آفتاب

نگاهی به صنعت و بازار خودروی ترکیه

نگاهی به صنعت و بازار خودروی ترکیه

آنکارا – ایرنا - بازار خودروی ترکیه تحت تاثیر نوسانات شدید در بازار ارز ، افزایش نسبت مالیاتهای ویژه در خودرو و محدودیتهایی که سازمان تنظیم و کنترل نظام بانکداری در فروش اقساطی به اجرا گذشته است، در پنج ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته 27 درصد کاهش داشته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، براساس داده های انجمن نمایندگی های عامل خودروی ترکیه که امروز منتشر شد، بازار خودروی این کشور تنها در ماه مه گذشته ( از 11 اردیبهشت لغایت 10 خرداد ) بیش از 6/25 درصد نسبت به ماه مه سال گذشته افت کرده است.

بنابر این آمار در ماه مه در سطح ترکیه 58 هزار و 121 دستگاه و در پنج ماه نخست سال جاری میلادی نیز 226 هزار و 698 دستگاه خودرو به فروش رسیده است که همانند سالهای گذشته حاکمیت در این بازار در اختیار خودروهای خارجی بوده است.

در پنج ماه نخست سال گذشته میلادی 307 هزار و 647 دستگاه خودرو در این کشور به فروش رسیده بود.

سهم خودروی سواری در کل فروش خودرو در بازار این کشور در سال جاری میلادی با 66/23 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 178 هزار و 495 دستگاه رسید. در پنج ماه اول سال گذشته 233 هزار و 816 دستگاه خودروی سواری در این کشور به فروش رسیده بود.

بازار خودروی تجاری سبک نیز در پنج ماه نخست سال جاری با 71/34 درصد کاهش به 48 هزار و 203 دستگاه رسید. در 5 ماه نخست سال گذشته 73 هزار و 831 دستگاه خودروی تجاری سبک در سطح ترکیه به فروش رسیده بود.

کارشناسان بازار خودروی ترکیه مهمترین عامل انقباض جدی در بازار را ناشی از افزایش نسبت مالیاتهای ویژه در اول سال جاری و بروز نوسانات جدی در نرخ اسعار خارجی در قبال لیرترک و همچنین تصمیمات سازمان تنظیم و کنترل نظام بانکی ترکیه در اعمال محدودیت های جدی برای فروشهای اقساطی خودرو ارزیابی می کنند.

مالیاتی که به عنوان مالیات مصرف ویژه در ترکیه اعمال می شود یکی از مهمترین اقلام مالیاتی است که وزارت دارایی ترکیه وضع کرده است که در طیف گسترده ای از مصرف اعم از خودرو، ارتباطات، دخانیات، کالاهای مصرفی لوکس اعمال می شود. سهم دریافت مالیاتهای مصرف ویژه در کل درآمدهای مالیاتی ترکیه بیش از 33 درصد است. درآمد مالیاتی بیش از 95 درصد درآمدهای بودجه ترکیه را تشکیل می دهد.

به عقیده این کارشناسان با فرایند فعلی میزان انقباض در بازار خودروی ترکیه در پایان سال جاری به حدود 30 درصد خواهد رسید.

نقطه قابل توجه دیگر و مهم در بازار خودروی ترکیه، حاکمیت برندهای خارجی در این بازار است. در پنج ماه نخست سال جاری میلادی بیشترین فروش خودرو در بازار این کشور را گروه فولکس واگن آلمان داشت. این گروه در دوره یادشده نزدیک به 30 هزار خودروی سواری و 7400 دستگاه نیز خودروی تجاری سبک فروش داشت. در ردیف دوم شرکت رنو با کل فروش 30 هزار و 500 دستگاه، فیات با 25 هزار و 700 دستگاه، فورد با 20 هزار و 300 دستگاه و هیوندای با 14 هزار و 500 دستگاه قرار گرفتند.

حجم فروش گروه فولکس واگن در بازار خودروی ترکیه در حالی افزایش می یابد که این گروه به لحاظ خودداری از سرمایه گذاری در تولید خودرو در ترکیه به شدت مورد انتقاد دولت آنکارا قرار گرفته است. به استتنای فولکس واگن چهار برندی که در فوق ذکر شد و به ترتیب عنوان بیشترین فروش در بازار خودروی ترکیه را دارند، در ترکیه کارخانه تولید و مونتاژ خودرو دارند.

