آفتاب

نخست وزیر ترکیه ادعای مذاکرات سیاسی با ˈاوج آلانˈ را رد کرد

نخست وزیر ترکیه ادعای مذاکرات سیاسی با ˈاوج آلانˈ را رد کرد

آنکارا- ایرنا - ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه ، آغاز مذاکرات سیاسی با ˈ عبدالله اوج آلانˈ رهبر زندانی حزب غیر قانونی کارگران کرد ترکیه ˈپ.ک.کˈ را تکذیب کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، ˈسری ثریا اوندرˈ معاون حزب ˈدمکراسی خلقهاˈ پیش از این بعد از دیدار با ˈ اوج آلانˈ در زندان جزیره ایمرالی گفته بود که مذاکرات با اوج آلان وارد مرحله سیاسی شده است.

اردوغان در پی این سخنان گفت: دیدار مقامات سیاسی دولتی با اوج آلان مطرح نمی باشد. تنها مسوولان حزب ˈ دمکراسی خلقهاˈ و پیش از آنها نمایندگان حزب ˈ صلح و دمکراسیˈ و نیز نمایندگان سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه ˈمیتˈ با اوج آلان دیدار می کنند.

وی با اشاره به اینکه دیدارها با اوج آلان در چارچوب مجوز دولت ترکیه صورت می گیرد، گفت: در برخی مواقع نیز مسوولین سازمانهای بین المللی از زندان جزیره ایمرالی دیدن می کنند و بجز اینها هیچ هیات سیاسی با اوج آلان دیدار نکرده است.

او سخنان اوندر را سخنانی نسنجیده و خیالی خواند و گفت: در صورت ادامه دادن به این سخنان امکان دیدارهای آنان با اوج آلان نیز سلب خواهد شد.

اوندر که به تازگی به همراه هیاتی از این حزب با ˈ اوج آلان ˈ در زندانی ایمرلی دیدار کرده بود در گفت وگو با خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن روند مذاکرات صلح دولت ترکیه با ˈپ.ک.ک ˈ گفت: اگر دولت با جدیت کنونی با این موضوع برخورد کند در طول هفته های آینده شاهد تحولاتی در مذاکرات خواهیم بود.

اوندر گفت: دولت برای نخستین بار در مذاکرات قصد برداشتن گامی مهم را دارد و در صدد است به مذاکرات جنبه قانونی دهد .

نماینده مجلس ملی ترکیه با اشاره به تداوم مذاکرات مقامات دولتی با اوج آلان در طول سه هفته گذشته اظهارداشت : در طول هفته های اخیر دو طرف به دفعات با یکدیگر دیدار کرده اند که این امر در روند گفت وگوها مهم است.

حزب ˈدمکراسی خلق هاˈ روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای به نقل از ˈ عبدالله اوج آلان ˈ رهبر زندانی حزب غیر قانونی کارگران کرد ترکیه ˈپ.ک.کˈ اعلام کرد که روند صلح در ترکیه وارد مرحله جدیدی شده است.

بنا بر این اطلاعیه اوج آلان در این دیدارها با اشاره به اینکه روند صلح دولت ترکیه با ˈ پ.ک.کˈ وارد مرحله جدیدی شده است ،خواستار پرهیز دو طرف از هرگونه اقدامات تحریک آمیز شد.

وی افزود : امید بسیاری در روند صلح برای نتیجه گرفتن مشاهده می شود و این امید باید حفظ شود.

دولت ترکیه گفت وگوهای صلح با ˈ عبدالله اوج آلان ˈ برای حل مساله کردها در ترکیه را از فروردین ماه سال گذشته آغاز کرد .

با گذشت بیش از یک سال از این روند و عقب نشینی شماری از نیروهای ˈ پ.ک.کˈ از ترکیه ، از دو ماه پیش درگیری ها بین عناصر این حزب و نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه در استان های کردنشین افزایش یافته است.

خاورم**2012**230**536
کد N318717

وبگردی