آفتاب

طرح 400 میلیارد دلاری لاکهید مارتین برای فروش جنگنده‌های اف-35

طرح 400 میلیارد دلاری لاکهید مارتین برای فروش جنگنده‌های اف-35

آمریکا و متحدانش قصد دارند تا ناوگان هواپیماهای جنگی خود را با بیش از 3100 فروند جت جنگنده F-35 طی سال‌های آتی به‌روز کنند و این هواپیماها قرار است تا به جای جت‌های F-16 ،F/A-18 و سایر هواپیماهای قدیمی جایگزین شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع آشنا با این طرح در شرکت آمریکایی لاکهید مارتین اعلام کرده‌اند لیست کشورها و طرف‌هایی که در طرح ساخت این هواپیماها کمک مالی ارائه کرده‌اند و جت‌های جنگنده F-35 را در برنامه‌ای 398 میلیارد دلاری خریداری خواهند کرد، به شرح زیر است:

نیروی هوایی آمریکا

نیروی هوایی آمریکا قصد دارد تا 1763 فروند جت F-35 کلاس A با فرود متعارف را تا سال 2037 از لاکهید مارتین خریداری کند.

نیروی هوایی آمریکا در حال آموزش خلبان‌ها و تکنسین‌های F-35 در پایگاه نیروی هوایی "اگلین" در فلوریدا است و اخیرا 9 پرواز آموزشی را در این پایگاه آغاز کرده است. تاکنون بیش از 100 خلبان برای به پرواز درآوردن جت‌های F-35 تایید صلاحیت شده و بیش از 1000 تکنسین نیز برای ارائه خدمات در حال آموزش هستند. نیروی هوایی آمریکا همچنین این جت‌ها را در پایگاه‌های نوادا و آریزونا به پرواز در می‌آورد.

نیروی دریایی آمریکا

نیروی دریایی آمریکا قصد دارد تا 260 فروند جت جنگنده F-35 کلاس C را که بالهای بلندتر و یک دم مخصوص دارند و به آن‌ها امکان فرود در ناو هواپیمابر را فراهم می‌کند، خریداری کند. لاکهید مارتین در حال تست این دم مخصوص با طراحی جدید است که آزمایش آن بر دریا قرار است در پاییز 2014 انجام شود.

تنفگداران دریایی آمریکا

بخش تفنگداران دریایی آمریکا که کوچکترین شاخه نظامی در ارتش آمریکا است قصد دارد 340 فروند جت F-35 کلاس B را که قادر به بلند شدن از باند فرودگاه‌های کوتاهتر و فرود به صورت عمودی است و همچنین 80 فروند جت جنگنده F-35 کلاس C را خریداری کند تا ناوگان کنونی خود را که متشکل از جت‌های عمودپرواز F/A-18 هورنتس، EA-6B پرالرز و AV-8B هاریر است، تعویض کند.

قرار است اواخر ماه جاری میلادی تفنگداران دریایی آمریکا تحویل گرفتن جت‌های F-35 را در یک پایگاه هوایی در بیوفورت، جنوب کالیفرنیا آغاز کنند. این نیروها قرار است ده‌ها خلبان و تکنسین خدماتی را هر سال در همین مکان آموزش دهند.

انگلیس

نیروی هوایی و نیروی دریایی سلطنتی انگلیس که برای توسعه هواپیمای جنگی جدید لاکهید مارتین 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، قرار است 138 جت F-35 کلاس B را خریداری کنند.

انگلیس تا به حال متعهد به خرید 48 عدد از این جت‌های جدید شده و انتظار می‌روند امسال طرح‌هایی را برای خرید 14 جت دیگر اعلام کند. این کشور تاکنون سه جت تحویل گرفته است.

جت‌های F-35 کلاس B در دو مانور هوایی انگلیس که قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود مشارکت می‌کنند.

ایتالیا

ایتالیا در ابتدا قصد داشت 131 جت F-35 را خریداری کنند، اما در سال 2012 آن را به 90 فروند کاهش داد.

این کشور قرار است 60 فروند جت F-35 کلاس A و 90 جت کلاس B خریداری کند.

شرکت دفاعی دولتی ایتالیا موسوم به فینمکانیکا یکی از پیمانکاران فرعی این پروژه است و یگان آلنیاتی آن هواپیماهایی را که از ایتالیا، هلند و نروژ خریداری شده در یک تاسیسات گسترده در شمال شرق ایتالیا مونتاژ خواهد کرد.

هلند

نیروی نظامی هلند قصد داشت در ابتدا 85 جت F-35 کلاس A را طی سال‌های آتی خریداری کند اما در ماه سپتامبر اعلام کرد که در حال حاضر تنها 37 جت خریداری خواهد کرد که ممکن است این رقم بعدا افزایش یابد. این کشور تاکنون دو جت را که برای اهداف آموزشی استفاده خواهند شد تحویل گرفته است.

ترکیه

ترکیه قرار است صد فروند جت F-35 کلاس A را خریداری کند.

استرالیا

این کشور قصد دارد 100 جت F-35 کلاس A را خریداری کند و دو فروند نخست آن را اواخر امسال تحویل خواهد گرفت. در ماه آوریل استرالیا طرح‌هایی را برای خرید 85 جت علاوه بر 14 جتی که پیش از این سفارش داده بود اعلام کرد.

نروژ

این کشور قصد دارد 52 جت جنگنده F-35 را خریداری کند و مجوز خرید 16 جت را صادر کرده است.

دانمارک

دانمارک قصد داشت 30 جت F-35 کلاس A را خریداری کند اما مجددا اعلام کرد که تا پایان ژوئیه 2015 در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

کانادا

این کشور قصد داشت 65 جت F-35 را به ارزش 9 میلیارد دلار کانادا خریداری کند اما در دسامبر 2012 اعلام کرد که تمامی گزینه‌های موجود در خصوص جنگنده‌های جدید را ارزیابی خواهند کرد که این مساله پس از انتقاد درخصوص تصمیم دولت برای خرید جت جنگنده بدون رقابت آزاد، اعلام شد.

کانادا قرار است در ماه ژوئیه رسما درخصوص خرید این جت‌ها تصمیم گیری کند.

اسرائیل

اسرائیل 19 فروند جهت F-35 سفارش داده است و قصد دارد تعداد آن را طی سال‌های آتی به 75 برساند، اسرائیل دومین جت خود را اواخر امسال تحویل می‌گیرد.

ژاپن

این کشور در دسامبر 2011 اعلام کرد که 42 فروند جت F-35 کلاس A را سفارش داده که ممکن است شمار آن طی سال‌های آتی افزایش یابد.

این کشور همچنین در حال ساخت یک کارخانه مونتاژ و تست‌هایی برای این جت‌ها است.

کره جنوبی

کره جنوبی طرح‌های خود برای خرید 40 فروند جت F-35 کلاس A را برای تعویض جت‌های F-9 فرسوده خود اعلام کرده است.

کشورهای دیگر

سنگاپور و بلژیک نیز سایر کشورهایی هستند که تمایل خود را برای خرید جت جنگنده از شرکت لاکهید ابراز کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N320182

وبگردی