آفتاب
آغاز تمرینات رسمی تیم امید با وینگادا از 25 خرداد

آیت‌اللهی: راهی که با کی‌روش آمدیم را ادامه می‌دهیم/ روی پول فیفا نمی‌توان حساب کرد!

آیت‌اللهی: راهی که با کی‌روش آمدیم را ادامه می‌دهیم/ روی پول فیفا نمی‌توان حساب کرد!

نایب‌ رییس اول فدراسیون فوتبال از موضع جدی فدراسیون برای تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش خبر داد و گفت: فدراسیون مسیر اصولی و حرفه‌ای آغاز شده با کارلوس کی‌روش که هزینه‌های میلیاردی داشت را رها نمی‌کند و مصر است از طریق حمایت دولتی یا جذب اسپانسر جدید، پول تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی را فراهم کند.

سید هادی آیت‌اللهی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مسایل مختلفی چون عملکرد تیم ملی در برزیل، موضع شفاف فدراسیون در قبال کادر فنی این تیم پس از جام جهانی، آخرین وضعیت تیم امید و اردوهای خارجی و... صحبت کرد.

** موضع شفاف فدراسیون نگه داشتن کی‌روش پس از جام جهانی

نایب رییس اول فدراسیون در ابتدا در پاسخ به اینکه موضع شفاف فدراسیون در قبال انتخاب سرمربی تیم ملی پس از جام جهانی چیست، اظهار کرد: موضع فدراسیون فوتبال همان موضع هیات رییسه فدراسیون است. هیات رییسه هم مصوب کرده که همکاری با کارلوس کی‌روش پس از جام جهانی ادامه یابد اما این اقدام منوط به تامین اعتبار برای هزینه‌های کادر فنی است. اگر این اعتبار تامین شود، اعتقاد فدراسیون بر تمدید قرارداد کی‌روش است و اگر اعتبار تامین نشود به ناچار باید دنبال راهکار دیگری بگردیم. فدراسیون تا الان در تلاش بوده تا برای تمدید قرارداد کی روش منابع مالی فراهم کند.

** روی دریافت پاداش فیفا نمی‌توان حساب کرد!

آیت‌اللهی درباره اینکه آیا فدراسیون نمی‌تواند از محل پولی که فیفا به تیم ایران برای حضور در جام جهانی اختصاص می‌دهد برای تمدید قرارداد کی‌روش استفاده کند، تصریح کرد: روی پول فیفا نمی‌توان حساب کرد. ما همین الان برای گرفتن پول‌ها از فیفا با مشکلاتی مواجه هستیم و بحث تحریم‌ها همچنان دردسرساز است. از این رو روی دریافت قطعی آن در زمان مشخص، نمی‌توان مطمئن بود. ما باید از حسابی برای قرارداد کی‌روش تامین اعتبار کنیم که امنیت لازم را داشته باشد.

** تامین اعتبار تمدید قرارداد کی‌روش بوسیله حمایت دولتی یا جذب اسپانسر جدید

نایب رییس اول فدراسیون در پاسخ به اینکه بنابراین تامین اعتبار قرارداد کی‌روش صرفا در گرو حمایت دولت است، اظهار کرد: در گرو حمایت دولت یا تامین پول از طریق اسپانسرهای جدید است. ما صرفا از این دو راه می‌توانیم اعتبار لازم برای این کار را تامین کنیم و این هم پس از جام جهانی برزیل میسر می‌شود.

** راهی که با کی‌روش برایش هزینه میلیاردی کردیم را کنار نمی‌گذاریم

وی در واکنش به اینکه علی کفاشیان بارها گفته است بعد از جام جهانی با کی‌روش یا هر مربی دیگری قرارداد 4 ساله می‌بندد و بهتر نیست فدراسیون این اقدام را پس از جام ملت‌ها انجام دهد که پایان دوره یک مربی در تیم ملی پس از جام جهانی و جام ملت‌ها در هر دوره باشد، به ایسنا گفت: فدراسیون در نظر دارد حرکت اصولی که برای تیم ملی شکل گرفته ادامه داشته باشد. از این رو کی‌روش برای ما بهترین گزینه است. اما از طرفی هر مربی دیگری جای او بیاید باید همین مسیر را ادامه بدهد. چون ما نمی‌توانیم راهی که برایش هزینه‌های میلیاردی کرده‌ایم را نادیده گرفته و مسیر جدیدی را از نو آغاز کنیم. این اصلا منطقی نیست و فدراسیون مصمم است همین مسیر را ادامه دهد؛ حال با کی‌روش یا هر مربی دیگری.

