آفتاب

تلاش ارتش تایلند برای بازگرداند شادی به مردم پس از کودتا

تلاش ارتش تایلند برای بازگرداند شادی به مردم پس از کودتا

خونتای نظامی حاکم بر تایلند به رغم آنکه اعلام کرده قصد بازیابی حکومت غیرنظامی در این کشور را ندارد، اما یک طرح رسمی جنجال برانگیز را به منظور بازگرداندن شادی به مردم این کشور از طریق اقداماتی نظیر اعطای رایگان غذا و برگزاری کنسرت‌های رایگان به اجرا درآورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش تایلند که ماه گذشته میلادی علیه دولت این کشور کودتا کرد، گفته است که قصد دارد شادی را به مردم این کشور بازگرداند و بدین منظور برنامه‌هایی نظیر کنسرت‌ها و اعطای غذای رایگان و حتی به کارگیری رقاصه‌ها را در دستور کار قرار داده است.

این تحولات قرار است راه را برای آشتی در تایلند پس از یک دهه اغتشاش سیاسی و کودتا در این کشور هموار کند. اما منتقدان می‌گویند این پروژه در کنار یک طرح کاملا متفاوت دیگر که در دستور کار خونتا قرار گرفته یعنی طرح سرکوب هرگونه مخالفت با کودتای 22 مه سال جاری در تایلند، قرار است اجرا شود.

پاوین چاچا والپونگپون، یک استاد تایلندی مطالعات آسیای جنوب شرق در دانشگاه کیوتو که اخیرا از پذیرش احضاریه خونتای تایلند برای بازگشت به کشورش سرباز زده گفت: اولین سوالی که از طرح جدید نظامیان تایلندی مطرح می‌شود این است که آنها درباره شادی چه کسی صحبت می‌کنند.

وی تاکید کرد: من مطمئن هستم این شادی برای تایلندی‌هایی که خواهان یک دولت غیرنظامی هستند و کودتا حقوقشان را از بین برده نیست.

وی تاکید کرد: این خنده‌دار است که باور کنیم چنین طرحی فضایی را که منجر به آشتی شود ایجاد می‌کند. چنین اتفاقی تا زمانی که ارتش به آزار و تعقیب و بازداشت مخالفانش ادامه می‌دهد نخواهد افتاد.

کودتای ماه گذشته در تایلند دوازدهمین کودتا در این کشور از زمان پایان حکومت سلطنتی در سال 1932 بود و طی آن دولت غیرنظامی تایلند که متهم به فساد و سوء استفاده از قدرت شده بود سرنگون شد. این دولت ماه‌ها در اثر اعتراضات گسترده و اقدامات ارتش و دادگاه‌ها علیه آن تحت فشار قرار داشت.

خونتای تایلند گفته است که قصد دارد به دلیل بروز آشوب سیاسی و کشته‌شدن دهها نفر در این آشوب‌ها می‌بایست نظم را به کشور بازگرداند. با اینحال از زمان کودتا به نظر می‌رسد که ارتش مبارزه معترضان مخالف دولت را از طریق اقداماتی نظیر تدوین مجدد قانون اساسی و اصلاحات سیاسی و همین‌طور تعقیب برخی سیاستمداران جنبش پیراهن قرمز ادامه می‌دهد.

به رغم آنکه خونتا رسانه‌های هر دو جریان اصلی سیاسی را سانسور کرده اما به آزار مخالفان خود و همچنین احضار صدها تن از سیاستمدارانی که اغلبشان حامی دولت سابق بودند پرداخته است.

این گونه اقدامات موجب فرار برخی از فعالان برجسته و نخبگان از تایلند شده است.

سرهنگ ویراچون سوکوندهاپاتیپاک سخنگوی ارتش تایلند اظهار داشت که چنین اقداماتی ضروری است.

وی تاکید کرد: ‌هدف از طرح جدید بازگرداندن شادی به مردم تایلند از سوی ارتش ایجاد آرامش در مردم و برقراری فضایی به منظور بازیابی اعتماد و اطمینان است.

روز چهارشنبه در جریان یکی از نمایشگاه‌هایی که به این منظور برگزار شد هزاران غذای رایگان میان مردم توزیع شد و گروهی از پزشکان نیز به معاینه رایگان مردم پرداختند.

این نمایشگاه اغلب میزبان کسانی بود که حامی کودتا در تایلند بودند و دقیقا در محلی رخ داد که چند روز پیش از آن در آن نیروهای ضد شورش به صدها معترض مخالف ارتش حمله کردند.

در دیگر شهرهای تایلند نیز برنامه‌های مشابهی با برگزاری موسیقی و آرایش رایگان موی سر برگزار شد.

سخنگوی ارتش تایلند گفت:‌ قرار است به دنبال این تحولات آنچه که مراکز آشتی در تایلند عنوان شده به طور رسمی ایجاد شوند.

وی تاکید کرد: طرح‌های مربوط به ایجاد این مراکز در دست بررسی قرار دارد اما چنین مراکزی به مردم اجازه خواهند داد داوطلبانه در محیطی آرام نزد یکدیگر آمده و در مورد مسائل کشور بحث کنند.

انتهای پیام

کد N322369

وبگردی