آفتاب

ششمین نشست وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی برگزار شد

ششمین نشست وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی برگزار شد

پکن - ایرنا - ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و چین در سطح وزیران در پکن پایتخت چین برگزار شد.

به گزارش ایرنا، ˈشی جین پینگˈ رییس جمهور چین در این نشست که روز پنجشنبه در تالار بزرگ خلق در پکن برگزار شد بر تقویت همکاری میان پکن و کشورهای عربی تاکید کرد.

چین که مدتی است بر روی برنامه جاده ابریشم برای ارتقای مناسبات خود با کشورهای نوار این مسیر کار می کند، در این نشست نیز این برنامه را مورد اشاره قرار داد.

رییس جمهور چین گفت که روح جاده ابریشم که صلح، همکاری، درک و منافع متقابل است طی چند قرن به نسل های مختلف انتقال یافته است.

وی خواستار تقویت همکاری ها با جهان و کشورهای عربی شد و گفت که چین در پنجسال آینده بیش از 10 هزار میلیارد دلار کالا از جهان وارد می کند و بیش از 500 میلیارد دلار در جهان سرمایه گذاری مستقیم انجام می دهد.

آمار رسمی چین نشان می دهد این کشور در سال گذشته میلادی 140 میلیارد دلار از کشورهای عربی واردات داشته است.

شی جین پینگ گفت که 140 میلیارد دلار واردات چین از جهان تنها هفت درصد از دو هزار میلیارد دلار واردات چین در سال، طی پنجسال آینده است.

چین سال گذشته میلادی دو میلیارد و 200 میلیون دلار در کشورهای عربی سرمایه گذاری مستقیم انجام داده است.

ˈوانگ ییˈ وزیر امور خارجه چین نیز در این نشست با اشاره به برنامه رییس جمهور این کشور برای همکاری با کشورهای عربی، گفت: محورهای عملی ارایه شده روند توسعه روابط چین و کشورهای عربی را در آینده مشخص می کند.

رادیو بین المللی چین روز جمعه به نقل از وزیر خارجه این کشور ، گفت: پکن تمایل دارد به اتفاق کشورهای عربی شناخت های مشترک را در نشست به نتیجه برساند.

نخست وزیر کویت، وزیر امور خارجه مراکش و رییس اتحایه عرب نیز در این نشست سخنرانی کردند.

نخستین نشست مجمع همکاری چین و کشورهای عربی سال 2004 برگزار شد و نشست بعدی قرار است سال 2016 در قطر برگزار شود.

آساق**1611
کد N319689

وبگردی