آفتاب

«جان بانویل» برنده جایزه‌ی «پرنس آستوریاس» اسپانیا

«جان بانویل» برنده جایزه‌ی «پرنس آستوریاس» اسپانیا

جایزه‌ی معتبر ادبی «پرنس آستوریاس» اسپانیا امسال به «جان بانویل» ایرلندی رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جایزه‌ی معتبر ادبی «پرنس آستوریاس» اسپانیا امسال به «جان بانویل» ایرلندی رسید که آثارش طی سالهای اخیر سهم قابل توجهی در پیشرفت بشریت و توسعه ادبیات انگلیسی‌زبان در سطح جهانی داشته‌اند.

به گزارش گاردین، «خوزه مانوئل بلکوا پردیسس» رئیس داوران جایزه پرنس آستوریاس نیز می‌گوید که نثر جان بانویل فضای شاعرانه و خیره کننده‌ای را وارد فرهنگ ما کرده و به کمک آثار او اسطوره‌های کلاسیک با زبانی زیبا و طنز آمیز احیا شده‌اند.

جان بانویل، روزنامه‌نگار و رمان‌نویس ایرلندی متولد 1945 از نویسندگان برجسته انگلیسی زبان در حال حاضر بوده پیش از این توانسته بود با خلق رمان «دریا»، جایزه ادبی «من بوکر» را که یکی از مهمترین جوایز ادبی دنیاست در سال ۲۰۰۵ میلادی بدست آورد.

از دیگر موفقیت‌های او می‌توان به کسب جایزه ادبی فرانتس کافکا اشاره کرد.

بانویل همچنین به خاطر رمان‌های جنایی خود که با نام مستعار بنجامین بلک نوشته شده مشهور است. او که نویسندگی را از دهه ۷۰ میلادی آغاز کرده، به تازگی بیستمین کتاب خود را منتشر کرده و از دیگر آثارش می‌توان به لانگ لانکین، زاد وولد در شب، سه‌گانه انقلاب، شواهد، اشباح و آتنا اشاره کرد.

بنیاد آستوریاس هرساله هشت جایزه در عرصه‌های علوم اجتماعی، هنر، ادبیات، همکاری بین‌المللی، ورزش، تحقیقات علمی و فنی، ارتباطات و علوم انسانی و تفاهم بین‌المللی اعطا می‌کند.

این جایزه برخلاف جایزه‌ی بوکر که فقط به یک رمان تعلق می‌گیرد، همانند نوبل ادبیات همه‌ی آثار یک نویسنده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سال گذشته نیز این جایزه‌ی معتبر ادبی به «فیلیپ راث»، نویسنده‌ی نامدار‌ آمریکایی اعطا شد.

دوریس لسینگ، آرتور میلر و لئونارد کوهن نیز در گذشته موفق به کسب این جایره شده‌اند که برخی آنرا پس از نوبل ادبیات معتبرترین جایزه ادبی می‌دانند.

انتهای پیام

کد N320203

وبگردی