آفتاب
/بیانیه هیأت‌های پارلمانی ناظر بر انتخابات سوریه/

انتخابات، نویدبخش ثبات و وفاق ملی در سوریه باشد

انتخابات، نویدبخش ثبات و وفاق ملی در سوریه باشد

هیأت‌های پارلمانی ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه پس از برگزاری یک نشست هم‌اندیشی، بیانیه‌ای صادر کردند که در آن ابراز امیدواری شده است روند بازسازی سوریه به دست مردم آن و دولت منتخب آنها و با حمایت دوستان واقعی این کشور آغاز شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به دمشق، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«هیأت‌های پارلمانی شرکت‌کننده در دومین نشست بین‌المللی رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه در تهران شامل سی و دو کشور از قاره‌ها آسیا، آمریکا و آفریقا بر اساس دعوت به عمل آمده از سوی آقای محمد جهاد اللحام رئیس محترم مجلس خلق جمهوری عربی سوریه و همچنین کمیته عالی قضایی انتخابات که مسئولیت نظارت بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بر عهده دارد،‌ به جمهوری عربی سوریه سفر کردند و از نزدیک روند برگزاری این انتخابات را در اقصی نقاط این کشور از جمله دشمق، حلب و سویدا مشاهده کردند.

در این هیأت همچنین شخصیت‌های بین‌المللی از چهار قاره آمریکا، اروپا،‌ آسیا و آفریقا به عنوان همراهان ابتکار عمل دومین نشست پارلمانی تهران حضور داشتند.

مفاد بیانیه پایانی هیأت‌های پارلمانی کشورهای دوست سوریه بدین شرح است:

1- انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ سه ژوئن سال 2014 در جمهوری عربی سوریه تحت نظارت کمیته عالی قضایی انتخابات که هیأت متشکل از قضات خبره عالیرتبه و مستقل می‌شود برگزار شد.

2- بر خلاف مخالفت‌های خارجی صورت گرفته با برگزاری این انتخابات و برخورد دوگانه غرب با مقوله دموکراسی ارکان قانونی برگزار کننده بر اساس حق مندرج در قانون اساسی و به عنوان یک رسالت و مسئولیت ملی این انتخابات را بصورت سالم و پاک برگزار کرد.

3- انتخابات برای نخستین‌بار در تاریخ سوریه در فضای رقابتی و با حضور نامزدهای رقیب، با تفکرات سیاسی مختلف و به نمایندگی از سلایق متفاوت برگزار شد و این امر گام مهم و رو به جلو در روند سیاسی این کشور به شمار می‌آید.

4- علیرغم تهدیدات امنیتی ناشی از اقدامات گروه‌های تروریستی در صحنه میدانی، تمهیدات خوب صورت گرفته توسط حکومت و مردم سوریه برای برگزاری انتخابات قابل تحسین بود.

5- مردم سوریه با مشارکت فعال و با نشاط خود در پای صندوق‌های رأی در خارج و داخل کشور علیرغم تهدیدات جدی امنیتی از سوی گروه‌های تروریستی نشان دادند که گزینه سیاسی و دموکراتیک بر راه‌حل خشونت‌آمیز ترجیح می‌دهند.

6- اعضای هیأت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه اعلام حمایت کرده و اراده ملت این کشور در انتخاب رئیس‌جمهور آینده خویش از طریق صندوق‌های رأی و تعیین سرنوشت خود بدون هرگونه دخالت خارجی را ارج می‌دهند. هیأت‌های پارلمانی کشورهای حامی تروریستم را دعوت می‌کنیم که هرگونه کمک‌های ارائه خود را متوقف کنند. همچنین این هیأت‌ها از پایداری ملت سوریه در مقابل چالش‌ها سپاسگزارند.

7- ملت سوریه با آزادی کامل در این انتخابات مشارکت کرده و در این راستا هرگونه تلاش برای وارونه کردن واقعیت‌ها در این انتخابات به موفقیت نینجامید.

8- هیأت‌های شرکت‌کننده از رهبران کشورهای خود می‌خواهند که نتایج این انتخابات را محترم دانسته و به ملت سوریه تبریک بگویند. ما نیز از انتخابات سوریه نیز حمایت می‌کنیم و به اراده ملت این کشور احترام می‌گذاریم. همچنین موضع برخی کشورها جهت ممانعت اتباع سوری از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سوریه در نمایندگی‌های این کشور را رد کرده و آن را نقض حقوق بشر و تجاوز به ارزش‌های دموکراسی می‌دانیم. همچنین تاکید داریم که این انتخابات نویدبخش مرحله تازه از ثبات و وفاق ملی است. امیدواریم این امر باعث زمینه‌سازی جهت بازگشت آوارگان به کشورشان شود.

در پایان این بیانیه از مجلس ملی سوریه و کمیته عالی قضایی انتخابات و نیز مردم سوریه به خاطر خلق این رویداد مهم تاریخی قدردانی شده و اظهار امیداوری شده است که امنیت و ثبات به سوریه بازگردد.»

انتهای پیام

کد N318406

وبگردی