آفتاب

خونتای تایلند رو در روی منتقدان پادشاه

خونتای تایلند رو در روی منتقدان پادشاه

نیروهای مسلح تایلند به دنبال کودتای ماه گذشته میلادی با تهدید به اینکه هر کس قوانین انتقاد از خاندان پادشاهی را نقض کند در دادگاه نظامی محاکمه می‌شود، در حال افزایش نقش خودخوانده‌ شان به عنوان "نگهبانان پادشاهی تایلند" هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تحلیل‌گران می‌گویند، احتمالا این اقدام با هدف تقویت مشروعیت این ژنرال‌ها به عنوان حاکمان جدید در پی کودتای 22 مه سال جاری میلادی صورت گرفته که دومین کودتا در کمتر از یک دهه اخیر محسوب می‌شود.

ارتش تایلند همچنین تهدید کرده، افرادی که مخالف با این کودتا هستند در دادگاهی نظامی محاکمه می‌شوند. مقامات گفته‌اند، آن‌ها سومبات بونگامانونگونگ، یکی از سازماندهندگان تظاهرات‌ها را دستگیر کردند.

قوانین "توهین به پادشاهی" تایلند در میان جدی‌ترین قوانین جهان قرار دارند. توهین یا بدگویی اعضای خاندان سلطنتی غیرقانونی است اگرچه یهومیبول آدولیادج، پادشاه تایلند اعلام کرده که نیازی به حفاظت در برابر انتقاد ندارد.

دیوید استرکفاس، نویسنده و روشنفکر مستقر در تایلند گفت: این سرکوب‌ها نشان می‌دهند که چگونه کودتاها برای موفق شدن به یک دشمن نیاز دارند.

وی به شورای ملی برای صلح و نظم گفت: همان طور که می‌دانید خونتای تایلند در تلاش است تا پرونده‌ای تشکیل دهد که نقض گسترده قوانین "توهین به سلطنت" تایلند که بحث و مذاکره نیز جزو آن است به عنوان یک جنبش ضد سلطنت طلبی محسوب شود.

یکی از سخنگویان خونتای تایلند سرکوب انتقادهای غیرقانونی از پادشاهی را به عنوان راهی مناسب برای بازگرداندن نظم در کشور توصیف کرد.

یکی دیگر از سخنگویان خونتای تایلند گفت: این واکنش ارتش به خواست افرادی است که از پادشاهی در برابر انتقاد محافظت می‌کنند. به این موارد در یک دادگاه نظامی رسیدگی خواهد شد چرا که دادگاه‌های غیرنظامی مدت زیادی طول می‌کشد.

دیپلمات‌ها می‌گویند، استفاده ارتش تایلند از این قوانین روابط با آمریکا و دیگر متحدانش را خدشه‌دار می‌کند. برد آدامز، رئیس بخش آسیای دیده بان حقوق بشر در نیویورک گفت: گروه‌های حقوق بشر توجه بسیاری به رویدادهای تایلند دارند، در زمانی که فرمانده ارتش تایلند باید دوباره اجرای قانون در کشور را از سرگیرد نشانه‌های خطرناکی از ایجاد یک دیکتاتوری نمایش می‌دهد.

انتهای پیام

کد N321872

وبگردی