** پس از جام جهانی با هیچ مربی تا پایان جام ملت‌ها قرارداد نمی‌بندیم

آیت‌اللهی افزود: به طور مثال همین قرارداد نلو وینگادا برای تیم امید را به گونه‌ای نوشته‌ایم که به صورت پلکانی است و در هر مرحله‌ای که تیم امید موفق شد، به طور اتوماتیک قرارداد ادامه دارد و این شرایط تا حضور تیم ایران در المپیک 2016 ریودوژانیرو پابرجاست. ما نخواستیم مثلا قرارداد این مربی را تا بعد از بازی‌های آسیایی ببندیم تا اگر در این بازی‌ها نتیجه گرفت، قراردادش را تمدید کنیم و همین طور قرارداد را در مراحل بعدی هم این گونه نگاه کنیم. فدراسیون درباره تیم ملی بزرگسالان هم می‌خواهد به همین شیوه عمل کند و بعد از جام جهانی بر اساس مسیری که طی کرده مربی جدید را انتخاب کند. فدراسیون نمی‌خواهد برای یک سال سرمربی بیاورد، چون امنیت کاری برای فدراسیون و شخص مربی وجود ندارد و این منطقی نیست.

** مربی بزرگ بخواهیم خود کی‌روش هست

وی در پاسخ به اینکه با این تفاسیر یعنی بعد از کی‌روش باز هم به دنبال مربی خارجی بزرگ خواهید بود، اظهار کرد: اگر مربی خارجی بزرگ بخواهید که خود کی‌روش هست. مشکل اصلی ما تامین هزینه‌های حضور او در تیم ملی ایران است. اگر با او به توافق نرسیم مجبور می‌شویم به افراد دیگر فکر کنیم.

آیت‌اللهی در واکنش به اینکه پس منظورتان از مسیر حرفه‌ای در پیش گرفته شده توسط فدراسیون، چیست به ایسنا گفت: منظورم از این مسیر حرکت برنامه‌ریزی شده‌ای است که تیم ملی در چند سال گذشته طبق آن حرکت می‌کرد و بر مبنای یک کار اصولی و حرفه‌ای بود. کاری که یک مربی بزرگ آن را طراحی کرده بود.

** کی‌روش و آل‌اشپورت به راحتی توافق کردند

نایب‌رییس اول فدراسیون همچنین درباره قرارداد کارلوس کی‌روش با شرکت آل اشپورت نیز گفت: وکیل شرکت آل اشپورت نزد کی‌روش آمد و پس از جلسه‌ای که با هم داشتند و پس از صحبت‌های رد و بدل شده، به راحتی برای عقد قرارداد به توافق رسیدند. همان طور که دیدید کی‌روش هم در سفر به برزیل، لباس‌های تیم ملی با آرم این شرکت را پوشید و در حال حاضر هیچ مشکلی نیست. به هر حال این جزو اختیارات سرمربی تیم است که با برند تیم ملی در جام جهانی به توافق برسد یا نرسد، چون طبق قوانین او در پوشیدن لباس با آرمی که تیم ملی با آن به توافق رسیده مختار است.

** استفاده از فرکی در حد گمانه‌زنی هاست

آیت‌اللهی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از مربیان ایرانی از جمله حسین فرکی بعد از جام جهانی صحت دارد و یا جزو برنامه‌های فدراسیون قرار دارد تصریح کرد: صحبت‌ها در این زمینه در حد گمانه‌زنی‌هاست. حسین فرکی مربی بزرگی است و توانایی‌هایش را هم در فوتبال ما نشان داد و از نظر فدراسیون، یک مربی باشخصیت و قابل احترام است اما حضورش در راس تیم ملی پس از جام جهانی در حد گمانه‌زنی بوده و هیچ صحبتی در این زمینه انجام نشده است. بی‌تردید اگر ما با کی‌روش به نتیجه نرسیم به فکر گزینه‌های دیگری خواهیم بود و اگر رویکرد فدراسیون استفاده از مربیان ایرانی باشد، آن وقت فرکی صددرصد جزو گزینه‌هایی است که به او فکر خواهیم کرد.

