آفتاب

آنکارا در پی اقدامات حقوقی برای مساله صلح با کردها

آنکارا در پی اقدامات حقوقی برای مساله صلح با کردها

معاون نخست وزیر ترکیه گفت: دولت آنکارا تمهیداتی برای انجام یک اقدام تشویقی در رابطه با روند صلح با کردها از جمله تصویب متمم‌های حقوقی برای یک نقشه راه جدید انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، بشیر آتالای، معاون نخست وزیر ترکیه با اعلام اینکه دولت آنکارا مساله حق بازگشت شبه نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) را مدنظر قرار می‌دهد یا مساله بازگشت آن‌ها به سیاست را بررسی می‌کند، گفت: متمم‌های حقوقی در صورتی که نیاز باشد، تصویب می‌شود. آن‌ها را به پارلمان ارایه می‌کنیم. ما باید یک راه حل داشته باشیم. ما باید آنچه که در گذشته رخ داده را به مردم بفهمانیم. ما باید تمامی خطاها، اشتباهات، بی‌عدالتی‌ها، ممنوعیت‌ها، تابوها و قتل‌های لاینحل را بار دیگر بررسی کنیم.

معاون نخست وزیر ترکیه افزود: راه حل‌های مشکلات بزرگ همواره سختی‌هایی هم دارد. حتی فقدان یک میانجی‌گر بین‌المللی یک مشکل بوده است. اما ما همواره توانسته‌ایم از سر این مشکلات با اعتماد به نفس و تشویق بگذریم.

پیشتر آتالای در جریان دیدار با کارگروه روند صلح با کردها در دیاربکر که روز جمعه برگزار شد، گفت: دولت آنکارا با جدیدترین پیام عبدالله اوجالان، رهبر محبوس پ.ک.ک موافقت کرده است. او گفته که گامی جدید در روند صلح آغاز شده و امیدوار است که این روند حفظ شود و ادامه یابد.

در اوائل ژوئن 2014، معاون حزب مردم دموکراتیک و معاون پارلمانی این حزب با اوجالان در جزیره امرالی، محل حبس وی دیدار کردند و اوجالان از هر دو طرف خواست تا از رویکردهایی که بر روند صلح خدشه وارد می‌کند، اجتناب نمایند و بر روش‌هایی تمرکز کنند که این روند را عملی کند.

اظهارنظرها اوجالان زمانی مطرح شد که تنش‌ها در جنوب شرق ترکیه افزایش یافته است.

وزیر کشور، وزیر کشاورزی، معاون رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه، معاون گروه پارلمانی حزب حاکم، دبیرکل کنگره جامعه دموکراتیک ترکیه، اندیشمندان، سیاستمداران و سازمان‌های غیردولتی در این کار گروه درباره روند صلح کردها در دیاربکر حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N321511

وبگردی