آفتاب

شام نیمه تمام بکه و انتخاب سوری

شام نیمه تمام بکه و انتخاب سوری

دمشق-ایرنا- غروب چهارشنبه، هنگامی که از حرم حضرت زینب (س) در حومه جنوبی دمشق باز می گشتم، هنوز خبری از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوریه نبود. از هرکس که جویا می شدی، می گفت روز پنجشنبه، شاید هفته آینده!

اهالی دمشق پیشاپیش بشار اسد را برنده رقابت های انتخاباتی می دانستند و از همان روز انتخابات جسته و گریخته احساسات خود را با به راه انداختن کاروان های شادی بروز می دادند.

وقتی به هتل ˈداما رزˈ محل استقرارمان در دمشق رسیدم، شنیدم که قرار است تا لحظاتی دیگر نتایج را اعلام کنند، اما این سخنگوی دادگاه عالی سوریه بود که آمارهایی مانند تعداد شرکت کنندگان و درصد آرای باطله و ... را ارائه و اعلام نهایی نتایج را به رییس پارلمان این کشور برای دقایقی بعد حواله کرد.

اللحام سرانجام ساعت 22 چهارشنبه شب در صفحه تلویزیون سوریه ظاهر شد و نتایج نهایی را اعلام کرد؛ بشار 48 ساله باردیگر و این بار به مدت 7 سال در پست ریاست جمهوری سوریه می ماند. او از سال 2000 تاکنون به مدت 14 سال است که در مسند ریاست جمهوری سوریه تکیه زده است.

با اعلام نتایج، دیگر تمرکز ذهن ممکن نبود؛ یک طرف صدای انفجار و شلیک گلوله ، یک طرف فریادهای شادی و بوق خودروها!

سوری ها به خیابان ها ریختند و غوغایی در محلات و میادین و اتوبان های شهر به پا کردند. چند نظامی در یک پست بازرسی، در بولوار ˈابو رمانهˈ خیلی تلاش کردند، به خودروهایی که به صورت کاروانی براه افتاده بودند، نظم دهند، اما یکباره چندتن از همان نظامیان نتوانستند احساسات خود را کنترل کنند و به میان مردم رفتند و در رقص بومی ˈبکهˈ با مردم همراه شدند و فرمانده چاره ای نداشت جز لبخند!

طول خودروهایی که در ترافیک مانده بودند، به میدان بعدی می رسید. خیابان ها به طور کامل قفل شده بود. انگار تمام دمشق آن شب درخیابان جا مانده بود و هیاهوی شادی تا بامداد قطع نشد.

صدای انفجارهای مهیبی که گفته می شد یکی از آنها خمپاره ای اصابت کرده به داخل شهر دمشق بود، هر 10 -15 دقیقه یک بار شنیده می شد و هراز گاهی صدای آژیر آمبولانس ها در فضای شهر می پیچید. با این حال همه آن زنان و کودکانی که در خیابان بودند، هیچ اهمیتی به آن نمی دادند.

یک فعال صلح آمریکایی را در آن هیاهوی دمشق دیدم که داشت با دوربین شخصی اش فیلم و عکس می گرفت. از او با واسطه یک مترجم سوال کردم، آیا رییس جمهوری و سران کشور شما امشب مردم سوریه را خواهند دید؟

سوری ها عملا چهارشنبه شب با برپایی یک همه پرسی خیابانی مهر تایید بر انتخاب خود زدند. آن فعال صلح آمریکایی هم در جواب گفت: سعی می کنیم ببینند.

چهارشنبه شب، همه وقت خبرنگاران به موضوع اعلام نتایج نهایی انتخابات اختصاص یافت، درحالی که گرسنگی تمام فکرم را به زیتون و سس خوشمزه موسوم به ˈحمصˈ، در کنار غذاهای متنوع سوری مشغول کرده بود.

سوری ها در سفره هایشان هرچه نباشد، زیتون و حمص هست؛ دو خوردنی اشتها آوری که با ذائقه سوری بیشتر سازگار است و گویی چهارشنبه شب به طعم شادی هایشان تبدیل شده بود.

خاورم**1770**1549
کد N318927

وبگردی