آفتاب

رئیس کمیسیون اروپا توافقنامه مناقشه‌آمیز با نتانیاهو را امضا می‌کند

رئیس کمیسیون اروپا توافقنامه مناقشه‌آمیز با نتانیاهو را امضا می‌کند

رئیس کمیسیون اروپا قرار است در جریان سفری که فردا (یکشنبه) آغاز می‌شود رسما برنامه تحقیقاتی مناقشه آمیز اتحادیه اروپا ‌- اسرائیل را با نخست وزیر رژیم صهیونیستی امضا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا ابتدا روز یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مذاکره کرده و سپس در روز دوشنبه در مراسم امضای توافق‌نامه‌ای شرکت خواهد کرد که به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد تا تنها عضو غیراروپایی باشد که از برنامه تحقیقات علمی 2020 اتحادیه اروپا بهره‌مند می‌شود.

اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی پس از ماه‌ها مناقشه نهایتاً در نوامبر سال گذشته میلادی به سازشی دست یافتند که به کمپانی‌های هاتیک و موسسات تحقیقاتی در رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد تا به این برنامه 77 میلیارد یورویی بپیوندند.

‌رژیم صهیونیستی با خط مشی‌های اتحادیه اروپا که در ژوئیه سال گذشته میلادی منتشر شده و توافقات و حمایت‌های مالی با شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و شرق بیت المقدس از ژانویه سال جاری میلادی را ممنوع می‌کند، مخالفت کرده است.

این خط مشی‌ها اسرائیل را وادار می‌کند تا در توافق‌نامه‌های آتی با اتحادیه اروپا به صورت کتبی اعلام کند که شهرک‌سازی‌ها جزو رژیم صهیونیستی نیست.

اما پس از مذاکرات دشوار توافق شد که اتحادیه اروپا توافق‌نامه‌ای را مبنی بر توقف حمایت مالی از موسسات کرانه باختری ضمیمه کند و اسرائیل نیز عدم به رسمیت شناختن این خط مشی‌ها را ضمیمه می‌کند.

روابط میان اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی به دلیل زیر سوال بردن شهرک‌سازی‌های اسرائیل مدت‌های طولانی سخت و دشوار بوده است.

‌بروکسل روز پنجشنبه نسبت به برنامه ساخت 3200 دستگاه واحد مسکونی دیگر توسط رژیم صهیونیستی ابراز ناامیدی کرده و خواستار توقف این برنامه شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: این اقدام کمکی به تلاش‌ها برای دستیابی به صلح نخواهد کرد.

انتهای پیام

کد N321509

وبگردی