آفتاب
سید حسن خمینی:

آنان که می بخشند بر گردن جامعه حق دارند

آنان که می بخشند بر گردن جامعه حق دارند

«در زمان نزول این آیه کشته شدن یک نفر سبب جنگ های قبیله ای و غارت های سنگین و قتل های متوالی می شد بنابراین این آیه اثری بازدارنده داشت./بمباران کردن خبری خانواده مقتول کار درستی نیست.»

حجت الاسلام سید حسن خمینی در جشن بخشش با اشاره به اثرات بخشش در جامعه گفت: ما نیاز داریم که عفو کردن در جامعه ما به صورت یک فرهنگ دربیاید

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوه بنیان گذار جمهوری اسلامی در مراسم جشن بخشش که به مناسبت هفته جوان برگزار شد با اشاره به شأن نزول آیه قصاص گفت: در زمان نزول این آیه کشته شدن یک نفر سبب جنگ های قبیله ای و غارت های سنگین و قتل های متوالی می شد بنابراین این آیه اثری بازدارنده داشت.

وی با اشاره به احکام شرعی عفو و بخشش افزود: اگر کسی بخشیده شد دو نکته را باید در نظر داشت اول آنکه دیه را برای او سنگین نگیرند و دوم آنکه به سرعت پرداخته شود.

وی افزود: عفو و بخشش چندین اثر به همراه خود دارد اول آنکه عفو خصلت اهل بیت(ع) و دوم آنکه عفو عزت آفرین است. همچنین خداوند کسانی را که می بخشند عفو می کند و عزت می دهد.

حسن خمینی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) ادامه داد: ثواب هیچ کاری با عفو برابری نمی کند و چهارمین اثر بخشش از بین رفتن کینه است زیرا کینه مانند موریانه ای بستر جامعه را از بین می برد.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی افزود: کسانی که می بخشند هم به گردن قاتل حق دارند و هم به گردن جامعه، بخشش و عفو همچنین باعث بخشش در آخرت می شود.

ما همواره از خانواده ای که جگرگوشه اش را از دست داده می خواهیم که قاتل فرزندش را ببخشد در حالیکه ابتدا باید از خودمان شروع کنیم.

خمینی با اشاره به اینکه بمباران کردن خبری خانواده مقتول کار درستی نیست برای آنکه عفو در جامعه ما فراگیر شود باید به شکل یک فرهنگ در بیاید که این نتیجه فراگیر شدن این عمل است.

در ادامه این جشن با حضور معصومه ابتکار و سید حسن خمینی خانواده «بایرامی» اقدام به عفو قاتل فرزند خود که در یک نزاع کشته شده بود کردند.

کد N322680

وبگردی