آفتاب

نبیل فهمی: دولت آتی سوریه باید مستقل باشد/مصر خواهان روابط محترمانه‌تر با آمریکاست

نبیل فهمی: دولت آتی سوریه باید مستقل باشد/مصر خواهان روابط محترمانه‌تر با آمریکاست

وزیر خارجه مصر با بیان اینکه قاهره خواهان حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه است، گفت: انتخابات ریاست جمهوری سوریه در واقع بخشی از چالشی بزرگتر برای این کشور است و بحران آن را عمیق‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر در گفتگو با روزنامه النهار لبنان، تاکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری سوریه بخشی از مشکلی بزرگتر است و بحران این کشور را عمیق‌تر می‌کند.

وزیر خارجه مصر افزود: این انتخابات گامی به سوی چالشی بزرگتر است چراکه بحران سوریه بین گروه‌های متعدد منطقه‌ای است در حالی که توافق میان تمام گروه‌های سوری در کنفرانس ژنو در زمینه تشکیل هیات انتقالی کشور با تمام اختیارات برای اداره کشور بود اما این سوال مطرح است که چطور هیاتی برای اداره کشور تشکیل شود در حالی که انتخابات چند روز است که برگزار شده است؟

وی افزود: تشکیل دولت ائتلافی در این کشور به پیشنهاد مسکو که مخالفان سوریه نیز در آن مشارکت داشته باشند، هیچ ارزشی ندارد. باید تضمین‌هایی وجود داشته باشد که نشان بدهد چنین دولتی از اختیارات مستقلی به ویژه در زمینه‌های سیاسی و امنیتی برخوردار خواهد بود.

فهمی ضمن ابراز نگرانی نسبت به اوضاع لبنان تاکید کرد: پیامدهای بی‌ثباتی در لبنان بسیار جدی است و برخی در تلاشند تا از این اوضاع سوء استفاده کنند، برای همین باید مقامات لبنانی برای پایان دادن به خلأ سیاسی و حل بحران مساله ریاست جمهوری تلاش کنند.

وی همچنین برخی دیدگاه‌ها را در خصوص اینکه انتخاب عبدالفتاح سیسی، به عنوان رئیس جمهور مصر پایان دموکراسی در جهان عرب است، رد کرد و گفت: امیدوارم شاهد تغییرات مثبت در مصر باشیم.

فهمی گفت: مصری‌ها باید برای بازسازی کشور خود تلاش کنند و من امیدوارم که انتخاب رئیس جمهور جدید آغازی برای برقراری صلح و ثبات در مصر باشد و راه را برای پر کردن خلأ سیاسی در جهان عرب هموار کند.

وی خاطرنشان کرد: مصر می‌تواند به رغم تنش‌های سیاسی و اقتصادی که از آن رنج می‌برد، بار دیگر به نقش منطقه‌ای و مهم خود دست یابد.

فهمی همچنین ضمن ابراز امیدواری نسبت به مشارکت سیاسی گسترده میان شهروندان و رهبران مصری، آشتی زودهنگام با اخوان المسلمین را بعید دانست.

وی خاطرنشان کرد: ما خواهان حفظ وحدت سوریه و تمامیت اراضی این کشور و نه تقسیم سوریه هستیم. همچنین خواسته‌های مشروع و قانونی از سوی مخالفان را تایید می‌کنیم اما امیدواریم راهکاری برای حل سیاسی بحران این کشور در چارچوب اصول ژنو 2 بیابیم.

فهمی گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه راه حل نظامی برای پایان دادن به بحران سوریه وجود ندارد و حل سیاسی این بحران نیز مشکل است و تنها شهروندان سوری هستند که بهای این بحران را می‌پردازند.

وی افزود: مصر خواهان روابطی قوی‌تر با واشنگتن اما محترمانه‌تر هستیم آمریکا کشوری مهم در صحنه بین‌المللی است و همواره برای برقراری روابط مثبت با آن تلاش می‌کنیم به نفع منافع مصری‌ها باشد.

وزیر خارجه مصر تصریح کرد: آمریکا در چارچوب راهکارهای اقتصادی، سیاسی و نظامی خواهد بود اما تنها راهکار ما نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N323408

وبگردی