آفتاب

درگیری نیروهای امنیتی ترکیه با کردهای معترض

درگیری نیروهای امنیتی ترکیه با کردهای معترض

تسنیم نوشت:

نیروهای امنیتی ترکیه امروز چهارشنبه با شلیک گاز اشک آور و استفاده از توپ آبپاش به کردهای معترض در جنوب شرق این کشور حمله ور شدند.
به گزارش گروه بین المللی خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، تظاهرات اعتراض آمیز کردهای ترکیه در 12 روز گذشته ادامه داشته و معترضان اقدام به مسدود کردن بزرگراههای مهم در جنوب شرق ترکیه نموده اند. نیروهای امنیتی نیز برای بازگشایی این بزرگراه ها و برگرداندن وضعیت به حالت عادی از گاز اشک آور و توپ آبپاش استفاده کرده اند.
بر اساس این گزارش ناآرامی های کردهای ترکیه می تواند به چالش بزرگی برای رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور تبدیل شود که امیدوار است برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردها را جلب کند.
اعتراضات اخیر بار دیگر شکنندگی روند مذاکرات صلح دولت ترکیه با کردها را نشان می دهد. مذاکرات صلح دولت ترکیه با شبه نظامیان پ ک ک از سال 2012 آغاز شده و هدف اصلی آن پایان دادن به درگیری های داخلی 30 سال گذشته است که منجر به مرگ بیش از 40 هزار نفر شده است.
در منطقه "لایس" در استان دیاربکر ده ها نفر از کردهای معترض با بمب های بنزینی و سنگ به نیروهای پلیس حمله کردند. شاخه جوانان حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک نقش مهمی در سازماندهی اعتراضات داشته است. در استان "موس" نیز بالگردهای نظامی اقدام به پیاده کردن سرباز و نیروهای ویژه نمودند تا برای کمک به نیروهای امنیتی در برخورد با تظاهرکنندگان معترض وارد عمل شوند.
علی رغم این اعتراضات دولت ترکیه و سیاستمداران کرد اعلام کردند، روند مذاکرات صلح در حال پیشرفت است. عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک نیز تاکید کرده است که مذاکرات به مرحله جدیدی رسیده است.
آنکارا حزب پ ک ک را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. اردوغان برای دستیابی به توافق نهایی صلح با پ ک ک سرمایه سیاسی زیادی را هزینه کرده است.

5252

کد N318667

وبگردی