آفتاب

تلاش داعش برای پیدا کردن جای پایی در منطقه سینا و غزه

تلاش داعش برای پیدا کردن جای پایی در منطقه سینا و غزه

تهران - ایرنا - روزنامه السیاسه کویت نوشت: داعش بعد از شکست در عراق و سوریه قصد دارد در منطقه سینا در مصر و نوار غزه جای پایی پیدا کند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه در گزارش خود آورده است: منابع نزدیک به سازمان امارت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش به روزنامه کویتی السیاسه گفتند که این سازمان قصد دارد به منظور گسترش نفوذ و تسهیل کمک های امدادی و پایگاهی که بتواند آنان را به مقاصدشان برساند، به دنبال جای پایی در کشورهای همسایه سوریه و عراق هستند.

این منابع گفتند که این طرح ها بعد از آن که ارتش عراق به مخفی گاه های آنان در رمادی و فلوجه در استان الانباردر غرب عراق یورش برد و درگیری های داعش با ارتش آزاد سوریه و گردان های اسلامی جنگی در مناطق شمال سوریه، مطرح شده است.

منابع مذکور فاش ساختند که ابوبکر البغدادی رهبر داعش با سران این گروه در خصوص پیدا کردن منطقه ای امن در کشور سومی غیر از سوریه و عراق با پیش بینی این که شاید آنها در این دو کشور مجبور به عقب نشینی شوند بحث و تبادل نظر کرده است.

وی چندین طرح در همین زمینه مطرح کرده که از جمله آن تمرکز بر شبه جزیره سینا که چند سازمان جهادی از جمله انصار بیت المقدس و سلفی های جهادی در آن نفوذ کرده اند و یا نوار غزه که نیروهای افراطی در آن حضور دارند و یا اردن که گروه اخوان المسلمین در این منطقه جای گرفته اند، می باشد.

این منابع تاکید کردند که داعش تصمیم گرفته در مکان واحدی متمرکز نشود بلکه نیروهای خود را در کشورهای نزدیک به سوریه و عراق و مشخصا اردن، لبنان، نوار غزه و منطقه سینا در مصر پراکنده کند.

منابع مذکور توضیح دادند که این سازمان تلاش می کند از طریق گسترش نیروهایش بتواند بحران ناشی از برخورد با سازمان القاعده به رهبری ایمن الظواهری را که در نتیجه اختلاف بین داعش و جبهه النصره که شاخه رسمی القاعده در سوریه می باشد، حل و فصل کند.

این منابع گفتند که طرح جدید داعش چیزی شبیه خودکشی است زیرا این طرح با مشکلات بسیاری روبروست به این دلیل که لبنان اکنون علیه تروریسم می جنگد و طرح های امنیتی بسیاری در مناطق مختلف این کشور به منظور جلوگیری از ایجاد پناهگاهی امن برای نیروهای مسلح تندرو به اجرا گذاشته شده و اردن هم در استفاده از عملیات نظامی علیه هر گونه تجاوز به مرزهایش با سوریه تردید نخواهد کرد و در مصر نیز از زمان عبدالفتاح السیسی جنگ علیه سازمان های جهادی در سینا شدت یافته و نوار غزه هم که در محاصره اسراییل است و جنبش حماس هم به هیچ گروه تندرویی اجازه تشکیل نمی دهد و ارتش مصر نیز اجازه نمی دهد مرزهایش با نوار غزه و منطقه سینا جولانگاه چنین افرادی شود.

رسانام**1408** 1597
کد N319569

وبگردی