آفتاب

شبه‌نظامیان فارک و دولت کلمبیا مذاکرات صلح را از سر گرفتند

شبه‌نظامیان فارک و دولت کلمبیا مذاکرات صلح را از سر گرفتند

دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی این کشور موسوم به فارک‌، مذاکرات صلح را در هاوانا، پایتخت کوبا و برای یافتن توافقی به منظور پایان دادن به درگیری‌های 50 ساله، از سر گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، امبرتو دولاکایه، رئیس هیات مذاکره کننده دولت کلمبیا پیش از برگزاری بیست و ششمین دور مذاکرات صلح میان دولت کلمبیا و شبه‌نظامیان جدایی طلب فارک گفت: امروز ما یکسری نشست‌های آماده‌سازی با هدف آغاز مذاکرات درباره مساله آتی که قربانیان درگیری‌های 50 ساله در کلمبیا هستند، برگزار می‌کنیم.

پرداخت غرامت به قربانیان درگیری‌ها و خانواده‌های آن‌ها یکی از چندین مساله اولویت‌دار در مذاکرات صلح میان دولت کلمبیا و شبه‌نظامیان فارک محسوب می‌شود.

نمایندگان هر دو طرف همچنین از کلمبیایی‌ها خواستند تا از روند صلح میان فارک و دولت کلمبیا همزمان با برگزاری انتخابات 15 ژوئن که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری است، حمایت کنند.

در دور نخست این انتخابات، خوآن مانوئل سانتوس، رییس جمهوری کلمبیا نتوانست اکثریت آرا را کسب کند و رقیب وی،‌ اسکار ایوان زولوآگا نیز با وجود کسب اکثریت آرا موفق نشد آرای کافی را برای اجتناب از دور دوم به دست آورد.

رئیس هیات مذاکره‌کنندگان دولت کلمبیا در ادامه گفت: بوگوتا هر کاری را انجام می‌دهد تا از روند صلح حمایت کند من نیز از شهروندان کلمبیایی می‌خواهم تا اجازه ندهند با دروغ‌ها و تقلب‌ها روند انتخابات مختل شود.

ایوان مارکز، سخنگوی فارک نیز گفت: ما تمام تلاش خود را برای عبور از مرحله بحران و تاریک جنگ و درگیری 50 ساله در کلمبیا انجام می‌دهیم. از زمان آغاز مذاکرات صلح میان فارک و دولت بوگوتا در نوامبر 2012 دو طرف در مسائلی نظیر اصلاحات ارضی، تغییر وضعیت شبه‌نظامیان و بازگشت آن‌ها به زندگی یا حضور در حزب سیاسی به توافق رسیدند و این اقدام پس از آن صورت گرفت که شبه‌نظامیان فارک سلاح‌ خود را به زمین گذاشتند.

انتهای پیام

کد N318520

وبگردی