آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

تنوع زندگی جانوری در زیستگاه های طبیعی ایلام/ 80 زیستگاه طبیعی در استان وجود دارد

تنوع زندگی جانوری در زیستگاه های طبیعی ایلام/ 80 زیستگاه طبیعی در استان وجود دارد

ایلام - خبرگزاری مهر: تنوع زندگی جانوری و گیاهی در بیش از 80 زیستگاه طبیعی استان ایلام باعث شده این استان یکی از مهمترین مناطق کشور به لحاظ مسائل حوزه محیط زیست باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام با داشتن 87 درصد از مساحت خود به عنوان عرصه طبیعی یکی از استانهای پیشرو در زمینه محیط زیست است و هم اکنون این استان سرشار از ظرفیتهای طبیعی و محیط زیست است.

رودها و آبشارهای طرب انگیز، دره های شگفت، غارهای بی نظیر، کوه های سر به فلک کشیده، اقلیم های متنوع آب و هوایی، همجواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی، صداقت فرهنگ و هنر و چشم اندازهای بدیع،

[span lang='FA']به طور کلی طبق بررسی های به عمل آمده پستانداران حمایت و حفاظت شده در ایلام شامل پلنگ، قوچ ومیش، آهو، سیاه گوش، خرس قهوه ای، روباه شنی، و...هستند [span lang='EN'] و [span lang='FA']کل و بز ، سمور، سنجاب، گرگ، کفتار، شغال ، روباه معمولی گورکن، گراز، خرگو ، تشی از دیگر گونه های پستانداران در ایلام است [span lang='EN'].

[span lang='FA']این تعداد گونه های جانوری از رده پستانداران شامل 32 گونه وابسته به شش جنس ( زوج سمان4 گونه گوشتخواران 13 گونه، جوندگان 6 گونه، حشره خواران 3 گونه خرگوش ها یک گونه، خفاشها 8 گونه) است [span lang='EN'].

[span lang='FA']تنوع پرندگان در زیستگاه های طبیعی نیز در استان ایلام قابل توجه است به طوری که این بخش دارای فون پرندگان غنی و متنوع است و این تنوع با لحاظ زیستگاه هایی است که مشتمل بر شرایط خاص اقلیمی منطقه است از رده پرندگان 183 گونه در سطح استان ایلام گزارش شده که در سه جایگاه قرار دارند [span lang='EN'].

[span lang='FA']دسته اول پرندگان در معرض خطر انقراض هستد که شامل گونه های هوبره، انواع پرندگان شکاری، [span id='Newsdetails2_lblBody'] [span lang='FA']دسته دوم حمایت شده و حفاظت شده هستند که شامل گونه های قو، لک لک، دراج، غاز پیشانی سفید، خروس کولی و [span id='Newsdetails2_lblBody'] [span lang='FA']دسته سوم غیر حمایت شده هستند که شامل کبک، تیهو، بلدرچین، کبوتر، فاخته، قمری ، درنا ، حواصیل، سارگپه، سنقر، جغد و چکاوک است اما در سالهای اخیر افزایش بی رویه شکار یکی از مهمترین عوامل تهدید برای گونه های مختلف جانوری در استان بوده بطوری که زنگ خطر را برای انقراض این گونه ها به صدا درآورده است [span lang='EN'].

استان ایلام که عروس زاگرس نیز نام دارد، از لحاظ طبیعت و مناطق گردشگری شهرت دارد ولی مشکلات فراوانی در بخش زیست محیطی است که باعث شده طبیعت بکر ایلام در معرض نابودی قرار گیرد.

یکی از موارد غم انگیز دیگر در طبیعت ایلام حجم بالای زباله ها و دفع غیراصولی و غیربهداشتی زباله ها است و هم اکنون طبق آمار بیش از 600 تن زباله بصورت روزانه در مناطق شهری و روستایی استان ایلام تولید می شود که بیش از دو تن از این میزان مربوط به زباله های بیمارستانی است.

