آفتاب
به بهانه سفر روحانی به ترکیه

مناسبات ایران و ترکیه در بوته آزمایشی برای توسعه بیشتر

مناسبات ایران و ترکیه در بوته آزمایشی برای توسعه بیشتر

آنکارا - ایرنا - سخنان مقامات بلند پایه ایران و ترکیه در آستانه سفر ˈحسن روحانیˈ به آنکارا، بیانگر تمایل طرفین برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات در ابعاد سیاسی، منطقه ای ، بین المللی و فرهنگی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران دوشنبه آینده در اولین سفر رسمی خود به ترکیه با مقامات بلند پایه این کشور در باره چگونگی رووس آتی مناسبات دوجانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

سخنان مقامات بلند پایه ایران و ترکیه در آستانه این سفر نشان از وجود اراده سیاسی برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات دارد و اعلام اینکه در جریان این سفر حداقل شش سند همکاری بین دو کشور به امضا خواهد رسید ، گواهی بر این ادعا است.

ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ و ریشه دار در منطقه به رغم رقابتها، اختلافات مقطعی در برخی مسایل منطقه ای، همواره تلاش کرده اند که حسن همجواری را رعایت و با احترام متقابل با یکدیگر رفتار کنند.

مردم دو کشور نیز با بهره گیری از مشترکات فرهنگی، دینی، تاریخی، عقیدتی و همسایگی همواره نسبت به یکدیگر نظر دوستانه داشته اند.

در آستانه سفر روحانی به ترکیه، ˈمحمود واعظیˈ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در سفری به آنکارا با نخست وزیر، وزرای توسعه، خارجه، اقتصاد، صنعت، حمل و نقل و انرژی ترکیه دیدار و در باره فرآیند همکاریهای تهران و آنکارا با آنان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی در جریان این سفر درباره فرآیند همکاریهای تهران و آنکارا گفت: روابط ایران و ترکیه در دولت روحانی وارد مرحله جدیدی شده است و در سفری که نخست وزیر ترکیه به تهران داشت و اسنادی که در آن سفر به امضا رسید و توافقات به عمل آمده، باعث شد که در بعد مسایل سیاسی، منطقه ای ، بین المللی و همچنین فرهنگی و اقتصادی دستور کار مشخصی برای آینده روابط دو کشور تعیین شود.

از سوی دیگر ˈحیاتی یازیجیˈ وزیر تجارت و گمرکات ترکیه نیز در آستانه سفر روحانی به ترکیه در دیدار ˈعلیرضا بیکدلیˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با وی گفت: حجم تجارت بین ایران و ترکیه روند صعودی دارد و تلاش دو کشور رسیدن به 20 میلیارد دلار مبادلات تجاری در سال جاری میلادی است.

وزیر تجارت و گمرکات ترکیه افزود: دیدارهای مستمر مقام های عالیرتبه دو کشور نتایج خوبی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی در برداشته و رهبران دو کشور هدف رساندن حجم مبادلات تجاری به 30 میلیارد دلار در سال های آتی را در نظر دارند.

وزیر تجارت و گمرکات ترکیه تاکید کرد که تحقق این امر ممکن است چرا که ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که مناسبات تاریخی و مشترکات فرهنگی بسیاری دارند.

سفیر ایران در ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به سفر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به آنکارا گفت: در این دیدار مسایل مورد علاقه دو کشور در باره مناسبات تجاری و اقتصادی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در این دیدار دو طرف همچنین ضمن تاکید بر لزوم تقویت همکاری های دو جانبه برای دستیابی به هدف 30 میلیارد دلاری در مبادلات تجاری فیمابین، بر لزوم همکاری های نزدیک برای رفع برخی مشکلات موجود در گمرکات مرزی تاکید کردند.

وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات ایران نیز پس از دیدارهای خود با ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر و وزرای توسعه، حمل و نقل و ارتباطات، انرژی، صنعت و فناوری و خارجه ترکیه به خبرنگاران گفت: در سفرروحانی به آنکارا، حداقل شش سند همکاری بین دو کشور به امضا خواهد رسید.

