آفتاب

رحیم‌پور ازغدی: فکر می‌کردیم بعد از امام (ره) فتیله انقلاب پایین کشیده می‌شود

رحیم‌پور ازغدی: فکر می‌کردیم بعد از امام (ره) فتیله انقلاب پایین کشیده می‌شود

حسن رحیم‌پور ازغدی که سخنرانی پیش از خطبه امروز نماز جمعه تهران را بر عهده داشت، گفت: فکر می‌کردیم بعد از امام (ره) فتیله انقلاب پایین کشیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان خاطره‌ای شخصی از ملاقات با مقام معظم رهبری عنوان کرد: سال‌ها قبل خدمت رهبری رسیدم. به ایشان گفتم وقتی امام بودند، می‌ترسیدیم تصور کنیم انقلاب و کشور منهای امام چه می‌شود. وقتی امام رفت خیلی‌ها از جمله خود من دلمان خالی شد.

او ادامه داد: فکر می‌کردیم حداقلی از مدیریت جمهوری اسلامی باقی بماند ولی در ذهنمان این بود که انقلاب اسلامی با این ظرفیت تمام شده و فتیله انقلاب پایین آمده است. ما تصور می‌کردیم نظام حفظ خواهد شد ولی فکر نمی‌کردیم انقلاب با همان شور و گستره و شعارهای انقلابی ادامه پیدا کند و عزت انقلابی‌اش جلو برود.

رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: من در دیدار با رهبری، سادگی و جسارت کردم و از ایشان پرسیدم بعد از شما چه می‌شود؟ چون هرچه در انقلاب نگاه می‌کنیم،‌ افراد قابل اطمینان کمتر هستند، هرچند افرادی هستند که نیت پاکی داشته باشند. ما نگرانیم که اگر اتفاقی برای شما بیفتد، این نظام و انقلاب با این هفته دشمن و پیچیدگی در رهبری چه اتفاقی برایش خواهد افتاد؟

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رهبری گفتند همان خدایی که انقلاب را پیش برد، باز هم انقلاب را پیش می‌برد و بهتر از من را به موقع روی کار می‌آورد. ایشان گفتند امام هم می‌گفت این انقلاب به دست خدا اداره می‌شود. رهبری این تردید را داشتند که من در دوره ریاست جمهوری نمی‌خواستم دور دوم را قبول کنم و می‌خواستم وارد کار فرهنگی شوم اما در دور دوم امام تکلیف کردند و من هم در مسوولیت ماندم. منتظر موندم این دوره تمام شود به سراغ کار فرهنگی بروم. روحیه‌ام اینطور بود که اگر امام به من می‌گفتند مسوول عقیدتی سیاسی پاسگاهی در مرز سیستان و بلوچستان شوم، می‌رفتم ولی تصور نمی‌کردم که امام بروند و این مسوولیت به من واگذار شود. تمایلی هم در این زمینه نداشتم ولی وقتی دیدم شرایط پیش آمده، گفتم باید باشم.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به ترور رهبری در سال 60 عنوان کرد: یکی از دوستان خاطره‌ای تعریف می‌کند. وقتی که رهبری از این ترور نجات پیدا کرده بودند، گفته بودند فکر می‌کنم شاید خداوند مسوولیت یا ماموریت دیگری از من خواسته و هنوز کارم تمام نشده که من را برای آن کار نگه داشته‌اند والا طبق روال عادی رفتنی بودم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: خدا راشکر می‌کنم که حرف‌ها و مواضع رهبری همان مواضع امام است. این در حالی است که می‌بینیم کسانی که سوابق خدمت داشته‌اند، دیگر حرف‌های امام را تکرار نمی‌کنند. رهبری با قاطعیت پشت انقلاب ایستادند و در خطی هستند که امام در آن بود، ولی متاسفیم می‌بینیم که بعضی از کسانی که از یاران امام هستند و در انقلاب سابقه دارند، جرات نمی‌کنند حرف‌ها و شعارهای امام را تکرار کنند ولی رهبری هنوز حرف‌هایی می‌زند امام در دهه اول انقلاب می‌گفت.

ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران به ویژگی‌های بازار اسلامی اشاره کرد و افزود: بازار اسلامی و بازار مسلمین با یکدیگر تفاوت دارد. درست است در کشور بازار کشورهای ما به لحاظ فقهی بازار مسلمین وجود دارد. مثلا اصالت طهارت در آن وجود دارد و صدای اذان موقع نماز بلند می‌شود، اما نکته‌ای که کم کم به آن بی‌توجه شده‌ایم این است که بین بازار مسلمین و بازار اسلامی تفاوت‌هایی وجود دارد.

