آفتاب

پیام‌های تبریک و حمایت رهبران جهان برای السیسی

پیام‌های تبریک و حمایت رهبران جهان برای السیسی

با اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر، جمعی از رهبران کشورهای مختلف جهان ضمن تبریک به السیسی اعلام کردند که از دولت وی حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان یکی از اولین رهبران جهان بود که انتخاب عبدالفتاح السیسی‌، فرمانده پیشین نیروهای مسلح مصر به عنوان رئیس جمهوری این کشور را به وی تبریک گفت.

وی همچنین خواهان برگزاری کنفرانسی تحت عنوان "دوستان و برادران مصر" شد که هدف از آن جمع آوری کمک مالی برای تقویت اقتصاد آسیب دیده مصر اعلام شده است.

این دعوت پادشاه عربستان با موافقت برخی کشورهای عربی قرار گرفت و مسئولان اماراتی نیز با فرستادن پیام تبریکی به السیسی از دعوت پادشاه عربستان برای برگزاری کنفرانس کمک کنندگان به مصر هم حمایت کردند.

پادشاه اردن، رئیس جمهوری یمن، رئیس جمهوری سوریه، امیر کویت، پادشاه مراکش و پادشاه بحرین نیز از دیگر رهبران عرب بودند که پیروزی السیسی در انتخابات و انتخاب وی به عنوان رئیس جمهوری مصر را تبریک گفتند.

در میان کشورهای غربی نیز آمریکا و انگلیس از اولین کشورهایی بودند که پیروزی السیسی در انتخابات را تبریک گفتند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس با تبریک پیروزی السیسی در انتخابات ابراز امیدواری کرد که مصر در جهت دموکراسی گام بردارد.

پس از انگلیس، کاخ سفید نیز با ارسال پیام تبریکی ابراز امیدواری کرد که روند دموکراسی در مصر رو به پیشرفت باشد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای نوشت که مطمئن است رئیس جمهوری جدید مصر تمام تلاش خود را برای برآورده کردن خواسته‌های مردم مصر و نیز تامین امنیت و دموکراسی در این کشور به کار خواهد گرفت.

ژنرال السیسی پیشتر از فرماندهان ارتش بود که توانست درجات نظامی را به سرعت طی کند و در دولت مبارک و سپس دولت مرسی سمت‌های بالایی را در ارتش مصر عهده دار شود که آخرین آن‌ها فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر بود.

السیسی در سال 91 به دستور مرسی به عنوان وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر برگزیده شد اما پس از گذشت یک سال و با شروع ناآرامی‌ها و اعتراض‌ات خیابانی علیه مرسی، ژنرال السیسی، محمد مرسی اولین رئیس جمهوری غیر نظامی مصر را برکنار کرد و پس از فراهم شدن شرایط خود به جای وی نشست.

انتهای پیام

کد N318250

وبگردی