آفتاب
با اشاره به راهپیمایی‌های جهانی حمایت از قدس

رحماندوست: راهپیمایی‌های مردمی در حمایت از قدس کارآمدتر از واکنش‌های بین‌المللی است

رحماندوست: راهپیمایی‌های مردمی در حمایت از قدس کارآمدتر از واکنش‌های بین‌المللی است

یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: تاثیر راهپیمایی‌های مردمی در حمایت از قدس تاثیری به مراتب بیشتر از واکنش‌های بین‌المللی خواهد داشت.

مجتبی رحماندوست در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اعلام تل‌آویو برای ادامه شهرک‌سازی‌ها که در واکنش به تشکیل دولت توافق ملی فلسطین صورت گرفته، خاطرنشان کرد: از نظر من این توافق محقق نمی‌شود حتی اگر به صورت نمایشی کاغذی هم امضا شود باز هم این امر محقق نخواهد شد.

وی افزود: از آنجا که جنس سازمان آزادی‌بخش فلسطین یعنی فتح طوری است که رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسند ولی جنس حماس از جنس به رسمیت نشناختن این رژیم است بنابراین وقتی که این دو طرف بر سر یکی از اصلی‌ترین موضوعات اختلاف‌نظر دارند چطور امکان دارد که توافقی بین‌شان حاصل شود.

این کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه عباس اعلام کرده است که در دولت توافق ملی فلسطین، رژیم صهیونیستی را به رسمیت خواهند شناخت، گفت: این در حالی است که حماس از ابتدا به اینکه این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسند افتخار می‌کرده بنابراین اگر واقعا این تفاهم و وحدت به فرض محال میان فتح و حماس برقرار شود و این اتحاد جدید باعث به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی شود باید گفت که نه تنها برگ افتخاری برای فلسطین نیست بلکه مایه شرمساری حماس خواهد بود.

وی ادامه داد: از نظر من اعلام به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی محمود عباس نماینده فتح تنها در حد حرف بوده و به امید خدا ما خوشبین هستیم که حماس تنها در مقابل این اظهارنظر سکوت کرده و این سخنان تنها برای راضی کردن اسرائیلی‌ها زده شده باشد و در عمل امکان دارد این وحدت جایی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نداشته باشد.

رحماندوست با اظهار نارضایتی برخی سیاست‌های حماس، تاکید کرد: متاسفانه من به تیزبینی مسئولان حماس اعتماد چندانی ندارم زیرا وقتی تل‌آویو قاطعانه و به طور رسمی اعلام می‌کند که به شهرک‌سازی‌های خود ادامه خواهد داد برای فلسطین جز اشغالگری و ادامه روند گذشته معنایی نخواهد داشت. وحدتی برای حتی حماس نیز وجود نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل فلسطین در بخش دیگری از این گفت‌وگوها در رابطه با راهپیمایی‌های جهانی حمایت از قدس که در 42 کشور جهان برگزار می‌شود نیز گفت: بدون شک تمام حرکت‌های مردمی در دنیا تاثیراتی بیشتر از حرکت‌های مقامات، دولت‌ها و سران کشورها خواهد داشت.

وی در پایان تاکید کرد: حتی اگر سران اتحادیه اروپا و کشورهای عربی هم برای اعتراض به ادامه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی گرد هم بیایند به اندازه راهپیمایی‌های مردمی اثر نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N321680

وبگردی