آفتاب

مدیرکل زندان‎های لرستان :زندانیان پس از فراغت از زندان به چرخه بازتولید جرم وارد نشوند

مدیرکل زندان‎های لرستان :زندانیان پس از فراغت از زندان به چرخه بازتولید جرم وارد نشوند

مدیرکل زندان‎های لرستان گفت: مواظب باشیم زندانیان پس از فراغت از زندان به چرخه بازتولید جرم وارد نشوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، محمدعلی محمدی در مراسم روز ملی نسیم مهر که در محل سالن اجتماعات بانک کشاورزی استان برگزار شد با تبریک ولادت با سعادت سید و سالار شهیدان امام حسین(ع)، اظهار کرد: این مراسم به منظور حمایت از خانواده زندانیان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در چشم‎انداز اسلام، انسان جایگاه خلیفةالهی را دارد و تمامی خلقت بشر در این راستا گنجانده شده است، اظهار کرد: امروز با طیفی از مردم مواجه‎ایم که باید اهتمام خود را در این راستا تنظیم کنیم و چگونه حرکت‎مان در راستای آموزه‎های دینی و قرآنی باشد.

محمدی با اشاره به اینکه در قرآن کریم، تکریم انسانیت بر عهده بشر نهاده شده است، اضافه کرد: در قبل از انقلاب نظام زندان‎بانی کشور، پلیسی بوده و هیچ برنامه‎ای برای اصلاح و تربیت مجرمین و بازگشت سعادتمندانه آنها به جامعه وجود نداشته اما بعد از انقلاب تمام برنامه‎ها در راستای مشی حکومتی که نشأت گرفته از آموزه‎های دینی است، بوده و امروز صرف نظر از امنیت، مباحث فرهنگی و اصلاحی مددجویان از اولویت‎های ماست و اگر فردی وارد زندان شود با رویکرد فرهنگی و اصلاحی مواجه می‎شود.

مدیرکل زندان‎های لرستان با اشاره به اینکه اگر شخصی با ارتکاب جرم وارد زندان شود خودش تعیین کننده بوده که زندان بیاید، ادامه داد: این در حالیست که خانواده زندانیان هیچ نقشی در وقوع بزه نداشته و در این باره نگاه جامعه به خانواده این افراد باید اصلاح شود.

محمدی با اشاره به اینکه الگوهای خانوده زندانی با از دست دادن متولی‎اش، ضعیف و از بین می‎رود، ادامه داد: با این تفاسیر علاوه بر الگوهای خانوادگی، فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر خانواده مددجو نیز تحمیل می‎شود.

وی گفت: با توجه به وضعیت بیکاری، توانمندسازی خانواده زندانیان امری سنگین و طاقت‎فرساست اما باید مسئولین در این باره اهتمام ویژه داشته باشند.

عضو شورای قضایی استان با اشاره به این‌که خیرین از تلاش خود برای حمایت از این اقشار فروگذار نمی‎کنند اما باید فضا را به نحوی در نظر گرفت که نظام جامع طراحی شود و خانواده زندانیان که طیف وسیعی هستند مورد حمایت قرار گیرند، اضافه کرد: 80 درصد خانواده زندانیان در استان دچار مشکلات هستند که در کنار آن فشار اجتماعی و فرهنگی نیز وجود دارد.

محمدی با اشاره به این‌که خانواده مددجویان از توان و هوش بالایی برخوردارند و باید برنامه‎ریزی کلانی نسبت به آنها صورت گیرد تا نگاه منفی مردم نسبت به خانواده زندانیان زدوده شود، اظهار کرد: باید به گونه‎ای عمل شود که به خاطر بی‎توجهی و سهل‎انگاری ما، فردی از خانواده زندانیان به مدار تولید جرم اضافه نشود، بلکه از استعدادهای آن استفاده شود تا در آینده فردی مفید برای جامعه باشد.

مدیرکل زندان‎های لرستان تصریح کرد: نقطه مطلوب ما در انجمن حمایت از زندانیان استان شناسایی دقیق و به‎موقع خانواده‎های نیازمند در معرض آسیب، شناسایی نیازها، جلب مشارکت‎های خرد و کلان مردم، برنامه‎ریزی برای تکمیل نهادهای حمایتی برای تسریع در حمایت از مددجویان، ایجاد کارگراه‎های اشتغال و کارآفرینی براساس نیازهای بومی با حمایت مسئولان، توانمند کردن خانواده‎ها به جای کمک‎های وابستگی‎آور و... است.

انتهای پیام

کد N318022

وبگردی