آفتاب
طلسم سفر روحانی به ترکیه شکست

سفر روحانی گامی در راستای تحقق مناسبات 30 میلیاردی ایران و ترکیه

سفر روحانی گامی در راستای تحقق مناسبات 30 میلیاردی ایران و ترکیه

بالاخره طلسم سفر روحانی به ترکیه شکسته شد و او قرار است در روز دوشنبه 19 خرداد (9 ژوئن) برای انجام سفری یک روزه به آنکارا سفر کند.

بالاخره طلسم سفر روحانی به ترکیه شکسته شد و او قرار است در روز دوشنبه 19 خرداد (9 ژوئن) برای انجام سفری دو روزه به آنکارا سفر کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بعد از روی کار آمدن روحانی در سال 92 یکی از کشورهایی که به عنوان مقصد سفر خارجی رییس دولت تدبیر و امید مطرح بود کشور ترکیه بود ولی این سفر به دلایل مختلف از جمله عدم توافق در مورد زمان سفر با توجه به مشغله‌های کاری مقامات دو کشور انجام نشد.

در ابتدا قرار بود که روحانی برای شرکت در بزرگداشت مولانا در قونیه به ترکیه سفر کند، ولی به دلیل مشغله کاری رییس‌جمهور این سفر صورت نپذیرفت، سپس ایران دعوتنامه‌ای برای سفر اردوغان به تهران فرستاد که اردوغان در ژانویه 2014 سفر یک روزه‌ای به تهران داشت و در جریان این سفر یک روزه سه سند همکاری بین مقامات ایرانی و ترک امضا شد و اردوغان بار دیگر به صورت رسمی از رییس دولت تدبیر و امید برای سفر رسمی به ترکیه دعوت کرد که از آن به بعد نیز چندین تاریخ برای این سفر تعیین شد و در آخر تصمیم گرفته شد که روحانی در 19 خرداد به این کشور همسایه سفر کند.

روحانی در جریان سفر خود به آنکارا که در راس هیاتی متشکل از وزرای کابینه که اغلب اقتصادی خواهند بود با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه و عبدالله گل رییس‌جمهور ترکیه دیدار خواهد کرد.

رییس‌جمهور ایران همچنین در جریان این سفر در اولین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه که در جریان سفر اردوغان در تهران در اسفندماه سال گذشته تشکیل آن استارت زده شد شرکت خواهد کرد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که این روزها در ترکیه به سر می‌برد و با تعدادی از مقامات ترک نیز دیدار کرده است اعلام کرده که حداقل در جریان سفر رییس‌جمهور به ترکیه شش سند همکاری بین دو کشور ایران و ترکیه امضا خواهد شد.

بسیاری از تحلیلگران این سفر را در راستای ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور به سطح 30 میلیارد دلار موثر می‌دانند و معتقدند که ممکن است در جریان این سفر شاهد چانه‌زنی‌هایی در مورد قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه از سوی مقامات ترک باشیم با توجه به اینکه ترکیه از خریداران عمده گاز کشورمان محسوب می‌شود. از سوی دیگر مقامات ایرانی نیز ترکیه را کریدور مناسبی برای انتقال گاز ایران به کشورهای اروپایی می‌دانند و احتمالا در جریان این سفر مذاکرات جدی در این ارتباط انجام خواهد شد

پیش‌بینی می‌شود مذاکره در مورد تحولات سوریه نیز از جدی‌ترین مباحثی خواهد بود که در جریان این سفر بین مقامات دو کشور مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

این سفر که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه انجام می‌شود فرصت مناسبی برای تعمیق روابط دو کشور در زمینه مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و دوجانبه است.

به گزارش ایسنا، این اولین بار است که بعد از سال 1996 یک رییس‌جمهور از ایران در قالب سفری دوجانبه و رسمی به کشور ترکیه سفر می‌کند. در سال 1996 اکبر هاشمی رفسنجانی به دعوت سلیمان دمیره رییس‌جمهور وقت ترکیه به این کشور سفر کرده بود.

انتهای پیام

کد N321593

وبگردی