آفتاب

رقابت چین و ژاپن برای نزدیک شدن به دولت جدید هند

رقابت چین و ژاپن برای نزدیک شدن به دولت جدید هند

دهلی نو - ایرنا - ژاپن به عنوان رقیب اصلی چین در منطقه تلاش می کند خود را به دولت جدید هند به رهبری حزب راستگرای ˈبهارتیا جاناتا ˈ (بی جی پی ) نزدیک کند.

به گزارش ایرنا، همزمان با اعلام خبر سفر قریب الوقوع ˈوانگ ایی ˈ وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به دهلی نو برای دیدار با رهبران جدید هند، رسانه های محلی روز جمعه از احتمال سفر ˈنارندرا مودیˈ به ژاپن به عنوان اولین مقصد سفر خارجی نخست وزیر جدید هند خبر دادند.

تایمز آو ایندیا می نویسد: مودی احتمالا ژاپن را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود تعیین خواهد کرد.

طرف ژاپنی تاریخ های احتمالی را برای دیدار مودی از توکیو پیشنهاد کرده است. این دیدار می تواند اواخر ماه ژوئن یا اوایل ماه ژوئیه سال جاری میلادی صورت گیرد.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز روز سه شنبه این هفته با همتای هندی خود خانم ˈسوشما سواراج ˈ برای اولین بار از زمان انتصاب وی به عنوان وزیر خارجه هند تلفنی صحبت کرد.

ˈتاکشی یاگی ˈ سفیر ژاپن در هند نیز هفته گذشته با ˈ اجیت دوال ˈ مشاور امنیت ملی جدید هند به منظور پیشنهاد تاریخ های مورد نظر برای دیدار مودی از توکیو ملاقات و گفت وگو داشته است.

ژاپن در سالهای اخیر با ورود در طرح ها زیر بنایی هند از جمله کریدور بمبئی - دهلی نو به یک شریک راهبردی برای هند تبدیل شده است .

ارزش مبادلات تجاری بین هند و ژاپن در طول سال مالی 2013-2012 به حدود 18 ممیز پنج میلیارد دلار بالغ شد و توکیو چهارمین سرمایه گذارخارجی بزرگ در هند می باشد.

آمار و ارقام رسمی نشان می دهند که ژاپن حدود 15میلیارد دلار را در طول سال های 2000 الی 2013 در بخش های مختلف هند از جمله احداث بزرگ راه ها سرمایه گذاری کرده است.

هند درصدد هزینه یک تریلیون دلار در توسعه تسهیلات زیربنایی خود در طول پنج سال آینده می باشد و دهلی نو ، توکیو را به عنوان یک شریک طبیعی در تحقق این برنامه خود تلقی می کند.

ژاپن از قبل در اجرای طرح 90 میلیارد دلاری برای احداث یک کریدور صنعتی بین دهلی نو در شمال و بمبئی در جنوب غرب هند مشارکت دارد.

این در حالیست که به دلیل بالا گرفتن اختلاف های سرزمینی در آسیای شرقی در پی اجرای راهبرد جدید آمریکا به خصوص در حوزه منابع دریایی، چین تلاش می کند از یک ائتلاف و همگرایی بین کشورهای منطقه با واشنگتن و توکیو جلوگیری کند.

یکی از اهداف دولت چین دراین راستا برقراری رابطه راهبردی با هند بوده که در این زمینه طی ماه های اخیر شاهد رفت و آمدهای سطح بالا بین دو کشور از جمله در بین مقام های امنیتی و سیاسی بوده ایم.

در تازه ترین تحول اعلام شده که ˈوانگ ایی ˈ وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه آینده به دهلی نو سفر می کند تا ضمن دیدار با رهبران جدید هند زمینه سفر ˈشی جین پینگˈ رییس جمهور کشورش را نیز فراهم آورد.

این سفر فقط دو هفته پس از شکل گیری دولت جدید هند به نخست وزیر نارندرا مودی از حزب ملی گرای بی جی پی انجام می شود.

دولت جمهوری خلق چین در طول چند هفته اخیر نشان داده که خواهان تقویت روابط با دولت جدید هند به رهبری مودی است.

در اولین اقدام ˈیانگ جیه چیˈ رایزن عالی سیاسی و امنیتی دولت چین بلافاصله بعد از اعلام نتیجه انتخابات سراسری هند و پیروزی حزب بی جی پی با ˈآشوک کی. کانتاˈ سفیر هند در پکن دیدار کرده و گفته که دستگاه رهبری کشورش آماده همکاری با دولت جدید هند به منظور ارتقا روابط به یک سطح جدید می باشد.

وی در این دیدار هند را شریک کشورش دانسته و برایجاد یک رابطه راهبردی بین دو کشور تاکید کرده است.

منابع رسمی هند گفتند که وزیر خارجه چین به عنوان نماینده ویژه دولت متبوعش به هند خواهد آمد تا اعلام کند پکن به روابط با دهلی نو اهمیت زیادی می دهد.

چین خواستار ایجاد تماس های سطح بالا با رهبری جدید هند در اولین گام است تا تعامل در عرصه های سیاسی و اقتصادی شکل تازه ای بگیرند.

هند و چین طی ماه های اخیر چند دور مذاکره مستقیم و سازنده برای حل اختلافات مرزی داشته اند. دو کشور سعی دارند که نظامی را برای رفع هرچه سریع تر رودرویی بین نیروهای مسلح خود در طول 4000 کیلومتر خط مرزی فیمابین ایجاد کنند.

مرز بین هند و چین که بعد از جنگ سال 1962 میلادی بین دو کشور به عنوان خط کنترل واقعی معروف می باشد بخاطر عبور آن از مناطق جغرافیایی صعب العبور بطور دقیق علامت گذاری نشده و به همین جهت دو کشور اغلب یکدیگر را به نقض این خط متهم می کنند.

مقام های ارشد هند و چین در طول ششمین دور گفت وگوهای دوجانبه در سطح کمیته کاری برای تبادل نظر و هماهنگی در مورد مسایل مرزی که در روزهای 28 الی 30آوریل امسال (8تا10 اردیبهشت) در پکن برگزار شد توافق کردند صلح و آرامش را در طول خط کنترل واقعی فیمابین حفظ کنند.

چینی ها در همین حال این نگرانی اساسی را نیز پنهان نمی کنند که هرنوع تغییر موضع دولت جدید هند و حمایت آن از ژاپن در اختلاف های سرزمینی که آمریکا هر روز به آن دامن می زند می تواند شرایط منطقه را پیچیده تر کند و توزان قوا را برهم بزند.

کارشناسان می گویند، اختلاف بر سر حاکمیت جزایر و قلمرو دریایی در دریای های جنوب و شرق چین منجر به بلوک بندی های امنیتی و ائتلاف های منطقه ای شده است.

هند،آمریکا و استرالیا نیز که خارج از قلمرو این دریاها هستند به این مداخله کشیده شده اند.

دولت راستگرای ژاپن به رهبری ˈشینزوآبه ˈ با هند، آمریکا و استرالیا به دنبال ائتلاف امنیتی است. دولت چین بر منطقه وسیعی از دریاهای جنوبی و شرقی این کشور ادعای حاکمیت دارد که بخش هایی از آن مورد ادعای دیگر کشورهای منطقه نیز قرار دارند.

آساق ** 275 **
کد N319803

وبگردی