آفتاب

ژنرال دمپسی: بو برگدال احتمالا محاکمه می‌شود

ژنرال دمپسی: بو برگدال احتمالا محاکمه می‌شود

فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا از احتمال محاکمه گروهبان بو برگدال، نظامی آزاد شده از بازداشت طالبان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت، در صورتی که این نظامی ۲۸ ساله مرتکب تخلف شده باشد، ارتش آمریکا از آن چشم پوشی نمی‌کند اما تا زمانی که مجرم بودن برگدال ثابت نشود، باید او را بی‌گناه فرض کرد.

برگدال 28 ساله روز شنبه با پنج عضو طالبان افغانستان که در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی بودند، مبادله شد. مبادله وی با اعضای طالبان انتقاد شدید بعضی از اعضای حزب جمهوری خواه کنگره آمریکا را به همراه داشته است.

درهمین حال، گزارش‌هایی منتشر شده مبنی براینکه برگدال 28 ساله را متهم می‌کند پیش از این که گرفتار طالبان شود، محل خدمتش را در شرق افغانستان ترک کرده بود.

به گزارش بی‌.بی.سی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که سه‌شنبه به لهستان رفته بود، با دفاع از این مبادله گفت: آمریکا از یک اصل مقدس پیروی می‌کند که هیچ وقت سربازانش را تنها در میدان جنگ رها نکند. اما منتقدان اوباما از مذاکره با تروریست‌ها و آزاد شدن پنج فرد که امنیت آمریکا را تهدید می‌کنند، انتقاد کرده‌اند.

بعضی از اعضای کنگره نیز کاخ سفید را به نقض قانونی متهم کرده‌اند که دولت را موظف می‌کند حداقل 30 روز پیش از انتقال زندانیان بازداشت شده در زندان گوانتانامو، کنگره را مطلع کند.

اوباما نیز گفت: دولت من پیشتر با کنگره درباره احتمال مبادله زندانیان با طالبان رایزنی کرده بود اما به خاطر ضرورت سرعت عمل نتوانست به موقع در این باره اطلاع‌رسانی کند.

سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد: تاخیر در مبادله برگدال می‌توانست این عملیات را به خطر بیندازد.

جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه با اعلام اینکه این مبادله، آزادی پنج جنایتکار جنگی تحت تعقیب را درپی داشته است، افزود: این افراد زندگی خود را وقف نابودی آمریکا کرده‌اند. این تصمیم غیرقابل قبول است و باعث به خطر انداختن جان نظامیان آمریکایی پس از این مبادله می‌شود.

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز خواهان تحقیق کنگره در این باره شده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان فراخوانده شده تا توضیحات لازم را در این باره ارائه کند.

برگدال که پس از آزادی به یک بیمارستان نظامی در آلمان منتقل شده، در 30 ژوئن ۲۰۰۹ در شرق افغانستان به توسط شبه‌نظامیان شبکه حقانی اسیر شد.

انتهای پیام

کد N318127

وبگردی