آفتاب

هاشم تاچی برای سومین بار به دنبال سمت نخست‌وزیری کوزوو

هاشم تاچی برای سومین بار به دنبال سمت نخست‌وزیری کوزوو

چریک سابق کوزوو درخواست خود را برای به دست گرفتن پست نخست‌وزیری برای سومین بار امروز (یکشنبه) در بحبوحه خشم معترضان نسبت به فقر و فساد و تحقیقات درباره جرائم جنگی که تهدیدی برای هم قطاران سابقش محسوب می‌شود، ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، برخی تحلیل‌گران تنگاتنگ‌ترین رقابت انتخاباتی را از زمانی که هاشم تاچی، چریک سابق و نخست وزیر کوزوو مسئولیت جدایی تحت حمایت غرب این کشور از صربستان را در سال 2008 میلادی به عهده داشت، انتظار دارند.

ناکامی نسبت به پیشرفت کوزوو از زمان استقلالش در میان جمعیت 8 / 1 میلیون نفری‌اش در حال افزایش است. حدود یک سوم از نیروی کار این کشور بیکار هستند. فساد نیز در کشور رایج شده است.

استریت گاشی، تحلیل‌گر سیاسی گفت: نتیجه این انتخابات نامعلوم‌ترین نتیجه انتخاباتی در کوزوو محسوب می‌شود.

دولت تاچی برای مقابله با مشکلات کوزوو دستمزد بخش دولتی را افزایش داده، حقوق بازنشستگی و بیمه تامین اجتماعی را نیز تا 25 درصد بالا برده و متعهد شده که اگر برای سومین بار انتخاب شود همین اقدامات را دوباره انجام خواهد داد.

این مزایا تنها مشمول 240 هزار تن از مردم کوزوو می‌شود.

هاشم تاچی در جریان مبارزات انتخاباتی گفت: در حال حاضر ما بنیان یک کشور قوی را بنا کرده و من و شرکایم تمامی انرژی خودمان را وقف انجام ماموریتی جدید برای توسعه اقتصادی کوزوو خواهیم کرد.

اگر هاشم تاچی 46 ساله بار دیگر پیروز انتخابات شود، فورا از سوی برخی برای توجه به داده‌های تحقیقات صورت گرفته از سوی نیروی ضربت ویژه اتحادیه اروپا در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه ارتش چریک کوزوو اورگان‌های زندانیان جنگی صرب را جمع و اقدام به فروش‌ آن‌ها در جریان جنگ سال‌های 1998 تا 1996 در بازار سیاه کرده، تحت فشار قرار می‌گیرد.

قرار است این نیروی ضربت ویژه داده‌های خود را در چند هفته آتی منتشر کند.

غرب خواستار تشکیل دادگاهی برای رسیدگی به این پرونده است و نگران است که در پی ارعاب شاهدان و سیستم قانونی که رشوه آن را فرا گرفته برگزاری دادگاهی عادلانه در داخل کوزوو غیرممکن باشد.

تاچی در این خصوص گفت: ما هیچ چیز برای پنهان کردن از دوستان و شریکمان نداریم.

این در حالی است که عیسی مصطفی، رهبر مخالفان کوزوو در مبارزات انتخاباتی گفت: این دولت لایق هیچ چیز جز سرنگونی نیست.

انتهای پیام

کد N323597

وبگردی