آفتاب

السیسی امروز رسما رییس جمهوری مصر می شود

السیسی امروز رسما رییس جمهوری مصر می شود

تهران- ایرنا- مراسم ادای سوگند ˈعبدالفتاح السیسیˈ رییس جمهوری جدید مصر، امروز یکشنبه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری ˈفرانسهˈ، عبدالفتاح السیسی که فرمانده سابق ارتش مصر است با ادای سوگند به عنوان رییس جمهوری جدید مصر، موقعیت خود را در این سمت که عملا طی یک سال گذشته نیز عهده دار آن بوده است، تثبیت خواهد کرد.

ˈمحمود عباسˈ رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، برخی سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی قرار است در این مراسم که راس ساعت 7 و 30 دقیقه به وقت گرینویچ در دادگاه عالی قانون اساسی این کشور برگزار می شود، حضور یابند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی که با روی کار آمدن اخوانی ها مخالف بود و پس از اعلام پیروزی سیسی پیشنهاد برگزاری نشستی را به منظور ارایه کمک مالی به مصر مطرح کرد، قرار است ˈسلمان بن عبدالعزیزˈ ولیعهد را به مراسم تحلیف امروز اعزام کند. حاکمان کویت و بحرین نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

دولت های غربی با وجود ارسال پیام تبریک به مناسبت پیروزی السیسی در سطح مقامات عالی رتبه در این مراسم شرکت نخواهند کرد، برخی از آن ها در سطح سفیر در این مراسم حضور خواهند داشت.

قرار است ˈتوماس شانونˈ یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به نمایندگی واشنگتن در مراسم آغاز به کار رییس جمهوری جدید پر جمعیت ترین کشور جهان عرب و یکی از شرکای راهبردی منطقه ای کاخ سفید حاضر شود.

به مناسبت مراسم تحلیف السیسی، روز یکشنبه تعطیل رسمی برای کارکنان دولت مصر اعلام شده است تا آن ها بتوانند در جشن های آغاز به کار ریاست جمهوری جدید شرکت کنند.

السیسی در انتخابات 26 و 27 مه (5 و 6 خرداد) با کسب 9/96 درصد (96 و 9 دهم درصد) آرا پیروز قاطع اعلام شد و توانست ˈحمدین صباحیˈ تنها رقیب خود را که تنها سه درصد از آراء را از آن خود کرده بود، شکست دهد.

السیسی در ژوییه (تیر) گذشته ˈمحمد مرسیˈ نخستین رییس جمهوری منتخب مصر را از قدرت برکنار کرد.

اخوان المسلمین به عنوان حامی محمد مرسی که از زمان خلع وی از قدرت مورد سرکوب شدید حکومت تحت حمایت نظامیان مصر قرار گرفته بودند، شرکت در انتخابات را تحریم کردند.

خبرگزاری فرانسه افزود: السیسی پنجمین رییس جمهوری مصر خواهد بود که برخاسته از ارتش است و انتظار می رود بار دیگر جای پای ارتش را در صحنه سیاسی این کشور محکم کند.

چالش های اصلی پیش روی السیسی پس از سه سال ناآرامی که در سال 2011میلادی آغاز و به سرنگونی حکومت ˈحسنی مبارکˈ دیکتاتور سابق این کشور منجر شد، عبارت از بازگرداندن ثبات و احیای اقتصاد مصر است.

این ژنرال بازنشسته مصر روز سه شنبه گذشته و پس از اعلام خبر پیروزی اش در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد از همه شهروندان مصر خواست تا در بازگرداندن امنیت به کشور تلاش کنند.

وی گفت: آینده به مثابه برگی سفید و نانوشته است که ما می توانیم با هر آن چه می خواهیم اعم از نان، آزادی، حرمت انسان، عدالت اجتماعی آن را پر کنیم.

السیسی همچنین در یکی از مصاحبه هایش گفت که ممکن است برقراری دمکراسی در مصر 20 تا 25 سال به طول بینجامد و نباید این کشور را با دمکراسی های غربی مقایسه کرد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش افزود: با این حال، مخالفان السیسی نگرانند که در دوره وی، مصر بار دیگر شاهد حکومتی به مراتب خودکامه تر از دوره مبارک باشد. از زمان برکناری مرسی از قدرت، سرکوب حامیان وی به دست مقامات دست نشانده ارتش به کشته شدن بیش از یک هزار و 400 تن و بازداشت هزاران نفر دیگر منتهی شده است.

خبرگزاری فرانسه افزود: گرچه السیسی از زمان بازنشستگی از ارتش به منظور شرکت در رقابت های ریاست جمهوری ترجیح داده است با ظاهری آراسته و غیرنظامی، از طریق مصاحبه های تلویزیونی با مردم مصر سخن بگوید، اما در فعالیت های انتخاباتی خود از ˈامنیت ملیˈ به عنوان اولویت نخست خود در قیاس با ˈآزادی های دمکراتیکˈ یاد کرد. این گونه اظهارات سیسی، سبب تشدید نگرانی ها درباره بازگشت دوباره استبداد به مصر شده است.

وی در دوره حکومت دیکتاتوری مبارک، رییس آژانس اطلاعات ارتش بود. مرسی پس از پیروزی در انتخابات، در اقدامی به نشانه برتری قدرت غیر نظامیان بر ارتش، سیسی را به وزارت دفاع منصوب کرد.

خبرگزاری فرانسه در پایان این گزارش نوشت: از زمان برکناری مرسی از قدرت به دست السیسی در ماه ژوییه (تیر) گذشته، بیش از 15 هزار مصری بازداشت و  صدها نفر پس از محاکمه های مختصر و با ادله ناکافی به اعدام محکوم شده اند؛ اقدامی که خشم و اعتراض های گسترده بین المللی را به همراه داشته است.

خاورم**9156**7074**1446
کد N323300

وبگردی