آفتاب
حسینی‌بوشهری:

طلبه‎ای که مسئولیت‌پذیر نباشد، کارایی ندارد

طلبه‎ای که مسئولیت‌پذیر نباشد، کارایی ندارد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با تاکید بر این‌که «طلبه‎ای که مسئولیت‌پذیر نباشد در حوزه کارایی ندارد» گفت: حوزوی باید مسئولیت‌پذیر باشد و این حس مسئولیت است که نفوذ او را بیشتر می‎کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با تاکید بر این‌که «طلبه‎ای که مسئولیت‌پذیر نباشد در حوزه کارایی ندارد» گفت: حوزوی باید مسئولیت‌پذیر باشد و این حس مسئولیت است که نفوذ او را بیشتر می‎کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری در دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه استان قم، در مدرسه عالی دارالشفاء، افزود: یکی از این مسئولیت‎ها توجه دقیق اساتید به رشد طلاب و همچنین ایجاد نظم قوی در حوزه است.

این عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: طلاب باید با سلوک علمای پیشین آشنا شوند و آنها را الگوی خود قرار دهند؛ اگر طلبه‎ای در این راه گام بردارد و مشی این بزرگان که اخلاق و جدیت و همت عالی و زهد را مدنظر داشتند پیش روی خود بدارد به توفیقات عالیه خواهد رسید.

حسینی بوشهری مباحثه را از مهمترین امتیازات حوزه دانست و گفت: نباید به هیچ عنوان این امتیاز را خودمان از حوزه بگیریم و دروس باید با مباحثه جدی طلاب دنبال شود و اساتید هستند که باید این نظام را پایدارتر از گذشته ایجاد کنند.

وی با بیان این‌که «خروجی اصلی حوزه، طلاب متخلق به اخلاق عالیه است» افزود: ارتباط همیشگی و موثر طلاب و اساتید است که آنان را می‎سازد وگرنه اگر به صرف یک کلاس درس ساده باشد نباید انتظار خاصی از این مجموعه داشت.

وی بیان کرد: طلاب در بیرون از حوزه محل رجوع مردم هستند و این طلاب ابتدا در مدارس باید زیر نظر اساتید به سوالاتشان پاسخ داده شود و اعتقادات و پاسخ به شبهات آنان در حد عالی قرار گیرد تا ضمن تسلط کامل به این مباحث بتوانند نقش بهتری را در بیرون ایفا کنند.

مدیر حوزه‎های علمیه اخلاص و ایثار و قصد قربت را از مهمترین مولفه‎های حوزه‎های علمیه ذکر کرد و گفت: یکی از مهمترین راز و رمزهای توفیقات علمای بزرگ، احترام به اساتید و مراجع عظام بوده است به نحوی که داستان تعامل این علما با یکدیگر باید سرمشق همه ما قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در دنیای امروز در مراکز آموزشی، سرمایه‌گذاری بسیاری برای حمایت از اساتید دروس پایه انجام می‌شود، چون شخصیت علمی و اخلاقی دانش‌آموزان و دانشجویان در این مقطع شکل می‌گیرد و ما نیز در حوزه قدرشناس اساتید سطح یک هستیم.

حسینی بوشهری یادآور شد: یکی از مهمترین مباحثی که اساتید باید به آن دقت کنند، دلسوزی برای رشد طلاب است و نظارت دقیق روی رفتار و برنامه‎های آنان است.

مدیر حوزه‎های علمیه حساسیت نسبت به اعتقادات طلاب، تقویت روحیه پرسشگری در طلاب، تدریس بر مبنای اسلوب مشخص، افزایش بهره‌وری دروس و ایجاد فضای شاداب و همچنین افزایش قوه مسوولیت پذیری طلاب را از دیگر مباحث اصلی در حوزه دانست.

انتهای پیام

کد N321900

وبگردی