آفتاب

ایران و روسیه بر ضرورت توسعه همکاری های استانی تاکید کردند

ایران و روسیه بر ضرورت توسعه همکاری های استانی تاکید کردند

مسکو - ایرنا- در دیدار مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو روز شنبه با ایگور سلیونیایف وزیر توسعه مناطق فدراسیون روسیه، دو طرف بر ضرورت توسعه همکاری های استانی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، سیلونیایف وزیر توسعه مناطق روسیه در این دیدار ضمن اشاره به روابط دیرینه ایران و روسیه و همسایگی دو کشور در دریای خزر گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ما شریک نزدیک است.

وی افزود: گرچه طی دو سال گذشته، تبادلات تجاری دو کشور کاهش یافته ولی با همکاری های استانی می توان تبادلات را افزایش داد و به رقمی بسیار بالاتر از وضعیت فعلی رساند.

وزیر مناطق روسیه ادامه داد: مناطق مختلف فدراسیون روسیه، علاقمند به رشد اقتصادی بوده و از همکاری های تجاری و بازرگانی و همچنین سرمایه گذاری خارجی حمایت می کند.

سیلونیایف توضیح داد: وزارت توسعه مناطق روسیه آماده همکاری منظم بین استان های دو کشور است و سعی می کند شرایطی را فراهم آورد تا شرکت های خصوصی ایرانی بتوانند ارتباط خوبی با مناطق روسیه ایجاد کنند.

وزیر توسعه مناطق روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد که ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو بتواند تحرک جدیدی در ارتباطات فیمابین، بخصوص در تقویت همکاری های استانی بین دو کشور ایجاد کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز شرایط جدید حاکم بر روابط دو کشور را ناشی از مرحله ورود به دوره بعد از تحریم برای جمهوری اسلامی ایران و همچنین رابطه نزدیک مقام های عالی دو کشور دانست.

سنایی همچنین به برگزاری سمینارهای اقتصادی به منظور بررسی موانع گسترش همکاری های اقتصادی و نشست های تجاری استانی در مناطق روسیه اشاره کرد و افزود: وزارت توسعه مناطق می تواند در معرفی و ایجاد ارتباط و همکاری بین استانهایی که همپوشانی نیازها و تولیدات دارند موثر بوده و در برگزاری همایش ها و نمایشگاه های استانی، با جمهوری اسلامی ایران همکاری و ارتباط نزدیکتری داشته باشد.

وی در پایان خواستار ارایه تجربیات طرف روس در زمینه توسعه مناطق به طرف های ایرانی شد.

در این دیدار همچنین اعلام شد که قرار است به زودی دومین نشست کارگروه همکاریهای استانی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در یکی از مناطق روسیه و با حضور معاونین استانداران برخی استان های ایرانی و مناطق روسیه برگزار شود.

وزارت توسعه مناطق روسیه و وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، ریاست هیاتهای روسی و ایرانی شرکت کننده در این نشست را بعهده خواهند داشت.

نخستین نشست این کارگروه در تبریز، مرکز آذربایجان شرقی برگزار شده است.

اروپام/518 **1010
کد N322411

وبگردی