آفتاب
زنگنه در صحن علنی مجلس:

اکنون کشور را با 40 میلیارد دلار اداره می کنیم

اکنون کشور را با 40 میلیارد دلار اداره می کنیم

تا پایان سال ۹۵ سفره گاز روستایی در کشور تمام می‌شود و تمام روستاهایی که در حد ۲۰ خانوار سکنه دارند گاز دار خواهند شد./برنامه ما رسیدن به ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت، یک میلیون بشکه افزایش تولید میعانات گازی و در نهایت ۲.۵ میلیون بشکه اضافه تولید و صادرات در این حوزه است./برای پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های وزارت نفت مجبور به شراکت در صنایع خارجی هستیم

وزیر نفت در صحن علنی مجلس گفت: اکنون کشور را با ۴۰ میلیارد دلار اداره می‌کنیم و وزارت نفت سعی دارد این میزان را در سال های آینده به ۴۰۰ میلیارد دلار برساند که جهشی بزرگ در اداره کشور خواهد بود.


به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر نفت با حضور در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش خود را در مورد برنامه‌های وزارت نفت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت به نمایندگان ارائه کرد.


وی در ابتدا با اشاره به اینکه این سیاست‌ها ادامه و تکمیل سیاست‌های گذشته و خصوصا برنامه‌های مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسی است، گفت: اولین برنامه وزارت نفت درجهت اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای اجرای اقتصاد مقاومتی افزایش ظرفیت تولید نفت خام با تاکید بر برداشت از میادین مشترک نفتی است.


وزیر نفت افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی با تاکید بر برداشت از میادین مشترک، تلاش برای افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی، افزایش تولید و صادارات فرآورده‌های نفت، بهینه سازی مصرف سوخت و اصلاح الگوی مصرف و ایمن سازی تقاضا و تثبیت بازارهای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی را از دیگر سرفصل‌های برنامه‌های وزارت نفت بر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت نام‌ برد.


وی سپس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی براینکه برای اجرای اقتصاد مقاومتی تنها تعریف و تمجید کافی نیست تاکیدکرد: وزارت نفت نیز تلاش دارد تا در عمل سهم خود را در اجرای اقتصاد مقاومتی ایفا کند.


وی براساس سرفصلهای گفته شده به طرح‌هایی اشاره کرد که براساس آن ظرفیت تولید نفت خام از میدان مشترک غرب و کارون با ۷۰۰ هزار بشکه افزایش تولید مواجه خواهد شد.


وزیر نفت همچنین با اشاره به برنامه‌های وزارت نفت برای افزایش تولید میعانات گازی پارس جنوبی رسیدن به تولید یک میلیون بشکه محصول در روز را از افق‌های این وزارت خانه عنوان کرد و ادامه داد: حتی در شرایطی که تحریم‌ها باقی بمانند می‌توانیم تا سال ۹۶ به ظرفیت تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسیم.


وی گفت: برنامه ما رسیدن به ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت، یک میلیون بشکه افزایش تولید میعانات گازی و در نهایت ۲.۵ میلیون بشکه اضافه تولید و صادرات در این حوزه است.


زنگنه در توضیح برنامه‌های وزارت نفت برای حوزه گاز از برنامه‌ریزی برای افزایش تولید گاز به سقف هزار میلیون مترمکعب در روز اشاره کرد و گفت: ما با این وضعیت می‌توانیم تا سال ۱۴۰۰، ۸۰ میلیارد متر مکعب صادرات گاز داشته باشیم.


وزیر نفت در توضیح سرفصل سوم برنامه‌های خود در خصوص افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی توضیح داد: ظرفیت تولید پتروشیمی کشور هم اکنون ۲۵ میلیارد دلار در سال است که می توانیم آن را به مرز ۸۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ برسانیم که این مهم می‌تواند شاخص‌های امنیت و اشتغال در کشور را به شکل چشم‌گیری افزایش دهد.


