آفتاب
تحولات افغانستان/

جنجال بر سر توافق تبادل زندانیان ادامه دارد/ حمایت علمای دینی از احمدزی در دور دوم انتخابات

جنجال بر سر توافق تبادل زندانیان ادامه دارد/ حمایت علمای دینی از احمدزی در دور دوم انتخابات

ادامه جنجالها بر سر توافق تبادل نظامی آمریکایی با زندانیان طالبان و حمایت علمای دینی از احمدزی از جمله تحولات افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری بی بی سی، چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا ضمن حمایت از تصمیم باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور برای مبادله سرباز آمریکایی با زندانیان طالبان از گوانتانامو اعلام کرد که تبادل یک نظامی آمریکایی با اسرای طالبان در کاخ سفید با توافق کامل صورت گرفته است.

این اظهارات درحالیست که وزارت خارجه افغانستان واشنگتن را به نقض تعهدات کتبی و شفاهی خود در توافقنامه استراتژیک بین دو کشور متهم کرده است.

عبدالحق وثیق معاون سازمان اطلاعات، محمد فاضل مظلوم فرمانده ارتش، خیرالله خیرخواه وزیر کشور، نورالله نوری والی بلخ و محمد نبی عمری از فرماندهان ارشد نظامی در زمان حکومت طالبان بر افغانستان از جمله زندانیان آزاد شده هستند که کابل ضمن انتقاد از انتقال این افراد به پایتخت قطر اعلام کرده بر اساس توافق دوجانبه زندانیان باید به دولت افغانستان سپرده می شدند.

با وجود آنکه مقامات افغانستان آزادی زندانیان طالبان و فرستادن آنان به دوحه را بدون اطلاع کابل معرفی کردند، "جیمز کانینگهام" سفیر آمریکا در کابل ضمن رد گزارشها درباره وجود توافق در زمینه تحویل زندانیان به دولت افغانستان ادعا کرده است که از اول قرار بود زندانیان به قطر فرستاده شوند.

وزارت خارجه افغانستان در بیانیه ای با اشاره به آخرین تماس تلفنی جان کری وزیر خارجه آمریکا با حامد کرزای رئیس‌ جمهوری افغانستان اعلام کرد که قرار بود زندانیان آزاد شده ابتدا به دولت کابل تحویل داده شوند.

خبر دیگر رسانه ها با اشاره به حمایت برخی علمای دینی افغانستان از نامزدی اشرف ‎غنی احمدزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور گزارش دادند که علمای افغان بر لزوم ایجاد اصلاحات در عرصه ‎های مختلف تاکید کردند.

کد N319518

وبگردی