آفتاب
آسوشیتدپرس گزارش داد

مذاکره دیپلمات‌های کلیدی آمریکا با ایران

مذاکره دیپلمات‌های کلیدی آمریکا با ایران

در آستانه برگزاری دیدارهای دوجانبه میان مقامات ایرانی و آمریکایی، آسوشیتدپرس در یادداشتی نوشت: آمریکا دیپلمات‌های کلیدی خود را با امید به پیشرفت در مسیر دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با تهران به ژنو می‌فرستد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد: ویلیام برنز وزیر خارجه آمریکا، وندی شرمن سرپرست هیات مذاکره‌کننده آمریکایی، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی معاون رییس‌جمهور دیپلمات‌هایی هستند که قرار است در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ژنو با مقامات ایرانی دیدار کنند.

همچنین مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: هلگا اشمید معاون اشتون نیز در این دیدارها حضور خواهد داشت.

ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست یافتند که در نتیجه آن بخشی از برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب علیه این کشور به حالت تعلیق در آمده است.

قرار است دور بعدی این مذاکرات 26 تا 29 خرداد در وین پایتخت اتریش برگزار شود اما ممکن است مدت زمان توافق اولیه این کشورها برای شش ماه دیگر تمدید شود.

مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا در حالی برگزار می‌شود که این کشورها به ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای دستیابی به توافق جامع و نهایی بر سر برنامه هسته‌ای تهران نزدیک می‌شوند. این مذاکرات بر روی محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم و حذف هرگونه امکان تولید پلوتونیوم که می‌تواند در سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد تمرکز کرده است.

کشورهای غربی و هم‌پیمانانشان، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند این در حالی است که ایران تاکید دارد برنامه هسته‌ای‌اش برای اهداف صلح‌آمیز و تحقیقات پزشکی دنبال می‌شود و کاملا مطابق با معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

بازرسان بین‌المللی این فعالیت‌ها را کنترل می‌کنند تا اطمینان حاصل کند که ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت سلاح هسته‌ای نیست.

مذاکره‌کنندگان امیدوارند که بتوانند تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به توافقی جامع در این خصوص برسند اما احتمال دارد که توافق اولیه‌شان را برای شش ماه دیگر تمدید کنند.

آسوشیتدپرس از دستیابی ایران و 1+5 به توافق اولیه‌شان در نوامبر سال 2013 در گزارشی مدعی شد که این توافق در نتیجه یکسری دیدارهای محرمانه میان مقامات ایرانی و آمریکایی حاصل شده است.

بر اساس این گزارش، برنز و سالیوان تاکنون هیچگاه در مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی شرکت نداشته‌اند. از این رو یک مقام ارشد آمریکایی در شرایطی که گفته می‌شود این افراد به مذاکرات بازگشته‌اند گفته بود: برای اینکه بفهمیم آیا می‌توانیم برای برنامه هسته‌ای ایران راه‌حلی دیپلماتیک بیابیم دولت آمریکا درگیر یک دیپلماسی کاملا فعال و جسورانه شده است.

همچنین قرار است مقامات ایرانی پس از دیدار با آمریکایی‌ها با مذاکره‌کنندگان روسیه در رم دیدار کنند.

انتهای پیام

کد N323665

وبگردی