آفتاب

مصر خود را برای آغاز مرحله سیسی آماده می‌کند

مصر خود را برای آغاز مرحله سیسی آماده می‌کند

در حالی که مصر انتقادهای اتحادیه اروپا را نسبت به روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور نپذیرفت، همچنان در حال فراهم سازی مقدمات برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب مصر طی فردا (یکشنبه) در حضور تعدادی از مسئولان و مقامات کشورهای جهان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مقدمه‌چینی‌ها در کاخ ریاست جمهوری مصر برای استقبال از مقامات و روسای جمهور کشورهای جهان جهت شرکت در مراسم تحلیف عبدالفتاح سیسی، ‌رئیس جمهوری منتخب مصر ادامه دارد.

پیشتر ریاست جمهوری مصر دعوتنامه‌هایی به مقامات مصری، عربی و بین‌المللی برای حضور در این مراسم فرستاد اما به دلیل تنش‌هایی که میان قاهره با آنکارا و دوحه در پی برکناری محمد مرسی،‌ رئیس جمهور معزول مصر به وجود آمد مصر دعوتنامه‌هایی به ترکیه و قطر برای مشارکت مقامات این دو کشور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید مصر نفرستاد.

منابع اعلام کردند که مراسم روز یکشنبه با تحلیف رئیس جمهور جدید مصر در مقابل دادگاه عالی قانون اساسی در منطقه المعادی در جنوب قاهره آغاز می‌شود که در این مراسم عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر و ابراهیم محلب، نخست وزیر این کشور و وزرای دولت وی و روسای نهادهای قضایی و اعضای کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند.

منابع خاطرنشان کردند که پس از تحلیف، مراسمی در کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه برگزار می‌شود که در این مراسم سیسی از مهمانان خارجی استقبال می‌کند.

منابع تصریح کردند که وزارت خارجه مصر از طریق سفرای این کشور در خارج از روسای جمهور کشورها برای حضور در این مراسم دعوت کرده است و 22 دعوتنامه به روسای جمهور کشورهای جهان فرستاده شده است. قرار است که پس از این مراسم عبدالفتاح سیسی، سخنرانی کند. روز گذشته هیاتی از دفتر پادشاهی عربستان با حضور 27 شخصیت وارد قاهره شدند.

پیشتر ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس تلفنی را با عبدالفتاح سیسی برقرار ساخته و در این تماس به وی به دلیل اعتماد مردم مصر به وی تبریک گفت.

خبرگزاری عربستان گزارش داد که رئیس جمهور جدید مصر از پادشاه عربستان به دلیل مواضعش که دولت و مردم مصر هیچ گاه آن را فراموش نخواهند کرد، قدردانی و تشکر کرد.

از جمله شخصیت‌هایی که انتظار می‌رود در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید مصر حضور داشته باشند صباح الاحمد امیر کویت، عبدالله دوم پادشاه اردن، ملک محمد ششم پادشاه مراکش، حمد بن عیسی پادشاه بحرین، عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس جمهوری اریتره هستند.

همچنین احتمال می‌رود که عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان پس از حضور هیاتی از ریاست جمهوری سودان در قاهره در این مراسم مشارکت داشته باشد. مشارکت حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران نیز علی رغم دعوت از وی برای شرکت در این مراسم قطعی نشده است.

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر، محمد ولد خلیفه، رئیس پارلمان این کشور را به نمایندگی از خود در مراسم تحلیف سیسی فرستاده است. سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان نیز هیاتی عالی رتبه را برای شرکت در این مراسم اعزام کرده است.

منابع دیپلماتیک نیز اظهار کردند که آمریکا و کشورهای اروپایی تصمیم دارند نمایندگانی در سطح پایین را برای حضور در مراسم تحلیف سیسی اعزام کنند و علت این امر نگرانی‌ها نسبت به فضای سیاسی حاکم بر انتخابات به ویژه نقض حقوق بشر در این کشور است.

یک دیپلمات غربی در مصاحبه با رویترز گفت: سفیران کشورهای اروپایی در مصر به عنوان نماینده‌ کشورهایشان در مراسم تحلیف حضور خواهند داشت و یک مسئول آمریکایی نیز تاکید کرد که آمریکا توماس شانون، مشاور جان کری، وزیر خارجه آمریکا را به این مراسم خواهد فرستاد. همچنین نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در این مراسم مشارکت می‌کند.

پیشتر اتحادیه اروپا نسبت به ادامه بازداشت مخالفان و فعالان سیاسی و خبرنگاران در مصر اظهار نگرانی اما در عین حال تاکید کرد که آماده است با مسئولان جدید در مصر به ریاست سیسی همکاری قوی به عمل آورد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گام مهمی برای اجرای طرح نقشه راه جهت تحقق دموکراسی در مصر است و این اتحادیه امیدوار است که سیسی با چالش‌های بزرگ در این کشور از جمله اوضاع اقتصادی نابسامان و دو دستگی‌های عمیق در داخل جامعه و همچنین اوضاع حقوق بشر در مصر مقابله کند.

در این بیانیه آمده است: آزادی برگزاری تجمع‌ها و آزادی بیان دو مقوله‌ای هستند که به ویژه در چارچوب برگزاری این انتخابات مایه نگرانی است.

حاتم سیف النصر، معاون وزیر خارجه مصر در امور اروپا اظهار کرد: ما شاهد این بودیم که ارزیابی روند انتخابات از سوی اتحادیه اروپا و مسائل سیاسی با هم تداخل پیدا کردند و متاسفانه در گزارش اتحادیه اروپا تعدادی از مسائل مطرح شده است که اتحادیه اروپا یا دیگر نهادهای خارجی حق اظهارنظر در مورد آن را ندارند.

وی در ادامه گفت: مصر در خصوص برخی از رویکردهای سیاسی روز افزون در اروپا و گسترش مسائل منفی همچون عدم پذیرش دیگران و اسلام هراسی اظهار نظر نمی‌کند چرا که به اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها احترام می‌گذارد و ما نیز توقع داریم که اتحادیه اروپا به این امر پایبند باشد.

کریستین لاگارد، مدیر صندوق بین‌المللی پول نیز در تماس تلفنی به سیسی به دلیل انتخاب وی تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت در ماموریت جدیدش را کرد.

کمپین سیسی اعلام کرد که لاگارد از شفاف بودن روند انتخابات مصر و میزان مشارکت مصری‌ها استقبال کرده است.

انتهای پیام

کد N321507

وبگردی