آفتاب

آمادگی بورس کالا برای استقرار نظام انبارداری

آمادگی بورس کالا برای استقرار نظام انبارداری

مدیرعامل بورس کالای ایران از آمادگی این بورس برای استقرار نظام انبارداری و صدور اوراق گواهی سپرده کالایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین پناهیان با اعلام خبر فوق اظهار داشت: الگوی عملیاتی استقرار نظام انبارداری و صدور اوراق گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) با بررسی تجربیات جهانی و تطبیق آن با واقعیت های موجود، توسط تیم کارشناسی بورس کالای ایران تدوین و با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با حضور فعالان بازار، کارگزاران، نهادهای تخصصی حوزه انبارداری و ... به دفعات مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهارداشت: بورس کالا همانند سایر بورس های کالایی در جهان از دو سال گذشته به طور جدی استقرار نظام انبارداری را در دستور کار خود قرار داده و هم اکنون زیرساخت های اجرایی برای صدور اوراق گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) در این بورس فراهم شده است.

وی افزود: بر اساس الگوی عملیاتی استخراج شده، پیش نویس دستورالعمل ها و ضوابط اجرایی مورد نیاز جهت استقرار نظام انبارداری و صدور قبض انبار در بورس کالای ایران تهیه و پس از بررسی ها و اظهارنظرهای فراوان، در هیئت مدیره بورس به تصویب رسید و جهت تصویب نهایی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد که خوشبختانه با تصویب انتشار اوراق گواهی سپرده کالایی در شورای عالی بورس به عنوان ورقه بهادار یا همان قبض انبار، گام بسیار مهمی در این راستا برداشته شده است.

پناهیان با اشاره به عمده اقدامات بورس کالای ایران در این خصوص بیان داشت: سامانه الکترونیکی صدور قبض انبار، در بورس کالای ایران تهیه شده است. همچنین بروشورها و مستندات لازم جهت آموزش سامانه به متولیان انبارها و کارگزاران (به عنوان کاربران اصلی آن) مهیا شده و در سال جاری نیز بعد از اتصال انبارها به این سامانه، سایر سامانه های الکترونیکی مرتبط بورس کالا (سامانه های الکترونیکی معاملات، تسویه، ثبت مشتریان و ...) به سامانه الکترونیکی صدور قبض انبار متصل خواهند شد.

وی با اشاره به تهیه استانداردهای موردنیاز جهت پذیرش کالاها در انبارها تصریح کرد: همچنین تدوین استاندارد ملی آیین کار انبارداری برای محصولات فولادی و تدوین استانداردهای ملی سیستم های انبارش ایستای فولادی (قفسه های سنگین و فوق سنگین) از طرف کمیته برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد ایران به بورس کالای ایران واگذار شده که در حال حاضر با همکاری تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، آزمایشگاه ها و ... در حال تدوین است و برای کالاهای دیگر نیز در آینده تسری خواهد یافت.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص پذیرش انبارها و نظارت بر فعالیت آنها گفت: جلسات متعددی با موسسات و شرکت های بازرسی برگزار شده و یک شرکت بازرسی در نهایت شناسایی شده و قرارداد همکاری نیز با این شرکت منعقد شده است.

پناهیان در خصوص  اقدامات این شرکت بازرسی تصریح کرد: این شرکت تاکنون 8 انبار مربوط به محصولات کشاورزی را مورد بازدید قرار داده و گزارشات درخواستی توسط بورس را تهیه کرده و ارائه نموده است. بدیهی است در آینده، با شرکت های بازرسی دیگر در حوزه های مختلف کالایی نیز همکاری خواهیم داشت.

وی در خصوص شناسایی انبارهای مناسب در حوزه های مختلف کالایی گفت: در این خصوص رایزنی ها و جلسات متعددی با نهادها، سازمان ها، ارگان ها و ... متولی صورت گرفته که در  حال حاضر انبارهای مناسبی در حوزه محصولات فلزی و کشاورزی شناسایی شده اند و جهت پذیرش در حال بررسی هستند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص همکاری با شبکه بانکی تاکید کرد: مطالعات و بررسی های مورد نیاز جهت طراحی الگوی مناسب برای همکاری با شبکه بانکی به منظور پذیرش قبوض انبار صادر شده توسط انبارهای پذیرش شده بورس کالای ایران به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات، در حال انجام است که بعد از اتمام و استخراج الگوی عملیاتی، پیش نویس دستورالعمل ها و ضوابط مورد نیاز تدوین خواهند شد و رایزنی ها با یک یا چندین بانک جهت عملیاتی نمودن آن آغاز خواهد شد.

پناهیان گفت: یکی دیگر از مجموعه اقدامات بسیار مهمی که ارتباط تنگاتنگی با استقرار نظام انبارداری و صدور قبض انبار در بورس کالای ایران دارد، اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی است که بر اساس آن، سیاست قیمت تضمینی جایگزین سیاست خرید تضمینی می شود.

وی ادامه داد: بر اساس این ماده قانونی و آئین نامه اجرایی آن، کشاورزان به جای تحویل محصول خود به دولت و دریافت وجه، محصول خود را به یکی از انبارهای پذیرش شده بورس کالای ایران تحویل داده و قبض انبار دریافت می نماید. سپس محصول خود را به پشتوانه قبض انبار در بورس کالای ایران به فروش رسانده و مابه التفاوت قیمت معامله شده در بورس با قیمت تضمینی اعلام شده از سوی دولت را با معرفی بورس از وزارت جهاد کشاورزی دریافت می نماید.

کد N322263

وبگردی