آفتاب

افغانستان: آمریکا تعهدات کتبی و شفاهی خود را نقض می‌کند

افغانستان: آمریکا تعهدات کتبی و شفاهی خود را نقض می‌کند

وزارت امور خارجه افغانستان اظهارات سفیر آمریکا در کابل در مورد توافقنامه استراتژیک بین دو کشور و تفاهم دو طرف در مورد انتقال زندانیان طالبان به قطر را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اخیرا دولت آمریکا در توافق با گروه طالبان، بو برگدال، درجه‌دار آمریکایی را با پنج مقام پیشین طالبان که در گوانتانامو زندانی بودند، مبادله کرد. پنج زندانی افغان سپس به دوحه، پایتخت قطر اعزام شدند.

زندانیان آزاد شده عبارت بودند از عبدالحق وثیق، معاون سازمان اطلاعات، محمد فاضل مظلوم، فرمانده ارتش، خیرالله خیرخواه، وزیر کشور، نورالله نوری، والی بلخ و محمد نبی عمری، از فرماندهان ارشد نظامی در زمان حکومت طالبان بر افغانستان.

اعزام این افراد به پایتخت قطر با واکنش دولت افغانستان مواجه شد که اعلام کرد بر اساس تفاهم دوجانبه با ایالات متحده، این زندانیان می‌بایست به دولت افغانستان تحویل شوند.

برخی منابع به نقل از مقامات افغانستان گفته‌اند که آزادی زندانیان طالبان و فرستادن آنان به دوحه بدون اطلاع دولت این کشور صورت گرفته و رئیس‌جمهوری افغانستان از نحوه عملکرد ایالات متحده در این زمینه به شدت ناخرسند است.

در مقابل، جیمز کانینگهام، سفیر آمریکا در کابل گفته است که توافقی برای تحویل زندانیان به دولت افغانستان وجود نداشته و از اول نیز قرار بوده است آنان به قطر فرستاده شوند. وی افزوده است که دولت افغانستان نیز از این موضوع آگاه شده و با آن موافقت کرده بود.

وزارت خارجه افغانستان در اطلاعیه امروز (پنج‌شنبه)، بار دیگر این اظهارات را شدیدا رد کرده و اقدام آمریکا در این زمینه را مغایر توافق بین دو کشور دانسته است.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که در آخرین تماس تلفنی جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان، کری متعهد شد که زندانیان آزاد شده نخست به افغانستان منتقل خواهند شد.

موشک پرانی پاکستان به خاک افغانستان

در خبری دیگر، مقامات افغان از موشک پرانی از داخل خاک پاکستان و تلفات در مناطق مرزی افغانستان خبر داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در هفته اخیر بیش از هزار موشک از خاک پاکستان به مناطقی در ولایت مرزی کنر در شرق افغانستان پرتاب شده‌است.

به گزارش بی‌بی‌سی، مقام‌های محلی در شرق افغانستان گفته‌اند که برخورد این موشک‌ها به مناطق مسکونی ولایت کنر باعث کشته شدن شش تن و زخمی شدن ۳۸ تن از شهروندان افغان شده‌ است. دولت افغانستان خواستار همکاری آمریکا در حراست از نواحی مرزی شده است.

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در یک نشست خبری گفت که حملات مرگبار موشکی از پاکستان به افغانستان نقض آشکار حاکمیت ملی و تجاوز آشکار به قلمرو افغانستان است و بر اساس موافقتنامه استراتژیک افغانستان و آمریکا، ایالات متحده باید از دولت افغانستان در دفاع از تمامیت ارضی خود حمایت کند.

به گفته وی، در موافقتنامه استراتژیک افغانستان و آمریکا آمده: "ایالات متحده آمریکا هر نوع تجاوز بیرونی به افغانستان را موجب نگرانی شدید خود می‌پندارد و در صورت وقوع چنین رویدادی هر چه سریعتر طرفین با مشورت با یکدیگر پاسخ مناسب به شمول اقدامات سیاسی، اقتصادی و نظامی را به توافق هم و مطابق به احکام قانون اساسی‌شان طرح و تطبیق می‌کنند."

اما سفیر آمریکا گفته توافقنامه استراتژیک میان آمریکا و افغانستان، نیروهای آمریکایی را مکلف به اقدام مشخصی در برابر حملات موشکی پاکستان به خاک افغانستان نمی‌سازد.

وزارت خارجه افغانستان بار دیگر با استناد به ماده نهم توافقنامه استراتژیک، تاکید کرده که "آنچه مردم و دولت افغانستان بر اساس این توافق می‌خواهند، واکنش صریح ایالات متحده در قبال حملات پاکستان به افغانستان است."

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که آمریکا تعهدات نوشتاری و گفتاری خود را در برابر مردم افغانستان نقض می‌کند و این باعث می‌شود جایگاه و اعتبار این کشور زیر سوال برود.

انتهای پیام

کد N319282

وبگردی