** به عملکرد تیم ملی در جام جهانی خوش‌بینم

وی در پیش‌بینی‌اش از عملکرد تیم ملی در جام جهانی 2014 نیز خاطرنشان کرد: امیدواریم ملی‌پوشان بتوانند به خوبی شایستگی‌هایشان را به نمایش بگذارند. آن‌ها در طی 40-50 روز گذشته زحمت زیادی کشیده و با تلاش فراوان به آمادگی نسبی برای حضور در جام جهانی رسیده‌اند. من شخصا به عملکرد تیم ایران در برزیل خوش‌بین هستم و امیدوارم نتایج خوبی بگیریم. فدراسیون همه شرایط را فراهم کرد تا تیم ایران در بهترین وضعیت به برزیل برود و الان فقط امیدوار به دیدن یک عملکرد قابل قبول هستیم.

** هیچ فرد اعزامی‌ به خاطر هزینه بالا حذف نشده‌ است

آیت‌اللهی همچنین با بیان اینکه هیچ کدام از افرادی که قرار بوده به برزیل اعزام شوند صرفا به خاطر بالا بودن هزینه‌ها خط نخورده‌اند، به ایسنا گفت: تصمیم‌گیری درباره افرادی که به برزیل اعزام می‌شوند صرفا بر عهده فدراسیون نیست. این تصمیم را ستادی می‌گیرد که فدراسیون تنها در آن عضو است و هر تصمیمی که ستاد گرفت ما هم باید تبعیت کنیم. درباره اعزام افراد مختلف، آن ستاد به نتیجه رسیده و همه بدانند فدراسیون در این باره به تنهایی تصمیمی نگرفته است.

** به برزیل نمی‌روم و در فدراسیون خدمت می‌کنم

وی در واکنش به اینکه افراد اعزامی از سوی فدراسیون چه تعداد هستند خاطرنشان کرد: بنده چون به برزیل نمی‌روم و در زمان برگزاری جام جهانی به جهت اینکه فدراسیون باید در حین این بازی‌ها پاسخگو باشد در ایران می‌مانم و همین جا مشغول به خدمت خواهم بود، از این رو اطلاعی درباره افراد اعزامی از فدراسیون به برزیل ندارم و دخالتی هم در این باره نداشته‌ام.

** آغاز رسمی تمرین تیم امید با وینگادا از 25 خرداد

نایب‌رییس اول فدراسیون در ادامه این گفت‌وگو درباره آخرین وضعیت تیم ملی فوتبال المپیک (امید)، زمان بازگشت نلو وینگادا به ایران و اینکه به کجا سفر رفته بود، اظهار کرد: تمرین‌های تیم امید از پس‌فردا (یکشنبه) آغاز می‌شود و بازیکنان در این اردو به مدت سه روز تست بدنی خواهند داشت. بعد از آن هم اردوی رسمی تیم با حضور 30 بازیکن انتخاب شده، زیر نظر نلو وینگادا آغاز می‌شود. وینگادا هم در حال حاضر در پرتغال است. او سفری هم به چین داشت و بیستم خرداد به ایران برمی‌گردد تا تمرین‌ها را زیر نظر بگیرد.

** ازبکستان،‌ اردن، ارمنستان و چین اردوهای قطعی ملی‌پوشان

آیت‌اللهی در پاسخ به اینکه برنامه قطعی اردوها و بازی‌های تدارکاتی خارجی تیم ملی امید به کجا رسید اظهار کرد: اولین اردوی خارجی تیم امید در ازبکستان خواهد بود. بعد از این اردو ما به اردن می‌رویم و بعد از آن هم در مردادماه اردویی را در ارمنستان خواهیم داشت. آخرین اردوی خارجی تیم امید پیش از حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون هم در چین و حدود 10 روز قبل از این بازی‌ها خواهد بود.

