آفتاب

اولین سفر دوجانبه رییس جمهور ایران به ترکیه از سال 1996

اولین سفر دوجانبه رییس جمهور ایران به ترکیه از سال 1996

پس از سفر دو جانبه هاشمی رفسنجانی رییس‌جمهور وقت ایران به دعوت سلیمان دمیرل در سال 1996، برای اولین بار حسن روحانی در پاسخ به دعوت عبدالله گل رییس‌جمهور ترکیه به آنکارا سفر می‌کند که این سفر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ترک داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت خبری تایم ترک، یاسین آکتای معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه با اشاره به سفر حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در نوزدهم خردادماه به ترکیه، گفت: روحانی با یک درک جدید وارد عرصه جهانی شده است و خواهان این است که درهای ایران خود را بیشتر به سوی جهان باز کند. اکنون در ایران اراده‌ای مبنی بر تغییر سیاست‌هایی که این کشور را در گذشته به انزوا می‌کشاند، وجود دارد.

وی ادامه داد: سفر روحانی تنها درباره مساله سوریه و رفع اختلاف نظرها میان دو کشور نیست. مسائل مختلفی وجود دارد که قرار است در این سفر مورد گفت‌وگو و بررسی قرار گیرد. روابط ایران و ترکیه در تمام حوزه‌ها بار دیگر بر روی میز مذاکره قرار گرفته و بررسی می‌شود. ما خواهان مواضعی از سوی ایران هستیم که بتوانیم اعتمادمان را جلب کرده و بدان اعتماد کنیم. چنین دیپلماسی می‌تواند برای دو کشور سودمند باشد.

به نوشته این سایت خبری، در سفر رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در 29 ژانویه 2014 و در دیدار با مقامات عالیرتبه و سطوح عالی ایران قرار تصمیم تشکیل شورای همکاری راهبردی میان دو کشور گرفته شد و قرار است در سفر روز دوشنبه روحانی، اولین نشست آن تشکیل شود که به ریاست روحانی و اردوغان خواهد بود.

ایوب ارسوی، کارشناس مسائل امنیتی و خاورمیانه مرکز مطالعات استراتژیک در گفت‌وگو با خبرگزاری دویچه وله با اشاره به سفر روحانی به ترکیه گفت: این سفر دارای پیام‌های بسیار مهمی است. رییس‌جمهور ایران پیش از سفر به ترکیه، به چین،‌ افغانستان و عمان سفر کرده است. این مسئله نشان می‌دهد که ایران در دوره جدید نیز سیاست مشابه با سیاست" تنش صفر با همسایگان" که ترکیه در سالهای گذشته اتخاذ کرده بود استفاده می‌کند. بر همین اساس در دنیای غرب نیز پیام‌های مثبت و صلح‌جویانه می‌دهد.

وی ادامه داد: در این سفر یکی از مهمترین محورها گفت‌وگو درباره قیمت گاز طبیعی وارداتی از ایران است. ترکیه می‌خواهد ایران تخفیفی در قیمت گاز بدهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: با توجه به اشتباهاتی که ترکیه در سیاست خارجی خود داشته است دیگر تاثیر کمتری بر ایران دارد اما این در حالی است که ایران با ریاست جمهوری روحانی با هر کشوری روابطی دوستانه داشته و در حال گسترش یک سیاست مقتدر است. بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپایی و غربی برای ورود به بازارهای ایران دنبال فرصت می‌گردند.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در 10 اوت گفت: همچنین انجام این سفر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است و به نظر می‌رسد که این دیدار همانند یک سفر حمایتی از دولت حزب عدالت و توسعه باشد.

به گزارش روزنامه ینی شفق، روحانی روز دوشنبه در کاخ چانکایا مورد استقبال رسمی مقامات ترکیه قرار می‌گیرد و قرار است پس از آن با عبدالله گل همتای ترک خود دیداری دو جانبه درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد. پس از این دیدار دو رییس جمهور کنفرانس مطبوعاتی مشترک خواهند داشت و دیداری دو جانبه با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه خواهد داشت.

به نوشته این روزنامه، از دیگر محورهای این سفر می‌توان به مسئله انرژی و احتمال انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه پس از بحران اوکراین و تیرگی روابط روسیه و غرب، چگونگی دستیابی به حجم مبادلات سی میلیارد دلار میان دو کشور و مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N321862

وبگردی