آفتاب

سیدحسن خمینی:سینه‌ها را از کینه بشوییم و همه با هم در جهت رفع محرومیت حرکت کنیم

سیدحسن خمینی:سینه‌ها را از کینه بشوییم و همه با هم در جهت رفع محرومیت حرکت کنیم

یادگار امام یکی از مهترین اهداف انقلاب اسلامی را رفع محرومیت از جامعه اسلامی دانست.


به گزارش خبرآنلاین، بیشت و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی رحمه الله علیه از صبح امروز در حرم مطهر ایشان در حال برگزاری است. بعد از مراسم سوگواری، حجت الاسلام سیدحسن خمینی یادگار امام به ایراد سخنرانی پرداختند.

وی با بیان اینکه، رحلت امام روزی تلخ در ذائقه ملت ایران و روزی به یاد ماندنی از جهت پیمان تاریخی بین ملت و امام بود، گفت: امروز بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام را در حالی عزاداری می‌کنیم که خوشحالیم پس از 25 سال، خدمت امام بزرگوارمان عرض کنیم راه شما را، یاد شما را، نام شما را و خط شما را در جمهوری اسلامی ادامه می دهیم.

وی یکی از بزرگترین ویژگی‌های انقلاب را رفع محرومیت از جامعه عنوان کرد و افزود: یک ویژگی بزرگ انقلاب و یکی از اهداف بزرگ امام و انقلاب بزرگ ما رفع محرومیت از جامعه اسلامی در مرحله اول، رفع محرومیت از میان مسلمان در مرحله دوم و رفع محرومیت از اقصی نقاط جهان در مرحله بعدی است. آن چیزی که در روزهای اول انقلاب تحت عنوان مستعضعفین مورد اشاره بود.بعدها این تعبیر در سال‌های آخر منتهی به ارتحال امام با تعبیر جنگ فقر و غنا مورد توجه ایشان بود. این واژه به عنوان کلید واژه مهم در فرمایشات و پیام‌های امام مورد اشاره بود.

یادگار امام در بخش دیگری از سخنان خود گفت:جنگ فقر و غنا به معنای جنگ فقیر و غنی نیست، به معنای جنگ با سیستمی است که باعث پیدایش فقیر در جامعه می‌شود، باعث می شود جامعه به دو قطبی فقیر و غنی تبدیل شود. این واژه به عنوان اهداف انقلاب همواره مدنظر پدید آورندگان انقلاب و مردمی بود که آن روزها در خیابان ها باعث تشکیل این نظام مقدس شدند.

حجت الاسلام خمینی افزود: در نگاه امام فقر محترم نیست، فقرا محترمند، استعضاف محکوم است اما مستضصفین به عنوان وارثان زمین محبوب هستند. در نگاه امام، باید قواعد نظام اسلامی بر مداری شکل گیرد که نهایتا جامعه با محرومیت مواجه نباشد.به همین جهت در آغازین روزهای انقلاب شاهد بودید که بیشترین نهادهایی که شکل کرفت در مسیر رفع محرومیت از جامعه بود.

وی با بیان اینکه ،تشکیل کمیته امداد، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفین، بنیاد 15 خرداد و .. از جمله این نهادها بودند که آمدند تا به مشکلات جامعه اسلامی کمک کنند و محرومیت را از سرزمین اسلامی ریشه کن کنند گفت:نکته مهم آن است که چه زمانی این اتفاق افتاد، در روزگاری این اتفاق افتاد که دو نظام اقتصادی در جهان حاکم بود، نظام سرمایه داری غرب و نظام سوسیالیستی که به اسم بارور کردن طبقه کارگر دیکتاتوری کارگری را بوجود آمده بود اما اتکای امام به اندیشه متعالی اسلام و نیروی لایزال الهی و امید فراوان امام به قدرت خود و و همدلی و همراهی و عزم راسخ ملی در پیمودن راه امام و پیوند ناگسستنی بین امام و مردم نیروی عظیمی را در سرزمین ما بوجود آورد که واژ] «ما می توانیم» را تحقق بخشید. این توانستن هم به نیروی فکری مردم ایران متکی است هم به نیروی بازوران آنها متکی است هم به فضای بیرونی و درونی کشور نظر دارد.