او گفت: در روایات نقدهای متفاوتی از بازار اسلامی داریم. در یکی از این روایات پیامبر فرمودند سه خصوصیت مربوط به بازار اسلامی است که در آن دروغ گفته نمی‌شود، قسم نمی‌خورند و چانه نمی‌زنند. ما باید این بازار را با بازارهایی که داریم مقایسه کنیم. اگر بازارهای ما چنین خصوصیاتی ندارند پس فقط بازار مسلمین هستند نه بازار اسلامی.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درباره اتکا به استعدادهای درونی بدون قطع رابطه با جهان عنوان کرد: رابطه ما با جهان باید رابطه عزتمندانه و فعال باشد نه رابطه منفعل. امام نیز می‌گفتند اگر امید و توجه ما به بیرون باشد، قطعا ضربه خواهیم خورد. باید تمام تکیه ما به خدا و انگیزه‌های ایمانی و اقتصادی با تکیه بر اصلاح قوانین و نظام اقتصادی باشد که تولیدکننده را حمایت می‌کند و نظام توزیع را از دست رباخواری و دلالی نجات دهد.

او با اشاره به شرایط دوسویه بازار گفت: در روایات آمده که بهترین جا می‌تواند در یک جامعه اسلامی بازارباشد. از سوی دیگر در روایات ذکر شده که لانه شیطان بازار است چون آنجاست که با دروغ و خیانت، حقوق فقرا و محرومان از حلقومشان بیرون کشیده می‌شود.

ازغدی اضافه کرد: امام به این موضوع توجه داشتند که شرایط داخل باید محکم باشد. ایشان تعبیر می‌کردند بالاتر از ضربه سیاسی و اجتماعی که رژیم شاه به ما زد، ضربه روحی و روانی بود. آنها کاری کردند که پزشک و متخصص ما به خود اطمینان نداشتند و این نقشه‌ای بود برای تضعیف روحیه متخصصان، مدیریت و حاکمیت اسلامی تدارک دیده بودند. اما گفتند با این طرز تفکر مشکل حل نمی‌شود بلکه ما باید تصمیم بگیریم جلو برویم و از همه جلو بزنیم و این امر با آماده‌خواهی محقق نمی‌شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: امام می‌گفتند وقتی افراد یال و کوپال‌دار و اشراف به قدرت می‌رسند، مردم را به حساب نمی‌آورند و مشکل‌شان این است که در برابر قدرتمندان خارجی خازع هستند. اگر اینطور باشد، حاکمان خود را گم می‌کنند طوری با متخصصان داخلی برخورد می‌کنند که مایوس می‌شوند. امام می‌گفتند این ملت مایوس شده بود و منشاء آن هم به دانشگاه‌های استعماری برمی‌گردد که بیشتر کسانی که در آن دانشگاه شاهنشاهی درس خوانده بودند، معتقد بودند ایران باید زیرنظر کشورهای بیگانه باشد.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به منشور روحانیت و هشدار رهبری به حضرت امام درباره روحانی نماها گفت: باید از گذشته عبرت بگیریم. حتی در زمانی که لیبرال‌های مذهبی روی کار آمدند، امام از مردم و خانواده شهدا معذرت‌خواهی کردند و گفتند که این لیبرال‌ها که خود مذهبی هستند، با تفکر غربی وار دمسوولیت می‌شوند. ما نباید خیانت‌های آنها را فراموش کنیم و بگذاریم آنها به پست‌های کلیدی برگردند.باید توجه داشته باشیم، انقلاب به هیچ گروهی از دشمنان خود بدهی ندارد و هنوز هم چوب اعتماد به لیبرال‌ها و بقیه گروه‌ها را می‌خوریم. آنها نباید اگر خواستند به قدرت برگردند، طلبکار باشند که چرا جنگ کردیم، چرا لانه جاسوسی را اشغال کردیم و...

وی افزود: امام می‌گوید آنها که بر این باورند ما خامی کردیم و شعارهای تند و جنگ سبب بدبینی غرب و شرق نسبت به کشور شده، همه چیز را به حساب اشتباه و تندروی‌ها و سوءمدیریت نگذارند. امام می‌گوید این ساده‌اندیشی است که اینطور فکر کنیم. اینها با اسلام تعمدا مبارزه می‌کنند. پس نباید خامی کنیم.

ازغدی در بخش پایانی سخنان پیش از خطبه امروز نماز جمعه به خطرات اصلی پیش روی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه رهبری اشاره کرد و افزود: گرایش مردم و مسوولان به دنیاطلبی، مصرف‌زدگی و نرسیدن به شاخص‌های عدالت اجتماعی اقتصادی از جمله این موارد هستند.

انتهای پیام

کد N320348

وبگردی