آفتاب

انتقاد از رواج گستاخی فرهنگی در کشور!

انتقاد از رواج گستاخی فرهنگی در کشور!

نجفقلی حبیبی، دبیر جایزه‌های ادبی خانه کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به کتاب‌سازی و تقلب در عرصه نشر اشاره کرد و آن را نوعی گستاخی فرهنگی خواند.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست خبری بیست‌وهفتمین دوره جایزه کتاب فصل یکشنبه (18 خردادماه) در خانه کتاب برگزار شد. در این نشست مجید غلامی‌ جلیسه - معاون فرهنگی و پژوهشی مؤسسه خانه کتاب - با اشاره به کتاب‎های بررسی‌شده در این دوره جشنواره گفت: بیشترین آثار شرکت‌کننده در این دوره از جایزه کتاب فصل 698 عنوان کتاب است که در بخش ادبیات بررسی شده، در بخش علوم اجتماعی هم 694 کتاب و در بخش علوم کاربردی 641 کتاب مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین حجم آثار ترجمه در دو گروه فلسفه و ادبیات کودک و نوجوان زیادتر است و این شاید زنگ خطری برای این دو حوزه باشد و به نظر می‌رسد مولفان در این دو بخش باید توجه کنند زیرا ما در بخش ادبیات کودک داریم تبدیل به وارد‌کننده می‌شویم. نبود کپی‌رایت سبب می‌شود ناشران بدون اینکه هزینه‌ای به عنوان حق‌التألیف و هزینه تصویرسازی بپردازند، کتاب‌ها را منتشر کنند.

همچنین نجفقلی حبیبی - دبیر بیست‌وهفتمین جایزه کتاب فصل - با گله از شاعران گفت: در سال‌های اخیر کتاب‌های شعری که منتشر می‌شود اسراف کاغذ در آن‌ها مشهود است. شاعران فکر می‌کنند خیلی زیباست که یک رباعی یا دو خط شعر را در یک صفحه خالی بگذارند، اما در کشوری مثل ما که کاغذ گران است و سخت پیدا می‌شود، این اسراف است و دلیل نمی‌شود ما دو خط شعر را به دلیل زیبایی در یک صفحه بگذاریم. داوران هم معتقدند که این موضوع سبب زیبایی کتاب‌های شعر نمی‌شود.

در ادامه غلامی جلیسه درباره زمان برگزاری مراسم پایانی جایزه کتاب فصل گفت: 25 خرداد از ساعت 17 تا 19 این مراسم در تالار پژوهشکده فرهنگ و هنر در خیابان برادران مظفر برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاه جانبی شامل نگاه آماری به کتاب فصل و آثار منتشرشده سال 92 در خانه کتاب برگزار می‌شود.

حبیبی هم درباره آثار رسیده به دورِ دوم داوری در جایزه کتاب فصل گفت: 198 کتاب از میان کتاب‌های بررسی‌شده به دور دومِ داوری راه پیدا کرده که از بین آن‌ها 7 کتاب برگزیده و 22 اثر هم شایسته تقدیر شناخته شده است.

او در ادامه درباره اینکه گفته می‌شود داوری‌ها در جایزه کتاب فصل سلیقه‌یی است، گفت: ما به داوران توصیه کرده‌ایم که سلیقه‌یی عمل نکنند و براساس معیارهای علمی داوری کنند. در سطوح بالای داوری بر این موضوع نظارت کامل می‌شود اما به هر حال همیشه احتمال بروز خطا وجود دارد ولی داوری ما سه مرحله است و تلاش می‌کنیم در آن خطا کاهش پیدا کند. همچنین در حال بازنگری در فرم‌های داوری هستیم.

همچنین غلامی در این نشست درباره تشکیل شورایی برای بررسی جایزه‌ها در وزارت ارشاد گفت: کارگروهی در وزارت ارشاد تشکیل شده تا جایزه‌های این وزارتخانه را بررسی کند و احتمالا این جایزه‌ها از لحاظ آیین‌نامه و ساختار تغییراتی را تجربه کنند.

حبیبی نیز در بخشی از صحبت‌هایش با انتقاد از کتاب‌سازی‌ها گفت: متأسفانه کتاب‌سازی و تقلب در کار کتاب باب شده و کپی کردن از روی آثار دیگران و سایت‌ها زیاد اتفاق می‌افتد. نوعی گستاخی فرهنگی در کشور رخ می‌دهد و نیاز است که موسسه‌های فرهنگی و سازمان‌های دخیل در این موضوع تلاش کنند تا این اتفاق‌ها کمتر رخ دهد.

انتهای پیام

کد N323873

وبگردی