وی همچنین تصریح کرد: نگاه امام، اسلام هم راهگشاست هم مردم می توانند این راهکشایی را در زندگی خودشان مشاهده کنند. یکی از مهمترین شعارهایی که انقلاب بخاطر آن بوجود آمد رفع محرومیت بود. اگر این جملات امام را مرور کنید که همواره به مسئولان گوشزد می کردند با محرومین باشید، یک موی کوخ نشینان را به کاخ ننشنیان ندهید و ... نشان از توجه ویژه امام به این موضوع دارند. همواره مسئولان را توجه می دادند که بر دست و بازوی چه کسی بوسه بزنید چه کسانی این مسند را در اختیارتان گذاشتند. اما همواره این شعار بزرگ یک نقشه راه دارد. یکی از مهمترین امور دوری از شعارزدگی و احساسات است مانند هر امر عاقلانه قواعد اقتصادی محتاج تدبیر و عقلانیت است. باید با تدبیر و نیروی فکر و اندیشه به دور از شعارزدگی هایی که بعضا ممکن است به نیت های خیر یا سو باشد این مسیر را پیمود. نباید یک هدف آرمانی ما را دچار روش های غیرعقلانی کند.

یادگار امام افزود: دومین عاملی که حتما برای این امر جز واجبات است، امر وحدت ملی است. ما با هم می توانیم. جهادسازندگی را امام برای رفع محرومیت بوجود آوردند، شعار این نهاد این بود که همه با هم. رمز پیروزی که همواره مورد تاکید امام بزگوار بود این وحدت و هدملی و دوری از کینه ها است. سینه ها را باید از کینه ها بشوییم تا بتوانیم محرومیت را که ریشه سختی در تاریخ دارد را از جامعه ریشه کن کنیم. امام جمله ای دارد که می گوید رمز پیروزی ما و علت ایجاد این حکومت علت بقای آن هم است.

حجت الاسلام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این حدیث که بنی الاسلام علی کلمتین، کلمه التوحید و التوحید الکلمه گفت: اسلام بر دو چیز بنا شده، یکی کلمه توحید. یعنی اینکه خدا بالاتر از همه قدرت هاست و اگر اراده کند هیچ کسی در هیچ کجای دنیا نمی تواند بایستد و دوم وحدت کلمه. همه با هم آن چیزی که بالاتر از همه شعارهای ما بود وحدت بود.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از عوامل همت است. چیزی که امسال به نام او نامگذاری شده این است. یعنی اقتصاد را با فرهنگی را که در جهت رفع محرومیتی است اجین کنیم. فرهنگی که بتواند این مشکل را رفع کند ریشه در همت عالی مسئولین و مردم و وحدت همه اقشار جامعه است. این مملکت آمیخته ای است از همه امکانات. رشد علم که در فرمایشات رهبری هم اشاره شده بود.

خمینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تلاش های زیادی در این سال ها جهت نشر دانش صورت گرفته است. در هر حوزه ای که وارد بشویم دارای متخصص هستیم.

وی در تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی معنای این است که همت کنیم و جهت این اقتصاد رفع محرومیت باشد. بالا بردن همه شاخصه ها مهم است اما اولیت اول برابری همه امکانات است. راه حل هم تنها به دولت نیست. رفع محرومیت به مجلس و قوه قضائیه هم نیاز دارد. 

یادگار امام همچنین گفت: همت عالی برای حل مشکلات اقتصادی یک عزم ملی می طلبد. عزم وحدت ملی لازم دارد و این نیاز به همت من و شما دارد. امروز اگر یک جمله بگوییم که انتظار امام از یکایک مسئولین است که خاک پای محرومین کشور را مانند اول انقلاب طوطیای چشممان کنیم. این مسئله سه قید نیاز دارد همت عالی وحدت ملی و تدبیر و عقلانیت. ممکن است برخی با نیت خیر رفتارهایی بکنند  و ما را از هدف دور بکند.

وی در پایان گفت:خونهای پاک شهدا بود که این درخت تناور را مانند یک شجره طیبه تناور کرد. امروز انقلاب بالنده و شاداب به پیش می برد. اگر بخواهیم به پشت سر نگاه کنیم  جز تلخلی ها  و کینه اضافه نخواهد شد. 


29/220

 

 

کد N318056

وبگردی