آفتاب

درخواست بان کی مون برای توقف فوری عملیات‌های نظامی در سودان جنوبی

درخواست بان کی مون برای توقف فوری عملیات‌های نظامی در سودان جنوبی

دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت انسانی در سودان جنوبی از دولت و نیروهای اپوزیسیون درخواست کرد تا سریع‌تر به عملیات‌های نظامی پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفتگوهای تلفنی جداگانه‌ای با سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی و ریک مچار، معاون سابق وی داشت و در خصوص پایان خشونت‌ها علیه غیرنظامیان گفتگو کرد.

به گفته سخنگوی بان کی مون وی بر لزوم اجرای توافق‌های اخیر برای پایان خصومت‌ها و توقف فوری عملیات‌های نظامی از سوی دو طرف تاکید کرد.

این خشونت‌ها با درگیری‌های اوایل ماه دسامبر 2013 میان سربازان وفادار به سالواکر و مچار به وقوع پیوست و در جریان این درگیری‌ها هزاران تن کشته و 923 هزار تن در داخل سودان جنوبی آواره شدند.

همچنین بیش از 293 هزار تن به کشورهای مجاور از جمله اوگاندا، اتیوپی، کنیا و سودان گریختند. علاوه بر این حدود 9 / 4 میلیون تن نیازمند دریافت کمک‌های انسانی فوری هستند.

بان کی مون همچنین از سالواکر و ریک مچار درخواست کرد تا به تعهدات خود پایبند باشند و به صورت ماهانه و طبق توافق قبلی نهم می برای بازنگری روند پیشرفت با یکدیگر دیدار کند.

دبیر کل سازمان ملل همچنین از رئیس جمهوری سودان جنوبی درخواست کرد تا در نهم ژوئن با ریک مچار دیدار کنند و در خصوص مسائل مرتبط از جمله هماهنگی‌های انتقال به توافق دست یابد.

دو طرف پیشتر در نهم می توافق کردند که دولت انتقالی بهترین شانس برای نجات این کشور نوپا است. با این حال در آن زمان تصمیمی درباره اینکه چه کسی در دولت موقت باشد اتخاذ نشد.

طبق این توافق همچنین طرفین متعهد شدند تا نیروهای خود را از درگیری‌های بیشتر بر حذر دارند.

انتهای پیام

کد N319121

وبگردی