آفتاب

صلح در سوریه؛ خیلی دور خیلی نزدیک

صلح در سوریه؛ خیلی دور خیلی نزدیک

ایسنا - هیأت پارلمانی ایرانی هفته گذشته فرودگاه امام (ره) را در میان طوفان تهران ترک کرد تا به دمشق رفته و از نزدیک شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه باشد؛ انتخاباتی که می‌خواهد صلح و آرامش به ارمغان آورد.

این هیأت، همراه با هیأت‌های پارلمانی اوگاندا، بولیوی، زیمبابوه، فیلیپین، ونزوئلا و تاجیکستان عازم دمشق شد؛ دمشقی که شب‌ها و روزهایش را با وجود آرامش نسبی، زیر صداهای خمپاره، گلوله و توپ سپری می‌کند و حال در برگزاری انتخاباتی که خود در آن می‌تواند انتخاب‌گر آینده‌اش باشد، بی‌توجه به رنجی که در سه سال اخیر بر او رفته و خمپاره‌هایی که هنوز بر سرش می‌بارد، شادمانی می‌کند و این انتخابات را به فال نیک می‌گیرد.

اپیزود اول

خبرنگارانی که همراه هیأت پارلمانی از تهران عازم سوریه شده‌اند، از صداهای گلوله و توپ که شبانه‌روز نوید جنگی که دور از دید آنها و در همین نزدیکی رخ می‌دهد، بهت‌زده شده‌اند. خبرنگارانی که همراه با تیم اعزامی پارلمانی به حلب، به این شهر رفته‌اند نیز از نزدیک عمق جنایاتی که دشمنان سوریه علیه این کشور روا می‌دارند را مشاهده کردند. روایت اخبار آنها روایت جنگ و خون بود. آنها خون ریخته‌شده مردم بیگناه را بر خاک حلب دیدند و دیدند که همان مردم با وجود همه این مرارتها و مشقتها، از حق رأی دادن خود انصراف نداده و مصمم به شرکت در انتخابات‌اند.

اپیزود دوم

«شما زمان خوبی به سوریه آمده‌اید. اوضاع به مراتب از یک سال پیش آرام‌تر است، ما خیلی شهید داده‌ایم، اینجا امیدی جز حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) نداریم» اینها را زنی می‌گوید که همسرش را سال گذشته در همین درگیری‌ها و جنگ در سوریه از دست داده و اکنون با دو فرزند خردسالش، با دلی مطمئن و پر امید به آینده سوریه، از وضع این کشور سخن می‌گوید.

اپیزود سوم

چند پسر نوجوان سوری، حدودا دوازده ساله که در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در حرم مطهر حضرت زینب (س) حضور یافته‌اند، با هم در مورد بشار اسد و محبوبیتش سخن می‌گویند.

می‌گویم: چرا بشار اسد را دوست دارید؟

اولی می‌گوید: چون زیباست.

دومی می‌گوید: چون از ما محافظت می‌کند.

گفتم: جوانان کشورتان از شما حفاظت می‌کنند.

سری تکان می‌دهد و ژست شلیک کردن به خود می‌گیرد و آوای « ت ت ت ق» سر می‌دهد و دیگری می‌گوید: بشار قوی است.

سوریان با چشمی امید و چشمی ترس به آینده می‌نگرند، آنها فرزندان خود را با بیم بزرگ می‌کنند اما در دل‌شان شجاعت می‌کارند تا دشمن نتواند در آن رخنه کرده و نهال‌شان را از جا برکند. کشور را می‌توان با چنین کودکان و چنان زنانی ساخت. کودکان و زنانی که از حضور پدران و همسران خود در برابر آتش توپخانه دشمن باکی ندارند.

***

هیأت پارلمانی ایران پس از آنکه به دیدار بشار اسد مرد محبوب سوری‌ها رفت و پیروزی در انتخابات را به او تبریک گفت دمشق را با آرزوی روزهایی توأم با آرامش و تحقق پیروزی نهایی ترک کرد با این امید که ایران بتواند به زودی پیروزی کشور دوست و برادرش، سوریه را جشن بگیرد.

یادداشت از راحله هدایت، خبرنگار پارلمانی ایسنا

انتهای پیام

کد N321410

وبگردی