وی افزود: رییس جمهوری اسلامی ایران دوشنبه آینده در صدر هیات بلندپایه ای به آنکارا سفر و با ˈعبدالله گلˈ و اردوغان رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

واعظی در ارتباط با فرآیند همکاریهای ایران و ترکیه در بخش انرژی که یکی از محوری ترین موضوعات در تجارت و همکاری های بین دو کشور است، گفت: مذاکرات خوبی را در این سفر داشتیم. ترکیه توسط خط لوله ای که بین دو کشور برقرار است، از ایران گاز وارد می کند و یکی از خریداران عمده گاز ایران است.

وی افزود: مقامات ترک علاقه مند هستند که واردات گاز از ایران را افزایش دهند . ما نیز با توجه به اینکه سیاست تهران مبتنی بر همکاری همه جانبه با همسایگان است، از آن استقبال می کنیم.

وی اضافه کرد: صادرات گاز می تواند به نوعی موجب نزدیکی دو ملت شود، معمولا قراردادهای گازی دراز مدت هستند و لذا فکر می کنم که این اراده و تمایل در مقامات دو کشور نیز وجود دارد.

وی گفت: هم اکنون مذاکرات کارشناسی بین دو کشور ادامه دارد . قرارداد طولانی مدت با حجم عظیم مبادلات مالی در کوتاه مدت نتیجه بخش نخواهد بود، ولی من خوشبین هستم که حجم صادرات گاز ایران به ترکیه افزایش یابد .

واعظی در خصوص احتمال صادرات گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه نیز گفت: مذاکراتی در گذشته در این خصوص صورت گرفته و اکنون هم همکاران در حال مذاکره هستند.

به گفته وی، اروپایی ها علاقه مند هستند که از گاز ایران استفاده کنند و ما نیز علاقه مندیم که گاز ایران از کشوری عبور کند که قراردادهای زیادی با هم داریم و معمولا ما با کشوری که در روابط تاریخی مشکل نداشتیم و یا کمترین مشکل را داشته ایم، می توانیم روی آن حساب ویژه باز کنیم.

در این میان جودت یلماز وزیر توسعه و رییس طرف ترک کمیسیون مشترک و کار گروه مشترک ایران و ترکیه در تشریح مناسبات دو کشور با اشاره به مثبت بودن سفر بهمن ماه گذشته نخست وزیر ترکیه به تهران گفت: براین باور هستیم که سفر روحانی به ترکیه نیز مفید و با اهمیت خواهد بود.

او با اشاره به مرز 560 کیلومتری مشترک ایران و ترکیه و اینکه مرزهای دو کشور در طول صدها سال گذشته همواره مرز دوستی و برادری بوده ، افزود: در سفر روحانی به آنکارا اولین ˈنشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیهˈ نیز تشکیل خواهد شد که این امر نشان دهنده سطح عالی و گسترده مناسبات سیاسی دو کشور است.

وی بیان کرد: در این نشست شمار بسیاری از وزرای دو کشور شرکت خواهند کرد که در واقع جلسه هیات دولت مشترک ایران و ترکیه خواهد بود.

وزیر توسعه ترکیه با اشاره به روابط خوب سیاسی دو کشور اظهار داشت: ما خواستار گسترش روابط اقتصادی با ایران همچون روابط سیاسی در بخش های مختلف هستیم، در این راستا امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور در سفر نخست وزیر ترکیه به تهران پیشرفت مهمی محسوب می شود. در سال 2012 میلادی حجم تجارت دو کشور به 22 میلیارد دلار رسیده بود که در سال 2013 متاسفانه کاهش یافت و به 14.6 میلیارد دلار رسید.

او گفت: مقامات بلندپایه دو کشور هدف 30 میلیارد دلاری برای روابط تجاری تا سال 2015 میلادی اعلام کرده اند که ما به عنوان وزیران و مسوولان ایران و ترکیه باید برای تحقق این هدف کوشش بیشتری داشته باشیم. موافقتنامه تجارت ترجیحی راهکار خوبی در این فرآیند خواهد بود که البته بر این باور هستم امضای موافقتنامه ˈتسهیل تجاریˈ بین دو کشور، مکمل این اقدامات خواهد بود.

وزیر توسعه ترکیه گفت: در کمیته مشترک تجاری مذاکرات مربوط به انعقاد این موافقتنامه شروع شده و هدف نهایی آزادسازی تجارت در منطقه است.

خاورم ** 2010**230**1651
کد N321441

وبگردی