آفتاب

پیش‌بینی‌های ضد و نقیض سازمان هواشناسی و سردرگمی مردم

 پیش‌بینی‌های ضد و نقیض سازمان هواشناسی و سردرگمی مردم

در حالی‌که سازمان هواشناسی از وقوع طوفان در روز سه شنبه در شهر تهران خبر داده بود اما این پیش‌بینی‌ها نادرست از آب درآمد که نتیجه آن سردرگمی و بی‌اعتمادی‌ مردم بود.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم، صبح روز گذشته سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد که تا یک ساعت دیگر تهران مجدد شاهد طوفان و گرد و خاک خواهد شد. مردم نیز با توجه به وقوع طوفان شدید تهران در روز دوشنبه، انتظار داشتند تا هواشناسی این بار با دقت بیشتری احتمال وقوع طوفان برای روز سه شنبه را پیش بینی و اطلاع رسانی کند.

این در حالی است که سازمان هواشناسی نسبت به وقوع طوفان در روز دوشنبه 12 خرداد اطلاع رسانی مناسبی را انجام نداده بود و  این بار هم با یک پیش بینی نادرست دیگر از وقوع طوفان در روز سه شنبه  خبر داد. به گونه ای که اکثر رسانه‌ها از جمله رسانه ملی با تکیه بر اطلاعات سازمان هواشناسی اخبار متعددی را از در راه بودن طوفان برای دومین روز متوالی در تهران مخابره کردند.

"طوفان تا دقایقی دیگر به تهران می‌رسد، وقوع طوفان از بعد از ظهر امروز در شهر تهران، طوفان امشب در راه تهران"؛ اینها تنها بخشی از اخباری است که روز  گذشته درخصوص وقوع طوفان در شهر تهران از سوی کارشناسان سازمان هواشناسی مخابره شد اما در کمال ناباوری این بار نیز هواشناسی درخصوص پیش بینی وقوع طوفان در تهران دچار خطا شد و در حالی‌که اخبار مختلف از وقوع طوفان برای روز سه شنبه در شهر تهران خبر می‌داد، هیچ طوفانی از راه نرسید و این تفکر بار دیگر در مردم جان گرفت که پیش بینی‌های هواشناسی نادرست است.

نتیجه اعلام این اخبار ضد و نقیض از سوی سازمان هواشناسی تنها منجر به سردرگمی مردم و افزایش بی‌اعتمادی آنها شد.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته از یک هفته قبل وقوع حوادث طبیعی مانند طوفان  پیش‌بینی و به مردم اطلاع رسانی می‌شود حتی مشخص می‌شود که این طوفان به کجا خواهد رفت ولی در ایران عکس این موضوع را شاهد بودیم. با وجود طوفانی که چند روز گذشته رخ داد، کارشناسان سازمان هواشناسی به دلیل ریسک بالا آن را به مردم اطلاع رسانی نکردند و شاهد حوادث جبران‌ناپذیری شدیم.

این موارد باعث سردرگمی شهروندان شده که اگر رویه به این شکل ادامه یابد، اعتماد مردم به سازمان هواشناسی کشور کاهش می‌یابد.

درحالی که کارشناسان سازمان هواشناسی هرشب در رسانه ملی صدا وسیما حضور یافته و در خصوص بارش باران و سیلاب و دیگر موارد صحبت می‌کنند، چگونه نتوانستند وقوع طوفان و گردوخاک چند روز گذشته که 5 کشته و تعداد زیادی زخمی داشت را پیش‌بینی کنند؟

وقتی اوضاع به این شکل باشد اعتماد مردم به سازمان هواشناسی از بین می‌رود، بنابراین باید به فکر راهکار اساسی و مجهز کردن سیستم پایش و پیش‌بینی سازمان هواشناسی باشیم.
کد N318156

وبگردی