هم اکنون طبق بررسی های به عمل آمده 80 درصد زباله های تولید شده در استان ایلام بصورت غیربهداشتی و غیراصولی دفع می شوند که این خطری بزرگ برای مردم و طبیعت ایلام محسوب می شود و تنها سه درصد زباله در ایلام بازیافت می شوند.

هم اکنون در اکثر نقاط روستایی و شهری ایلام انباشته شدن زباله در ورودی و خروجی شهرها باعث زشت شدن چهره شهرها شده است.

استان ایلام به واسطه این نعمتهای خدادادی یکی از مناطق سالم و زیبای کشور از نظر هوا و زیبایی است که اکنون طبیعت آن به واسطه عوامل و سهل انگاریهای مختلف، در معرض خطر قرار دارد و ریختن زباله در مناطق طبیعی و مکانهای دیدنی استان ایلام به یک عادت بد برای مردم تبدیل شده و هم اکنون بسیاری از مناطق بکر استان از زباله پر شده است.

60 محیط بان در استان ایلام فعالیت دارند

غلامحسین کاظمی مدیر کل محیط زیست استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فرهنگ ‌سازی و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست ضروری است.

وی بیان داشت: [span lang='FA']تنها با همکاری مردم می‌توان عرصه‌های طبیعی و زیست محیطی را برای نسل آینده حفظ کرد [span lang='EN'].

[span lang='FA']مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام از فعالیت و تلاش 60 محیط بان در محیط زیست این استان خبر داد و گفت: [span id='Newsdetails2_lblBody'] [span lang='FA'] این تعداد محیط بان فعال با انجام گشت ها و بازرسی در مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت اداره محیط زیست کار برخورد با شکارچیان متخلف، صیادان و حفاظت از محیط زیست را به عهده دارند [span lang='EN'].

کاظمی عنوان کرد: هم اکنون 25 درصد مساحت استان ایلام، جزو مناطق حفاظت شده است و 14 منطقه نمونه گردشگری در سفرهای استانی دولت های گذشته به ایلام تصویب شده است.

وی افزود: [span lang='FA']استان ایلام با داشتن 15 رودخانه دائمی، 20 سراب، سه اثر ملی ثبت شده، پدیده ها و چشمه های آب گرم متعدد، هزار گونه گیاهی، سه منطقه حفاظت شده،پنج ذخیره گاه جنگلی و حدود ۸۰ زیستگاه حیات وحش از نظر تنوع زیستی و محیط زیست طبیعی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است [span lang='EN'].

[span lang='FA']کاظمی بیان داشت: در استان ایلام از حدود هزار گونه گیاهی نزدیک به 30 درصد آنها دارای ارزش دارویی و خوراکی است [span lang='EN'] و [span lang='FA'] حدود 600 هزار هکتار اراضی جنگلی معادل یک سوم سطح جنگل های غرب کشور (زاگرس) با گونه غالب بلوط ایرانی و گونه های شاخص نظیر بادام کوهی، زالزالک، ارژن، ارغوان وحشی، داغداغان در استان وجود دارد [span lang='EN'].

[span lang='FA']وی افزود: طبق بررسی های به عمل آمده از مجموع 162 گونه پستاندار موجود در کشور ، 32 گونه و از 502 گونه پرنده نیز 183 گونه در استان ایلام وجود دارد.

[span lang='FA']وی با اشاره به ایجاد پارک صلح و دستی بین ایران و عراق در مرز مهران، اظهار داشت: با راه اندازی و ایجاد پارک صلح و دوستی کولگ هم ایجاد اشتغال می‌شود و هم مردم می توانند از این منطقه و شهر زیارتی صالح آباد که در منطقه وجود دارد استفاده کنند.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام تصریح کرد: مهمترین دغدغه ما در حفاظت از محیط زیست موضوع و بحث ریزگردها، حریق و خشکیدگی درختان بلوط است.

کد N323136

وبگردی