آفتاب

یک مقام سازمان ملل: سلاح های شیمیایی سوریه به طور کامل از این کشور خارج شد

یک مقام سازمان ملل: سلاح های شیمیایی سوریه به طور کامل از این کشور خارج شد

نیویورک- ایرنا- سرپرست کمیته مشترک محو سلاح های شیمایی سازمان ملل در سوریه تاکید کرد که مرحله خارج کردن سلاح های شیمیایی از خاک سوریه و انتقال آن ها به سواحل آب های آزاد به اتمام رسیده اما برای امحا کامل آن به زمان بیشتری نیاز است.

به گزارش ایرنا، زیگرید کاگ بعد از نشست امروز شورای امنیت که به بررسی تحولات خاورمیانه به ویژه سوریه اختصاص داشت، با حضور در جمع خبرنگاران گفت : امحا کامل سلاح های شیمیایی سوریه در زمان مقرر به اتمام نخواهد رسید و حداقل به دو ماه دیگر زمان برای نابودی آنها نیاز داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد این که آیا عملیات امحا تا 31 ماه ژوئن به پایان خواهد رسید یا نه گفت: این مسئله ای است که هم کمیته امحا و هم مسئولین سازمان ملل نگران آن هستند.

وی افزود: دبیر کل سازمان ملل در بیانیه ی اواخر ماه گذشته خود اشاره کرده بود که احتمال پایان گرفتن این عملیات تا پایان ماه ژوئن بسیار کم است و این یک حقیقت است .

سرپرست کمیته مشترک امحای سلاح های شیمیایی سازمان ملل در سوریه در توضیح این مطلب گفت، برای امحای سلاح ها در موعد مقرر می بایست مرحله انتقال این سلاح ها از خاک سوریه به کشتی های آمریکایی دست کم 60 روز قبل از آن به پایان می رسید که این امر محقق نشد.

کاگ با تاکید بر اهمیت چشمگیر روند عملیات محو سلاح ها در فاصله 9 ماه و با همکاری مسئولان دولت سوریه گفت، آنچه که مهم است و باید همه به آن توجه داشته باشند، این است که دیگر در سوریه هیچ نوع سلاح و مواد شیمیایی و یا آزمایشگاهایی در این خصوص وجود ندارد، همه آنها از بین رفته است.

وی در خاتمه با اشاره به این که تاخیر در به پایان رساندن این عملیات هزینه های سنگینی را چه از لحاظ مالی و چه از نظر نیروهای انسانی در برخواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که مرحله نهایی امحا این سلاح ها انجام شود.

اروپام 2253 **1908 **1917
کد N318702

وبگردی