آفتاب

اولین دیدار مقامات عالی‌رتبه چین و هند از زمان روی کار آمدن مودی

اولین دیدار مقامات عالی‌رتبه چین و هند از زمان روی کار آمدن مودی

وزیر امور خارجه چین امروز (یکشنبه) سفر دو روزه خود را به هند با هدف برگزاری نخستین مذاکرات در سطح مقامات عالی رتبه میان این دو کشور از زمان روی کار آمدن نخست وزیر جدید دهلی نو آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه هند اعلام کرد: وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به عنوان نماینده ویژه شی‌ جینپینگ، رئیس جمهوری کشورش وارد دهلی نو شد تا با دولت جدید هند ارتباط برقرار کند.

نارندرا مودی، نخست وزیر جدید هند علی رغم وجهه ناسیونالیستی تندرواش از زمانی که حزب بهاراتیا جاناتا تحت رهبری وی زمام امور کشور را به دست گرفته با رقبای دیرینه کشورش همچون چین و پاکستان باب صحبت را گشوده است.

مودی رئیس جمهوری چین را دعوت کرده تا اواخر سال جاری میلادی به هند سفر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند در کنفرانسی خبری گفت: هدف سفر وانگ‌ یی به دهلی نو مشارکت با رهبری ما است و ما نیز آن را می‌پذیریم.

وانگ یی اوایل صلح امروز وارد دهلی نو شده و قرار است با سوشما سواراج، همتای هندی خود اواخر امروز دیدار کند.

انتظار می‌رود که وی پیش از رفتن در روز دوشنبه تماسی تلفنی با مودی و پراناب موخرجی، رئیس جمهوری هند داشته باشد.

رانجیت گوپتا، کارشناس سیاست خارجی هند گفت: این سفر پیش بینی خوبی است. چین تمام تلاش خود را انجام داده تا حمایت دولت جدید هند را به دست آورد. دهلی نو و پکن جزو قدرت‌های جهانی هستند و با روابط بهتر هند به طور موثر مسیر رشد خود را از سر خواهد گرفت و جایگاه خود در آسیا را به دست خواهد آورد.

چین بزرگترین شریک تجاری هند است اما علی رغم روابط تجاری گسترده روابط آن‌ها همچنان در پی سوء ظن‌های دو جانبه در خصوص جنگ مرزی مرگبار در سال 1962 میلادی در خصوص ایالت آروناچال پرادش هند که چین ادعای مالکیت آن را دارد، خدشه‌دار است.

مرز میان چین و هند به طور رسمی مشخص نشده اما آن‌ها توافقنامه‌هایی را برای حفظ صلح امضا کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N323733

وبگردی