آفتاب

مبتلایان به سرطان‌های حفره‌ی دهان در سیستان و بلوچستان مصرف‌کنندگان «پان» و «ناس»

مبتلایان به سرطان‌های حفره‌ی دهان در سیستان و بلوچستان مصرف‌کنندگان «پان» و «ناس»

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه همه‌ی مبتلایان به سرطان‌های حفره دهان در سیستان و بلوچستان مصرف‌کنندگان پان و ناس هستند، گفت: باگسترش شهرنشینی، افزایش امید به زندگی و کاهش میزان موالید دنیا به سمت پیر شدن حرکت می‌کند و بار بیماری‌های عفونی روبه کاهش و از طرف دیگر بار بیماری‌های مزمن سالمندی رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سیستان و بلوچستان، «طباطبایی» افزود: در ایران 46 درصد افراد اضافه وزن دارند که این آمار نشان‌دهنده‌ی رشد بیماری‌های قلبی وعروقی در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: سالیانه 17 میلیون نفر در دنیا بعلت عارضه‌ی پرفشاری خون جان خود را از دست می‌دهند در حالی‌که این روند قابل پیشگیری است و با کنترل عارضه‌ی پرفشاری خون از 40 درصد سکته‌های مغزی و 15درصد سکته‌های قلبی جلوگیری می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از اعتیاد بعنوان ریسک فاکتورهای مهم در جهت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نام برد و افزود: 100 درصد افراد مبتلا به سرطان‌های حفره‌ی دهان در سیستان و بلوچستان مصرف‌کنندگان پان و ناس هستند.

دکتر طباطبایی از درد سینه بخصوص حین فعالیت یا استرس روحی و تنگی‌نفس به‌هنگام فعالیت بعنوان شایعترین تظاهرات بیماری‌های قلبی و عروقی یاد کرد که بعلت نارسایی سیستم خونرسانی قلب و گرفتگی عروق قلب اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اغلب گرفتگی و تنگی عروق بصورت تدریجی و طی سالیان متمادی اتفاق می‌افتد اما تبدیل تنگی به انسداد کامل بصورت ناگهانی و بر اثر پارگی و عارضه‌دار شدن پلاک‌های داخل عروق رخ می‌دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، نداشتن تحرک کافی و چاقی را یکی از علل عمده‌ی ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: 90 درصد بیماران قلبی سیستان و بلوچستان مبتلاء به گرفتگی عروق خونرسان قلب، تحرک کافی ندارند و چاق هستند.

انتهای پیام

کد N321642

وبگردی