آفتاب
تحولات آسیا/

مواضع مشترک G7 علیه کره شمالی/ حذف دلار از مبادلات تجاری مسکو-پیونگ یانگ

مواضع مشترک G7 علیه کره شمالی/ حذف دلار از مبادلات تجاری مسکو-پیونگ یانگ

مواضع مشترک گروه هفت علیه کره شمالی، حذف دلار از مبادلات تجاری روسیه ـ کره شمالی و مذاکرات نخست وزیر هند با باراک اوباما در نیویورک از جمله تحولات آسیا به شمار می رود.

شبه جزیره کره

فاکس نیوز با اشاره به تصمیم روسیه برای گسترش روابط با کره شمالی همزمان با افزایش تنشها میان مسکو و غرب بر سر اوکراین به تاثیر منفی تنشها بر فشارهای آمریکا برای توقف برنامه تسلیحات اتمی کره شمالی اشاره کرد.

رویترز نیز با اشاره به مواضع مشترک هفت کشور صنعتی جهان گزارش داد که توکیو توانسته است نظر رهبران گروه هفت را درباره کره شمالی جلب کند.

در همین رابطه "یوشیهیده سوگا" سخنگوی ارشد دولت ژاپن با اشاره به افزایش تنشها با چین در دریای چین شرقی و جنوبی اعلام کرد که رهبران گروه هفت نگرانی‌ های ژاپن را در این زمینه درک کرده اند.

رسانه های روسی نیز از حذف دلار از مبادلات تجاری روسیه ـ کره شمالی در ماه ژوئن و جایگزین شدن روبل در این مبادلات خبر دادند.

همزمان با افزایش تنشها میان غرب و مسکو بر سر اوکراین و آغاز جنگ ارزی روسیه علیه دلار آمریکا رسانه ها گزارشهایی را مبنی بر بخشش بدهی های کره شمالی و انعقاد قرارداد گازی به ارزش 400 میلیارد دلار میان دو کشور خبر دادند.

هند

رسانه های هندی نیز از دیدار " نارندرا مودی" نخست وزیر هند با باراک اوباما در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر در نیویورک در پی شکست حزب حاکم کنگره هند خبر دادند.

پیش بینی می شود که رهبران هند و آمریکا در این دیدار درباره گسترش همکاریهای امنیتی و اقتصادی گفتگو کنند، زیرا اوباما در پی آن است تا تجارت سالانه خود با دهلی نو را به 500 میلیارد دلار برساند.

دولت آمریکا پیشتر مودی را به خاطر درگیریهای قومی در غرب هند در سال 2002 زمانی که وی سر وزیر ایالت گجرات بود، به دلیل نقش داشتن در کشتار هزار مسلمان ممنوع الورود کرده بود، این درحالیست که مودی این گزارشها را رد کرده است.

چین

آسوشیتد پرس نیز از بازداشت 29 نفر به اتهام تحریک جدایی‌ طلبی، هماهنگ کردن مردم برای ایجاد اخلال در نظم عمومی، راه‌ اندازی تجارت‌های غیرقانونی، تحریک تنفر قومی و تبعیض نژادی با مجوز دادستانها در عملیات‌های ضد تروریستی در منطقه ناآرام سین کیانگ در شمال غرب چین خبر  داد.

کد N319507

وبگردی