آفتاب

پوروشنکو اولویت های دولت خود را اعلام کرد/ تاکید بر عضویت در اتحادیه اروپا و حفظ مالکیت کریمه

پوروشنکو اولویت های دولت خود را اعلام کرد/ تاکید بر عضویت در اتحادیه اروپا و حفظ مالکیت کریمه

رئیس جمهوری جدید اوکراین در مراسم تحلیف خود با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی این کشور گفت پیوستن کامل به اتحادیه اروپا از جمله اولویت های دولت وی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اشتاندارد، مراسم تحلیف "پترو پوروشنکو" دو هفته پس از اعلام پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام اوکراین، امروز در کی یف برگزار شد. وی طی سخنانی که در پارلمان اوکراین انجام داد پرده از اولویت های دولت خود برداشت. پوروشنکو با بیان این که دولتش از حقوق خودمختاری در مناطقی با اکثریت جمعیت روس محافظت می کند، تاکید کرد شبه جزیره کریمه به اوکراین تعلق داشته و خواهد داشت.

مسئله مهمی که رئیس جمهوری جدید اوکراین از آن سخن گفت تلاش دولت وی برای پیوستن کامل به اتحادیه اروپا در کمترین زمان ممکن بود. به گفته وی اوکراین به زودی توافقنامه مناسبات آزاد تجاری را با اتحادیه اروپا امضا کرده و بخشی از اقتصاد اروپا خواهد شد. این در حالی است که امضا نشدن این توافقنامه توسط "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهوری برکنار شده، علت اصلی بروز مخالفت های ضددولتی در ماه های اخیر بود.

پوروشنکو از اجرایی شدن این توافقنامه به عنوان گامی مهم در راستای عضویت کامل اوکراین در اتحادیه اروپا یاد کرد. وی بخش دیگری از سخنرانی خود را به زبان روسی انجام داده و طی آن از تمرکز زدایی کشور و اعطای خودمختاری به بخش های روسی نشین خبر داد.

رئیس جمهوری جدید اوکراین در عین حال با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی کشور ایده فدرالیزه کردن کشور را رد کرد. وی همچنین با درخواست از گروه های جدایی طلب در شرق اوکراین برای زمین گذاشتن سلاح هایشان اطمینان داد که در این صورت دولت وی امنیت و بازگشت آزادانه آنها به روسیه را تضمین می کند. پوروشنکو یادآور شد به دنبال جنگ با مخالفان و یا انتقام گرفتن از آنها نیست بلکه می خواهد به درگیری ها پایان داده و صلح برقرار کند.

مراسم تحلیف پوروشنکو در حضور مقامات بیش از 50 کشور جهان از جمله "هاینس فیشر" و "یواخیم گائوک" روسای جمهوری اتریش و آلمان، "جو بایدن" معاون اول رئیس جمهوری آمریکا و "هرمان وان رومپوی" رئیس اتحادیه اروپا برگزار شد. این مراسم در حالی برگزار شد که به گفته "آرسنی یاتسنیوک" نخست وزیر اوکراین عملیات نظامی علیه جدایی طلبان در شرق این کشور همچنان ادامه دارد.

به رسمیت شناخته شدن دولت جدید اوکراین توسط روسیه از جمله خواسته های "باراک اوباما" از همتای روس خود طی دیدارش با وی در حاشیه مراسم هفتادمین سالروز پیاده شدن نیروهای متفقین در بندر نورماندی فرانسه بود. گفتنی است این عملیات آغازگر شکست نیروهای آلمان در جنگ جهانی دوم به شمار می رود.

کد N322280

وبگردی