بیش از 80 درصد خودروهایی که فیات در ترکیه به فروش رسانده در داخل ترکیه تولید شده است. این نسبت در شرکت رنو بیش از 60 درصد و در شرکت های فورد و هیوندای بین 50 تا 55 درصد می باشد.

صنعت خودروسازی در ترکیه به عنوان بخش پیشرو در صادرات ترکیه بشمار می رود و هم اکنون مهمترین قلم صادرات این کشور را خودرو و تولیدات صنایع جنبی خودروسازی ترکیه تشکیل می دهد.

بررسی آمار مجمع صادرکنندگان ترکیه موسوم به ˈتیمˈ نشان می دهد در پنج ماه نخست سال جاری میلادی صادرات بخش صنعت خودروسازی ترکیه با بیش از 10 درصد رشد به 7/9 میلیارد دلار رسید. صادرات دوازده ماهه صنعت خودروسازی منتهی به ماه مه گذشته نیز به 3/22 میلیارد دلار می رسد.

بررسی انواع فروش خودرو در ترکیه نشان می دهد مصرف کنندگان با لحاظ بالا بودن نسبت مالیاتها در خودروهای با حجم موتور بالا و همچنین نرخ بالای بنزین و گازوئیل که به بیش از پنج لیر ترک رسیده است، خودروهای با حجم موتور 1600 سی سی و پائین تر را ترجیح دادند. در سال گذشته بیش از 94 درصد از خودروهای سواری فروخته شده در این کشور دارای حجم موتور 1600 سی سی و یا کمتر بود. به عبارتی 625 هزار و 621 دستگاه از کل 664 هزار و 655 دستگاه خودروی سواری را، خودروهای دارای موتور کوچک تشکیل می دهد.

در سال گذشته در حالیکه میزان فروش اتومبیل های با حجم موتور 1600 سی سی و کمتر بیش از 21 و نیم درصد رشد داشت، در حجم فروش اتومبیل های با حجم موتور بین 1600 تا 2000 سی سی نزدیک به 8 درصد کاهش مشاهده شد.

میزان مالیات فروش در خودروهای زیر 1600 سی سی در ترکیه در حدود 50 درصد است که با افزایش حجم موتور این رقم تا بیش از 200 درصد افزایش می یابد.

افزون بر آن در ترکیه هر سال دارندگان خودرو مالیاتی را بابت استفاده از خودرو به وزارت دارایی پرداخت می کنند که نسبت این مالیات ها نیز متناسب با حجم موتور از سالی یک هزار دلار تا 10 هزار دلار می باشد. این مالیات را مصرف کنندگان می توانند در دو قسط یکی در ماه اول سال و دیگری را در ماه هفتم سال پرداخت کنند.

صنایع جنبی خودروسازی ترکیه نیز حرکتی همسو با تحولات در صنایع مادر خودروسازی این کشور دارد و در سالهای اخیر با افزایش سرمایه گذاریهای خارجی در این زمینه، بر تنوع صادرات خود افزوده است. در سال گذشته صادرات این بخش به مرز 10 میلیارد دلار و تعداد نیروی کار جذب شده در این بخش نیز به بیش از 110 هزار نفر رسید.

نزدیک به تمامی این بخش را موسسات صنعتی کوچک و متوسط ترکیه تشکیل می دهند که در سالهای اخیر مورد حمایت و تشویق دولت آنکارا قرار دارند.

ˈمحمد دودار اوغلوˈ رییس انجمن صنایع جنبی خودروسازی ترکیه می گوید حجم فروش سالانه این موسسات به بیش از 18 میلیارد دلار می رسد که افزون بر نیمی از این رقم را صادرات تشکیل می دهد.

به گفته وی در سالهای اخیر این شرکتها با استفاده از مزایای تشویقی، رویکردی جدی به سرمایه گذاریهای پژوهشی و تحقیقی و همکاری با سرمایه گذاران خارجی برای انتقال فناوری پیشرفته دارند و به ادعای وی این مهمترین عامل بروز تحرک در بخش صنایع خودروسازی ترکیه بوده است.

صنعت خودروسازی ترکیه در سالهای اخیر به یکی از صنایع مهم این کشور تبدیل شده است. ترکیه در صدد است تولیداتش را با برند ملی به بازار عرضه کند ولی تاکنون بخش خصوصی این کشور که انحصار صنایع خودروسازی را در اختیار دارد، به رغم اعمال فشارهای دولت و تشویق های اعلام شده، تمایلی به تولید خودروی ملی نشان نداده است و صنایع مونتاژ در آن سنگینی می کند.

خاورم/2011**230 *1446
کد N321765

وبگردی