آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد:

پنج توصیه پزشکی به مسافران جام‌جهانی/ فرار از خطرات ابتلا به "تب دانگ"

پنج توصیه پزشکی به مسافران جام‌جهانی/ فرار از خطرات ابتلا به "تب دانگ"

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با مهم شمردن توجه به بیماری تب دانگ و علائم آن برای مسافران ابرانی جام جهانی برزیل، به پنج توصیه پزشکی ورزشی اشاره کرد تا این افراد با رعایت آن احتمال شیوع این بیماری را در خود کمتر کرده و یا در صورت ابتلا به آن بتوانند خیلی سریع برای درمان اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، میزبانی برزیل در بیستمین دوره مسابقات جام جهانی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود. این در حالی است که این کشور یکی از کشورهایی است که مردم و در کل ساکنان آن به میزان زیاد در معرض ابتلا به بیماری "تب دانگ" قرار دارند.

تب دانگ که به تب استخوان شکن نیز شهرت دارد توسط پشه آیدس منتقل شده و از طریق یک نوع ویروس به نام "آربوویروس" ایجاد می‌شود. مردمان هجده کشور در جهان در معرض ابتلا به این بیماری هستند که برزیل یکی از آنهاست.

از 30 سال پیش شیوع بیماری تب دانگ در برزیل خیلی زیاد شد. بر اساس آمار 280 نفر سال 2012 به دلیل ابتلا به بیماری تب دانگ جان خود را در برزیل از دست دادند. سال گذشته میلادی هم 573 نفر در برزیل به این سرنوشت دچار شدند که 120 نفر آنها از ساکنان ریودوژانیرو بودند که به دلیل یک همه گیری شدید فوت کردند.

در کل 157 شهر در برزیل و از جمله شهرهای سالوادور، فورتالزا و ناتال در معرض ابتلا به این بیماری هستند و همین مسئله نگرانی‌هایی بابت سلامت ساکنان برزیل در جریان برگزاری جام جهانی ایجاد کرده است. 

در همین رابطه اما رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی توصیه‌هایی به مسافران ایرانی جام جهانی دارد تا با رعایت آن احتمال شیوع این بیماری را در خود کمتر کرده و یا در صورت ابتلا به آن بتوانند خیلی سریع برای درمان اقدام کنند.

لطفعلی پورکاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر به پنج توصیه پزشکی برای مسافران اعزامی به جام جهانی و به خصوص نمایندگان رسانه‌های گروهی اشاره کرد و اظهارداشت: این افراد حتما اسپری ضد پشه (حشره کش) همراه داشته باشد. البته قطعا این اسپری در برزیل هم موجود است اما برای اطمینان آن را از ایران تهیه کنند و همراه داشته باشند.

وی با اشاره به نوع پوشش مسافران جام جهانی خاطرنشان کرد: از پوشیدن لباس آستین کوتاه و شلوارک خودداری شود. بدن و پوست انسان نباید در معرض مستقیم پشه آیدس قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک استفاده از توری برای پنجره و در را به عنوان سومین توصیه پزشکی ورزشی عنوان کرد و یادآور شد: مسافران جام جهانی یا به این مسئله توجه ویژه داشته باشند و یا اینکه اصلا پنجره‌ها و درهای ورودی اتاق‌های خود را باز نگذارند تا راهی برای ورود پشه آیدس ایجاد نشود.

توصیه‌های چهارم و پنجم پورکاظمی معطوف به این دو محور می‌شد؛ مسافران حتما از آب آشامیدنی استریل شده استفاده کنند و دیگر اینکه در صورت مشاهده علائم اولیه سرماخوردگی مانند درد گلو و تب خیلی سریع به نزدیک ترین درمانگاه محل اقامت شان مراجعه کنند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر اینکه نیش پشه آیدس پس از وارد شدن به بدن 2 تا 7 روز به حالت کمون باقی می‌ماند و علائم تب دانگ از روز هشتم خود را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل به محض روبرو شدن با یکسری علائم حتی بی حالی، خستگی و درد عضلانی و یا سر درد و حالت تهوع باید به پزشک مراجعه شود و در صورت مشاهده علائمی مانند قرمزی چشم، صورت و کف دست و پاها، خونریزی لثه، درد شدید پشت چشم و ... این مراجعه جدی‌تر گرفته شود. اگر فرد متوجه نیش زدن پشه شد همان لحظه به پزشک مراجعه شود.

لطفعلی پورکاظمی در پایان تاکید کرد: بهتر است مسافران ایرانی جام جهانی به این توصیه‌های پزشکی توجه داشته باشند. البته هدف از این کار ترساندن آنها نیست بلکه آگاه کردن شان برای حفظ سلامتی است. ضمن اینکه بیماری تب دانگ درمان آنتی بیوتیکی ندارد و در مورد آن فقط درمان ضد درد، ضد تب، ضد اسهال و استفاده از سرم جواب می‌دهد. ضمن اینکه اگر این بیماری به ریه هم کشیده شود برای فرد بیمار اسکیژم وصل می‌کنند و اگر خونریزی گوارشی زیاد شود باید چند واحد خون تزریق شود.

به گزارش مهر، تب، سردرد، درد شدید پشت چشم، قرمزی و درد گلو، درد عضلانی، خستگی و ضعف بدن، استفراغ، درد شکمی، کهیر، بثوراث زیر جلدی، قرمزی چشم ها و صورت و کف دست و پا، تاول‌های قرمز یا بنفش رنگ زیرپوستی، کبودی بدن، مدفوع سیاه و سفید، خونریزی از دهان، لثه و بینی، اسهال خونی، کاهش شدید نبض و فشارخون، بزرگی غدد لنفاوی گردن و کشاله ران، التهاب ریه، قلب و کبد و نارسایی گردش خون، تشنج، شوک و مرگ از علائم بیماری تب دانگ هستند.

کد N322875

وبگردی