نامدار زنگنه در ادامه، پایان دادن به صادرات میعانات گازی و تولید فرآورده‌های نفتی را از دیگر برنامه‌های وزارت نفت عنوان کرد وگفت: ظرفیت تولید در این حوزه می‌تواند تا سقف ۲ میلیون بشکه و ظرفیت پالایش نیز تا یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.


وزیر نفت همچنین با اشاره به لزوم بهینه سازی مصرف سوخت از کمک به توسعه حمل ونقل شهری و همچنین توسعه حمل و نقل ریلی در کشور با استفاده از پرداخت کمک هزینه‌هایی توسط وزارت نفت، شهرداری‌های شهرهای بزرگ و وزارت راه و شهر سازی خبر داد.


وی همچنین گفت: تا پایان سال ۹۵ سفره گاز روستایی در کشور تمام می‌شود و تمام روستاهایی که در حد ۲۰ خانوار سکنه دارند گاز دار خواهند شد.


زنگنه همچنین توسعه جایگاه‌های CNG و حمایت از تولید اتومبیل‌هایی با موتور گاز سوز از دیگر سرفصل‌های برنامه‌های وزارت نفت برای بهینه سازی مصرف سوخت عنوان کرد.


وزیر نفت درباره ایمن سازی تقاضا و تثبیت بازارهای فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی بزرگترین مشکل کشور را عدم حضور جدی در صنایع و طرح‌های خارجی بیان کرد و توضیح داد: ما آخرین فروشنده نفت در دنیا هستیم و در هیچ پالایشگاه خارجی شراکت نداریم.


وی افزود: برای پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های وزارت نفت مجبور به شراکت در صنایع خارجی هستیم. ما اگر در برخی از پالایشگاه‌ها تا سقف ۳۰ درصد سهام داشته باشیم می‌توانیم ۱۰۰درصد مواد اولیه و نفت آن‌جا را فراهم کنیم که این باعث تثبیت بازار فروش ما می‌شود.


وزیر نفت ادامه داد: ما باید مشتریان خود را متعدد کنیم و همچنین در جهت تقویت بازار بورس انرژی قدم برداریم.


زنگنه همچنین بین‌المللی کردن شرکت نفت ایران را از دیگر الزامات پیش روی وزارت نفت دانست.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های پشتیبان وزارت نفت برای تحقق موارد مورد تاکید خود اشاره کرد و توجه به سرمایه انسانی،‌ارتقای فناوری ملی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اولویت دادن به تولید محصولات داخلی و زمینه سازی برای مشارکت اقشار کم‌درآمد واستفاده از دیپلماسی با کمک وزارت امورخارجه برای بهبود وضعیت فروش نفت را از مهمترین سرفصل‌های این برنامه پشتیبان عنوان کرد.


زنگنه گفت: امید داریم با توجه به آنچه که گفته شد بتوانیم تا دو سال آینده به ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد در زمینه تولید و فروش نفت،‌گاز و فرآورده‌های مربوط به آن برسیم.


وزیر نفت با اشاره به اینکه اکنون کشور با ۴۰ میلیارد دلار درآمد اداره می‌شود افزود: می شود با کمک ۴۰۰میلیارد دلار درآمد بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰میلیارد دلار پول را در کشور فعال کرد و این تحولی بزرگ در اداره کشور خواهد بود.


زنگنه توضیح داد: تمام برنامه‌های ما با فرض ادامه تحریم ها تهیه و طراحی شده است به جز مواردی که مربوط به پتروشیمی می‌شود که در آن‌جا نیاز به ۷۰ میلیارد دلار فاینانس و سرمایه گذاری خارجی داریم.


وی در پایان از مقام معظم رهبری به دلیل ابلاغ سیاست‌های و اقع نگرانه اقتصاد مقاومتی قدر دانی و تشکر کرد.

 

کد N323151

وبگردی