آفتاب
باراک اوباما:| 173777

بابت مبادله سرباز آمریکایی با زندانیان طالبان عذرخواهی نمی‌کنم

بابت مبادله سرباز آمریکایی با زندانیان طالبان عذرخواهی نمی‌کنم

ایالات متحده نظامیانش را در میدان جنگ رها نمی‌کند؛ ایالات متحده نظامیانش را در میدان جنگ رها نمی‌کند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و «چاک هیگل» وزیر دفاع این کشور از مبادله «بو برگدال» سرباز آمریکایی اسیر طالبان با پنج نفر از اعضای زندانی این گروه در بازداشتگاه گوانتانامو دفاع کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ باراک اوباما که در یک کنفرانس خبری مشترک با «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت که برای مبادله برگدال با اعضای طالبان عذرخواهی نخواهد کرد.

جمهوری‌خواهان کنگره و بعضی از نمایندگان دموکرات در روزهای گذشته از مبادله گروهبان برگدال با اعضای طالبان که به گفته آنها تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا هستند، انتقاد کرده‌اند.

آنها همچنین از عدم مشورت کاخ سفید با کنگره در این‌باره ناراضی هستند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنان خود بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که ایالات متحده نظامیانش را در میدان جنگ رها نمی‌کند.

اوباما همچنین گفت: «متوجه فرصتی شدیم و از آن استفاده کردیم و بابت آن عذرخواهی نمی‌کنم.»

چاک هیگل هم گفت که وی و همکارانش در کاخ سفید بر این باور بوده‌اند که جان و سلامتی برگدال در خطر است و باید نسبت به مبادله وی با زندانیان طالبان اقدام کرد.

به گفته هیگل٬ این اقدام باید به سرعت و بدون رایزنی با کنگره صورت می‌گرفت.

قوانین آمریکا دولت را موظف می‌کند که هر گونه نقل و انتقال زندانیان گوانتانامو را حداقل از ۳۰ روز قبل به کنگره اطلاع دهد.

به گفته هیگل، کاخ سفید بر این باور بود که تعلل در مبادله برگدال خطرناک است و به همین دلیل این موضوع را به اطلاع کنگره نرساند.

بعضی از هم‌قطاران گروهبان برگدال٬ وی را به ترک محل خدمت و خیانت متهم کرده‌اند.

این سخنان یک روز پس از آن بیان شد که مسئولان شهر «هیلی» در ایالت «آیداهو» که زادگاه برگدال است، از لغو مراسم جشن و استقبال از وی به دلیل نگرانی‌های امنیتی خبر دادند.

کد N320079

وبگردی