** درخواست بحرین از ایران برای بازی تدارکاتی

وی از تمایل بحرین برای بازی تدارکاتی با تیم امید ایران خبر داد و گفت: بحرینی‌ها نامه‌ای را برای فدراسیون ارسال کرده‌اند و درخواست داشته‌اند که در مردادماه بازی تدارکاتی با تیم ملی ما داشته باشند اما چون تاریخ پیشنهادی آن‌ها با سفر ارمنستان تیم ایران همزمان است، ما به آن‌ها اعلام کردیم تنها در اوایل شهریور می‌توانیم با این تیم بازی تدارکاتی برگزار کنیم.

نایب رییس فدراسیون در پاسخ به اینکه ایران در این اردوها چه تعداد بازی تدارکاتی برگزار می‌کند، خاطرنشان کرد: در اردن، ازبکستان و ارمنستان هر کدام دو بازی تدارکاتی با تیم‌های ملی این کشورها انجام می‌دهیم. در اردوی چین یک بازی تدارکاتی با تیم ملی این کشور خواهیم داشت و اگر بازی با بحرین هم قطعی شود، دو بازی با این تیم انجام می‌دهیم.

** کمیته المپیک مخالفتی نکرده و بدون بازیکن بزرگسال به اینچئون می‌رویم

آیت‌اللهی در پاسخ به اینکه آیا اعزام تیم امید فعلی برای بازی‌های آسیایی اینچئون قطعی شده است گفت: فدراسیون مصمم است که این تیم را به بازی‌های اینچئون اعزام کند چون بازیکنان فعلی برای حضور در بازی‌های انتخابی المپیک 2016 آماده می‌شوند و ما اعتقاد داریم این تیم می‌تواند به المپیک راه پیدا کند و از الان باید به بهترین شکل آماده شود بنابراین در مسیر آماده‌سازی آن‌ها حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون هم قرار دارد.

وی در واکنش به اینکه با توجه به موضع‌گیری کمیته ملی المپیک مبنی بر اینکه "به خاطر بالا بودن هزینه‌ها صرفا ورزشکاران و تیم‌های مدال‌آور به اینچئون اعزام می‌شوند" آیا همین تیم با نفرات فعلی به اینچئون می‌رود یا بازیکنان بزرگسال به جمع‌شان اضافه می‌شوند، تصریح کرد: همان طور که تاکید کردم برنامه‌ریزی‌های فدراسیون به نحوی است که اصرار داریم همین تیم بدون هیچ بازیکن بزرگسالی به اینچئون برود، ما حتی برای کسب مدال هم امیدوار هستیم. مسئولان کمیته المپیک صحبتی در این باره نکرده‌اند، ضمن اینکه اسامی این بازیکنان برای حضور در اینچئون پذیرش شده است.

** احتمالا افاضلی هم روی نیمکت تیم امید می‌نشیند

مدیر تیم امید درباره آخرین وضعیت کادر فنی این تیم و اینکه تکلیف دستیار ایرانی وینگادا چه شد، به ایسنا گفت: وینگادا با همین کادر فنی متشکل از مربیان خارجی و ایرانی کار می‌کند. البته هومن افاضلی هم به او کمک می‌کند و ما تلاش می کنیم شرایطی ایجاد شود تا افاضلی روی نیمکت این تیم بنشیند.

** قهرمانی نوجوانان در آذربایجان موید ساخته شدن یک تیم قدرتمند است

نایب رییس اول فدراسیون در پایان با ابراز امیدواری نسبت به روند آماده‌سازی تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان نیز گفت: این دو تیم خودشان را برای حضور در مسابقه‌های قهرمانی آسیا در تایلند و میانمار آماده می‌کنند. بازی‌هایی که حکم انتخابی جام جهانی را هم دارد و برای ما بسیار مهم است. از این رو سعی شده تا بهترین اردوهای آماده‌سازی برای این دو تیم فراهم شود. در حال حاضر آمادگی هر دو تیم ملی جوانان و نوجوانان قابل قبول است و از قهرمانی تیم نوجوانان در تورنمنت آذربایجان هم خوشحال هستیم چرا که نوید داشتن یک تیم بسیار قدرتمند در بازی‌های تایلند را به ما می‌دهد.

انتهای پیام

کد N320818

وبگردی