آفتاب
گزارش خبری/

پایان دوران جنجالی ریاست احمد الجربا/ سردرگمی ائتلاف مخالفان و فقدان جانشین

پایان دوران جنجالی ریاست احمد الجربا/ سردرگمی ائتلاف مخالفان و فقدان جانشین

دوران ریاست "احمد الجربا" در ائتلاف مخالفان سوری در حالی تا اواخر ماه جاری به پایان می رسد که اعضای این ائتلاف به علت اختلافات شدید تاکنون درباره جانشین وی به نتیجه ای نرسیده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، با پیروزی قاطع "بشار اسد" در انتخابات ریاست جمهوری سوریه ائتلاف مخالفان سوری ضربه شدیدی را متحمل شده و این مسئله باعث افزایش اختلافات آنها نسبت به گذشته شده است.

این در حالی است که دوران ریاست "احمد الجربا" بر ائتلاف مخالفان سوری تا پایان ماه ژوئن به پایان می رسد و این ائتلاف تاکنون در نشستهایی که در استانبول برگزار کرده به نتیجه مشخصی درباره جایگزین وی دست پیدا نکرده است.

اختلافات شدید اعضای ائتلاف مخالفان سوری حتی باعث شده که گمانه زنیهایی درباره انحلال ائتلاف مخالفان سوری و تشکیل گروه جدید از مخالفان با سبک و سیاقی جدید مطرح شود.

برخی منابع وابسته به مخالفان سوری نیز "ریاض حجاب" نخست وزیر سابق سوریه که از کشور فراری شده است را به عنوان گزینه اصلی جانشینی الجربا معرفی می کنند. "بدر الجاموس" دبیرکل ائتلاف مخالفان و "هادی البحره" از اعضای کمیته سیاسی ائتلاف از جمله دیگر شخصیتهایی هستند که برای جانشینی الجربا نامشان مطرح شده بود.

البته انتخاب رئیس ائتلاف مخالفان در گذشته روش دموکراتیکی نداشته و بیشتر در آن زد و بندهای سیاسی و فشارهای کشورهای عربی نظیر عربستان و قطر تاثیرگذار است.

اعضای ائتلاف مخالفان سوری امروز یکشنبه نیز طی نشستی، آخرین تحولات سوریه و موضوع انتخاب رئیس جدید را بررسی می کنند، اما به نظر نمی رسد درباره گزینه اصلی جانشینی الجربا به توافق برسند.

احمد الجربا نیز در دوران ریاست خود مسائل جنجالی متعددی را ایجاد کرده که بار دیگر اجازه انتخاب وی به عنوان رئیس ائتلاف را نمی دهد. دیدار اعضای ائتلاف مخالفان با گروهک تروریستی منافقین موضوعی است که نگاههای منفی به این گروه از مخالفان سوری را تشدید کرد و جایگاه آن را در بین مخالفان تنزل داد.

ناظران سیاسی معتقدند دیدار اعضای ائتلاف مخالفان سوری با سرکردگان گروهک تروریستی منافقین در واقع "خودکشی سیاسی" آنها پس از شکستهای متعدد در "عرصه نظامی" در موضوع تحولات میدانی نبرد با ارتش سوریه محسوب می شود.

این در حالی است که "محمد فاروق طیفور" نایب رئیس ائتلاف مخالفان سوری در گفتگو با روزنامه سعودی عکاظ اعلام کرد: ائتلاف برای انتخاب رئیس جدید یک ماه دیگر فرصت دارد.

وی اذعان به عدم وجود گزینه های جدی برای جانشینی الجربا، افزود: گفتگوها میان اعضای ائتلاف همچنان ادامه دارد و هنوز شخصیتهای بارزی برای جانشینی وی مطرح نشده اند.

طیفور در ادامه با اذعان به وجود فشارهای خارجی، ابراز امیدواری کرد که انتخاب رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوری به صورت توافقی انجام شود.

نکته مهم درباره ائتلاف مخالفان سوری این مسئله است که این ائتلاف هیچ جایگاهی در بین مردم سوریه و حتی خارج سوریه ندارد و شرکت مردم سوریه در داخل و خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری سوریه و رای قاطع آنها به "بشار اسد" تایید بزرگی بر این واقعیت بود.

کد N323751

وبگردی